FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Isländsk rödspov

David Erterius     



Hejsan!

I galleriet finns två bilder på en rödspov från Tofta kile den 27 april av Peter Hvass. Att döma av huvudteckningen, benlängden samt den röda färgens intensitet och utbredning tycker jag detta mycket väl skulle kunna röra sig om en hona (lång näbb) av den isländska rasen islandica! Antagligen krävs dock bilder som visar fågeln i andra vinklar där man kan bedöma teckningen på skapularer och tertialer för att kunna säkerställa en bestämning. Finns det fler bilder?

/ Mvh David



2005-04-28 13:16:52


David Erterius     



Kolla på ovan nämnda fågel in de insprängda vinterfjädrarna på bröstet och halsen! En limosa borde vara i komplett sommardräkt vid den här tiden på året! Islandica däremot anlägger sommardräkten senare än limosa då den häckar längre norrut.

2005-04-28 13:23:04


Peter Hvass     



Tjena ! Skickar några fler bilder på rödspoven på Tofta.Jag tycker nog att det lutar åt en "vanlig" limosa med tanke på utsträckningen av det röda på flankerna.(kolla bilden när den lyfter vingarna).Intensiteten på det röda på de första bilderna kan nog till del förklaras av färgarbete i photshop.De senaste bilderna är ej snickrade på annat sätt än att de är skärpta.Hoppas det går att se lite mer av skapulaturer och tertialer på de senaste bilderna.

MVH Peter Hvass

2005-04-28 20:17:32


David Erterius     



Hej,

Tack för de nya bilderna! Känner mig nu efter att ha tittat på dem övertygad om att fågeln är en L. l. limosa.

/ Mvh David

2005-06-06 00:31:06

 
David Erterius     



Vill ni förkovra er i fältbestämningsproblemet rödspov vs. isländsk rödspov? Kolla då in avdelningen rödspovar på Dick Newells site!

http://www.magikbirds.com/image.asp?title_id=181&show_thumbnails=False

Massa bra foton med matnyttiga kommentarer till!

/ Mvh David

2005-06-06 00:39:59



Svara på
detta inlägg