FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Ärtsångaren i Glommen

Markus Lagerqvist     



Under vintern har det ju hållit till en ärtsångare i Glommen, Halland. Har för mej att någon var inne på att kolla upp denna extra noggrant med tänke på den ovanliga årstiden, men att den såg normal ut?

Idag ser jag på Kustobsar att fågeln är kvar och nu börjat sjunga, men utan den "skallrande slutklämmen".

Idag delar ju många upp ärtsångaren i tre goda arter, curruca, minula och margelanica. Jag hade i somras förmånen att få höra en sjungande margelanica ("Margelanic Whitethroat"), som är den östligaste av de tre arterna och dess sång var slående ärtsångarens, en mjukare sång helt utan någon "skallra".

Har för mej att även ökenärtsångaren (minula) saknar skallran, och att detta är en karaktär för att skilja den från ärtsångare. Kommer jag ihåg rätt? (Sitter själv just på jobbet, men kan slå lite i "Sylvia Warblers" om lätena när jag kommer hem.)

Vore därför kul att höra från dem som varit och sett på fågeln i Glommen om det finns något i dräkten som drar åt ökenärtsångare eller om den ser helt normal ut. Finns det kanske några foton på fågeln utlagda?

2005-03-24 11:09:42


Markus Lagerqvist     



Hemma, med "facit" i hand.

Det är så att ökenärtsångararen, liksom margelanica, saknar skallran i sin sång. Detta gäller dock i viss utsträckning även den östliga underarten av ärtsångaren (halimodendri), som verkar vara något mellanting.

Hade Glommenfågeln varit en ökenärtsångare, skulle det väl knappast gått obemärkt förbi, oavsett sången, men en S. c. halimodendri, trycker i alla fall jag verkar ruskigt svår att skilja från en S. c. curruca i fält. Någon som har erfarenhet?

(Glömde förresten att det även fanns en fjärde art, bergsärtsångaren (althaea), men den kanske inte är så relevant.)




2005-03-24 15:53:42


Björn Dellming     



Antar att de som har varit och tittat på den har kollat den väl, men det skadar ju inte att kika lite noggrannare en gång till... speciellt nu om den inte sjunger riktigt som en vanlig "svensk" ärtsångare.

Nån av er ringmärkande hallänningar kanske känner för att fånga fågeln och kolla den riktigt noggrannt?

2005-03-25 00:56:50

 
Jörgen Grahn     



Jag upplever att de tidigaste ärtsångarna man hör
på våren ofta saknar skallrandet, och i stället ägnar
sej åt Sylvia-pladder i största allmänhet.
Om det är så, så är det inte så märkligt att en fågel
i slutet av mars gör likadant!

2005-03-28 16:48:27



Svara på
detta inlägg