FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Gbg-Skärgårdsjakten 2017!

Christer Fält     



Vad händer 2017? Jo, då skådar vi i Göteborgs skärgård och har fått namnet Gbg-Skärgårdsjakten 2017!

Syftet är att vi samlar in pengar till fågelskydd. Hälften av summan skänker vi till Göteborgs ornitologiska förening och andra hälften till SOF-BirdLife och deras fågelskyddsfond.

Tävlingslista finns snart på kustobsar.se listavdelning och återigen tack till Magnus Unger som hjälper till med det tekniska på hemsidan.

Uppmärksamma ett tillägg bland reglerna just för Gbg-Skärgårdsjakten 2017 att det är tillåtet att använda bil om man är minst 3 personer som samåker i bilen.

Återkommer med mer information gällande bland annat gränsdragningar när man får räkna en art i Göteborgs skärgård.


2016-12-28 09:55:12


Christer Fält     



När det gäller bil ska det vara minst 2 personer som samåker.

2016-12-28 18:13:00


Christer Fält     



Här kommer reglerna, syftet och det ekonomiska upplägget för Gbg-Skärgårdsjakten 2017.

Regler:

1. Arter får endast räknas om de befinner sig i Göteborgs skärgård. Saxar från listavdelningen här på kustobsar vad det innebär:

”Gäller för arter observerade på eller från samtliga öar i Göteborgs norra och södra skärgård, dvs inom gränserna för Öckerö kommun (norra skärgården) och Styrsö socken i Göteborgs kommun (södra skärgården). Västerut får en art räknas hur långt ut som helst så länge den ses från någon av öarna inom området, österut gäller socken- och kommungränserna, med andra ord ungefär halva avståndet in till fastlandet respektive Hisingen (se socken- och kommungränserna på Lantmäteriets kartor för exakta gränser)."

2. Man får använda bil om minst 2 personer samåker i bilen.

Tävlingens syfte:

Syftet är att vi samlar in pengar till fågelskydd. Hälften av summan skänker vi till Göteborgs ornitologiska förening och andra hälften till SOF-BirdLife och deras fågelskyddsfond.


Ekonomiskt upplägg för varje deltagare i tävlingen.

-Kryssar du 1-100 arter ger du bort 100 kr i gåva.
-Kryssar du 100-150 arter ger du bort 200 kr i gåva.
-Kryssar du 150-200 arter ger du bort 300 kr i gåva.
-Kryssar du 200-250 arter ger du bort 400 kr i gåva.
-Kryssar du 250-300 arter ger du bort 500 kr i gåva.

Vill man inte delta i tävlingen går det alldeles utmärkt vid årets slut vara med och bidra med pengar till de två föreslagna verksamheterna. Man betalar då efter egen ekonomisk förmåga.

Lycka till!


2016-12-28 19:13:32


Christer Fält     



När det gäller Gbg-Skärgårdsjakten 2017 så undrar jag om det finns något intresse att jag väcker LineBand gruppen Ekoskådarna till liv igen? Varför då? Jo, exempelvis vill jag alltid ha larm på svart rödstjärt, med den larmas sällan eller aldrig på GBG300.

Likaså larmas aldrig på GBG300 och det bör det inte heller när det gäller arter såsom kattuggla, talltita, skogsduva, tofsmes, mindre hackspett, spillkråka och strömstare. Men dessa arter är sällsynta i skärgården.

Vad säger ni ska vi ha ett LineBand för nästa års jakt eller ska vi köra på GBG300 men då riskerar vi att till exempel tofsmes (extremt sällsynt i skärgården) faller mellan stolarna för många skådare.

Här en inbjudan, sov på saken :-)

http://band.us/n/abaapch9L7g0j

2016-12-29 22:51:58


Magnus Unger     



Länk till denna nya lista så man kan registrera sina arter Gbg-Skärgårdsjakten 2017

2017-01-01 19:08:44


Christer Fält     



Nu ligger som sagt Gbg-Skärgårdsjakten 2017 uppe på kustobsar! Tack till Magnus Unger som hjälpte till med det tekniska på hemsidan.

Har ändrat lite hur mycket pengar varje deltagare skall skänka vid årets slut till fågelskydd.

Här kommer det nya förslaget:

-1-100 arter ger du bort 50 kr i gåva.
-100-150 arter ger du bort 100 kr i gåva.
-150-200 arter ger du bort 200 kr i gåva.
-200-250 arter ger du bort 300 kr i gåva.

Nyss hemkommen från en vintersovande badort i Skåne. När jag öppnar ytterdörren till mitt hus här hemma i Sandvik på västkusten så värmer solen att jag funderar ett ögonblick på ett dopp i Skeppstadsviken.

Som ni läste i min årskrönika för Eko-Gbgjakten så hade vi ett fantastiskt 20016 i Göteborg och årets upptäckt stod Ola Wennberg för när han hittade en kaspisk buskskvätta i början av juni i Torslandaviken!

Vad månde då årets upptäckt bli under 2017? Som alltid står fjälluggla överst på min önskelista. Vad står på er önskelista?
Gbg-Skärgårdsjakten 2017 har också sparkat igång med några förändringar från Eko-Gbgjakten 2016.

Repeterar kort: Det är tillåtet med bil om man är minst 2 personer som samåker. Larm kommer huvudsakligen ske via LineBand (se tidigare post). Inom kort kommer jag även posta här vilka arter som bör larmas och vilka som inte bör larmas i skärgården.

Förändringar har alltså skett gällande hur mycket pengar varje deltagare ska skänka vid årets slut, samt att vi i år kryssar vi förutom fåglar även trollsländor i skärgården. Vad som räknas som Göteborgs skärgård se kustobsars listavdelning för Göteborgs skärgård.

Syftet med jakten är att vi samlar in pengar till fågelskydd. Hälften av summan skänker vi till Göteborgs ornitologiska förening och andra hälften till SOF-BirdLife och deras fågelskyddsfond.

Slutligen kommer det även i år bli konstlotteri och en del andra överraskningar till de som deltar i jakten.

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2017-01-02 13:46:16

 
Christer Fält     



Mycket information såhär i början av jakten, ursäkta för det. Klicka på den bifogade länken så hittar ni en artlista för Göteborgs skärgård.

http://www.kustobsar.se/listor/artlista.asp?listid=6&userid

De arter som har fetstil i den bifogade länken bör larmas i LineBandgruppen (även i vissa fall i smsgruppen GBG300) under Gbg-Skärgårdsjakten 2017. Några undantag, trots fetstil, där man inte behöver larma är: sädgås, stormfågel, havssula, toppskarv, havsörn, fjällvråk, stenfalk, pilgrimsfalk, skärsnäppa, kustlabb och tretåig mås.

Några arter, som har normalstil i den bifogade länken, som ändå behöver larmas i LineBandgruppen (ej larmas i smsgruppen GBG300) eftersom de är sällsynta och sparsamt förekommande i skärgården är: bivråk, duvhök, skogsduva, kattuggla, nattskärra, spillkråka, mindre hackspett, strömstare, svart rödstjärt, sävsångare, talltita, tofsmes, nötväcka, nötskrika och snösparv.

Tänk på att larma ut en fågel alltid är frivilligt. Då och då kan det bli fel på grund av olika omständigheter och det inte hela världen om det sker. Man kan också vara med i jakten utan något som helst larm och skåda i sitt eget tempo.















2017-01-02 22:12:07



Svara på
detta inlägg