FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
liten död skarv

Ville Fagerström     



Den 20/3 hittade jag en adult död skarv på Stånge huvud, Lysekil. Fågeln var ganska tilltuffsad och saknad helt huvud och hals. Tyckte dock att kroppen var mycket liten till storleken och funderade över om det var en toppskarv. Har vanligtvis inga problem med att bestämma toppskarv, men ruffsig och utan huvud känns det inte helt lätt. Jag tog några bilder av fågeln med kamerans linsskydd som storleksreferens. Min fråga är således om det finns någon som tror sig vara duktig på att arta trasiga skarvar och därför skulle kunna hjälpa mig med bestämningen. Skriv ett inlägg så kan jag mejla över bilderna.

2005-03-23 13:28:00


Stefan Oscarsson     



Hej Ville!
Jag kan tänka mig att göra ett försök, inte för "tunga" bilder bara för jag har fortfarande modemuppkoppling.
stefan.oscarsson@mbox301.swipnet.se

2005-03-24 01:24:37


Magnus Unger     



Du kan skicka till mig med på magnus.unger@kustobsar.st, jag har bredband så skicka orginalbilderna, då är det förmodligen lättare att se vad det är.

2005-03-25 00:31:14

 
Uno Unger     



Hej Ville!

Om bilderna visar hur många stjärtpennor fågeln har så kan man bestämma den till art. Storskarven har 14 stjärtpennor medan toppskarven bara har 12.

2005-03-26 06:44:39



Svara på
detta inlägg