FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Torslandaviken 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Torslandaviken


Till
översikten
Nya starholkar i Torslandaviken

Karin Magnander     



Idag har vi satt upp tjugo stycken starholkar i Torslandaviken och till min hjälp hade jag Tommy Järås och Mikael Forsman. Tack!

Holkarna sitter nu i den glesa dungen som omger berget där gamla fågeltornet står, intill Vadarstranden och Gamla flygfältet. Det är ett område som ofta håller stora starflockar så vi hoppas på det bästa!

Holkarna är tillverkade av Tommy på Fågelcentralen och projektet stöttas genom pengar från GOF.

Sedan Svensk fågeltaxering startade på 70-talet uppskattas staren ha minskat med så mycket som 75%. Bostadsbrist och matbrist är de viktigaste faktorerna för minskningen eftersom stararna matar sina ungar framförallt med harkrankslarver, vilka minskat i takt med betesmarkerna där larverna främst funnits. Holkar intill lämpliga gräs/ängsytor kan verkligen göra skillnad!

Hjälp mig gärna att hålla koll på hur det går. Holkarna ska numreras, så rapportera med häckningsstatus i Artportalen och ange holknummer i kommentaren. Och kommentera gärna i den här tråden.

Tack!

/Karin

2016-03-04 16:20:35


Ola Forslund     



Torslanda Golfklubb har monterat 60-tal holkar i olika storlekar för t.ex. mesar, starar upp till ugglor.

2019-01-20 22:25:36

 
Karin Magnander     



Hej Ola! Jag och fler med mig som ofta är i området har noterat detta med glädje! Det är verkligen roligt. Mvh Karin

2019-01-29 19:11:34



Svara på
detta inlägg