FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Köksfönsterskådning

Rolf Björklund     



Hej på er och ni mer erfarna kan ha någon ide!
Utanför fönstret finnns en stor slagen äng med gräs på ca 15 cm.

2-3 gånger per dag de senaste dagarna kommer det en flock på 30-40 fåglar. De flyger några gånger kors och tvärs över fältet 2-5 m över marken och försvinner sedan. Det går inte ned, och det verkar som de kollektivt jagar insekter. Jag vet ingen fågel som jagar insekter i flock modell fiskstim? Fåglarna är i storlek blåmes talgoxe men avståndet är för långt att iaktaga några detaljer, och de far runt så snabbt att man får inte in dem i kikaren.

Är det någon erfaren ornitolog som kan ge några förslag på arter som det kan tänkas vara, då kan jag titta efter detaljer i ett begränsat urval.
Hälsningar och tack på förhand
Rolf Björklund

2016-09-18 11:56:38


Robert Ennerfelt     



Hej Rolf!
De fåglar jag kommer att tänka på direkt är ladusvala och stare. Kanske någon av de arterna?

/Robert

2016-09-18 16:08:28


Rolf Björklund     



Hej Robert och tack för ditt svar!
Nej det är det inte. De känner jag igen. Det har varit mycket svalor ladu- hus- och backsvala över fältet i höst men de har försvunnit den senaste veckan. De har flugit fram och tilllbaka, men jagat enskillt. Det har kunnat vara 20 svalor samtidigt, men ej modell fiskstim. Starar har det också varit i höst när ungarna började bli flygga, uppträdde i flock, men gick ned på marken.
Jag skulle kunna tänka mig någon form av mesflock under förflyttning.
Men jag har fått för mig att flocken jag ser jagar insekter (det finns mycket insekter där just nu), men det kan vara fel. Kanske är de under förflyttning men vet inte åt vilket håll de skall. Men förloppet upprepas några gånger per dag. Konstigt därför trodde jag de jagade insekter i luften. För mig lutar det kanske åt en mesflock under förflyttning?
Finns det någon fågel som jagar insekter i flock modell fiskstim. I så fall borde det vara en sådan. Kanske kan man identifiera en grupp av fåglar enbart på beteendet. utan att veta mycket om utseendet.
Hälsningar Rolf

2016-09-18 21:55:30


Rolf Björklund     



Hej igen!
Jag kom just att tänka på att det kan vara en grupp fröätare under sökande efter föda, även om det inte finns några frö där jag sett dem, men det finns i närheten. Kanske siskor? Mesflockarna kommer väl först när det blivit kallare?
Hälsningar Rolf

2016-09-18 22:08:06


Roger Eskilsson     



Just nu så finns det gott om grönsiskor, och dom flockarna är ofta väldigt täta, plus att dom kkar fröer.
/Roger

2016-09-19 13:12:51

 
Rolf Björklund     



Hej Roger!
Tack för svar. Problemet är tack vare dig löst. Det var grönsiskor.
Det var nog inte insekter de var ute efter, utan transport mellan matställena. Man kan ha fel ibland. I dag var de här två gånger under en timma, såg då att några var gulfärgade, skulle gissa på gulsparv, men dessa var mindre. Slog också i fågelboken och konstaterade att det måste vara grönsiskor. Så nu kan jag det!!
Förra året fick jag hjälp med att bestämma andra flockfåglar som visade sig vara rödvingetrast, men de har jag inte sett ännu i år.
Tack till alla er som hjälper oss som inte kan så mycket men ändå är intresserade.
Hälsningar Rolf


2016-09-19 22:50:17



Svara på
detta inlägg