FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
sms-gruppen GBG 300

Bo Brinkhoff     



Bästa skådarvänner!
Våren närmar sig och när den bistra nordostvinden äntligen vänder kommer förhoppningsvis vårfåglarna att strömma in.
Innan dess passar det bra att fundera över hur vi ska använda vår sms-grupp GBG300 på bästa sätt. Jag tycker att det ska vara ett larmsystem där man larmar ut någorlunda ovanliga fåglar som man misstänker att andra skådare också skulle vilja se.
Vi är många som är med i sms-gruppen och även om det är trevligt när ärlor, sångare och flugsnappare kommer kan vi alla inte larma ut dessa, då blir det ett hiskeligt pipande i våra mobiler. Förbiflygande och sträckande fåglar bör man också vara restriktiv med eftersom andra skådare förmodligen inte hinner se dem ändå. Och fåglar som uppehåller sig på en och samma lokal kan väl lämpligen larmas ut bara en gång per dag.
I övrigt har vi ju ett utmärkt rapportsystem i Svalan där alla observationer kan rapporteras och där vi fram på kvällen kan se vad som setts i området under dagen.
Frågor och funderingar riktar man bäst direkt till den det berör, inte till hela sms-gruppen.
Vänliga hälsningar
Bosse B


2013-03-24 22:07:51


Bengt Karlsson     



Instämmer i detta.

Samma gäller även för ÖMS-gruppen.
ÖMS = larm för Öckerö kommun, se
http://www.ockero.nu/index.php/2013-03-09-10-22-19/lokalt-fagellarm

/bengt

2013-03-26 17:32:45


Johan Ennerfelt     



Vissa sträckande fåglar kan väl vara intressanta att larma ut, t ex rovfåglar, gäss och havsfåglar. I de fallen finns det ju möjlighet för andra skådare att se fåglarna från något annat ställe. Tättingar behöver man kanske inte larma, det är väldigt liten chans att samma lappsparv ses sträckande över flera olika lokaler. Å andra sidan kan ju ett larm om ovanliga sträckande fåglar ge inspiration så att man går ut och skådar.
Vad gäller vårfåglar tycker jag man kan larma ut den/de allra första, men sen inte mer.
Mvh Johan

2013-03-26 17:53:19


Christer Fält     



Håller inte med Bosse och Bengt. Varför skall det återhållsamma, det försiktiga och det restriktiva vara det mest eftersträvansvärda? Hujedamej så träligt. Är det elitskådning som man efterlyser?Varför kan man inte få vara lite uppspelt och på gott ”smshumör” när det gäller allt från mindre hackspett till sträckande sångsvanar? Jag tror att vi så småningom hittar en ”nivå” utan att det blir ”ett hiskeligt pipande i våra mobiler”. Det vore mycket olyckligt (i alla fall för mig) om nivån skulle utveckla sig till det som Bosse och Bengt önskar.

2013-04-11 22:07:38


Martin Johansson 2     



Jag håller med Christer.
Jag tycker GBG300 är ett ypperligt komplement till BMS.
Med dessa möjligheter kan man ju själv välja nivån på larmen. För mig kan en forsärla på viss lokal vara mer intressant än en mer ovanlig art på annat håll. GBG300 har dessutom fått mig att "upptäcka" nya lokaler. Ser man mkt larm från vissa lokaler blir man ju nyfiken...

2013-04-12 11:27:15

 
Bengt Karlsson     



Jag önskar inget "elitskådande", tror att de här lokala larmsystemen är bra som ökar intresset bland alla fågelintresserade, gamla som nya, tänkte bara det är bra att styra upp det lite i början, tror säkert att det kommer att hamna på en bra nivå.



2013-04-12 22:30:04



Svara på
detta inlägg