FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Koltrastar och talgbollar

Ragnar Carlstedt     



Hej,
bara en nyfiken fråga. Jag har matat fåglar i min trädgård i många år och denna vinter har jag regelbundet haft koltrastar som suttit och ätit på mina talgbollar, precis som mesar.
Jag har aldrig observerat detta förut och tycker det skulle vara kul att få veta om någon annan har synpunkter på detta - det kanske är vanligt fast jag missat det??
Normalt sett brukar annars koltrastarna hålla sig under fågelbordet och slåss om äpplena men i år har de sagt betett sig annorlunda.

2005-03-15 10:53:39


Markus Lagerqvist     



Har aldrig sett en koltrast på talgboll, men däremot har rödhaken denna vinter blivit en flitig gäst på bollen.

2005-03-15 12:30:12


Johan Frölinghaus     



På fågelbordet vid Getteröns naturcentrum kan man se koltrastarna sitta och äta på talgbollarna när äpplena är slut. Däremot har jag alldrig sett rödhake på talgboll, vi har haft som mest 4 ex rödhake på fågelbordet här men dom håller sig på marken och äter hampafrön m.m.




2005-03-15 14:27:50


Kristoffer Nilsson     



Hej,

Kul med koltrast på talgboll. Jag har aldrig själv sett det, men jag har hört talas om det tidigare. Däremot har jag sett rödhake på talgboll, men det är ju en annan historia...

2005-03-15 22:35:03


Uno Unger     



Jag förmodar att Ragnar menar att han i vinter för första gången sett koltrastar klänga på en fritt hängande talgboll. Annars beror det nog på hur talgbollarna placeras. Skulle man lägga talgbollarna på marken eller placera dem intill en fast sittplats, så tror jag även koltrasten skulle utnyttja dem i större omfattning.

2005-03-16 09:51:48

 
Ragnar Carlstedt     



Det stämmer Uno, de hänger som jättelika mesar och det var det jag tyckte var ovanligt. Det verkar ju inte vara så vanligt.

2005-03-16 12:59:47



Svara på
detta inlägg