FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Ökar hönsfåglarna?

Jan Smith     



Jag har sedan 1975 en stuga i Hogeröd uppe på södra Kynnefjäll. De första 15 åren var det ett fantastiskt orrspel runt stugan, bubblande i alla riktningar. Under 90-talet försvann det nästan helt, men under de tre senaste åren är det plötsligt tillbaka, nästan i samma omfattning som på 70-talet. Tjäder finns just inte runt stugan då den ligger i ett område med igenväxande ljunghedar, men ett par kilometer norrut är skogen äldre och där är det gott om tjäder. Har inte undersökt området systematisk under mina år här uppe, men jag har en klar känsla av att det finns mer tjäder nu än tidigare. Järpe såg jag bara någon gång de första åren, men under senare år ser jag den regelbundet i en bäckravin med tät granskog vid torpet Nordängen. Åkte nu i helgen över fjället via Restadstegen: på en sträcka av en dryg kilometer observerade jag tre järpar i vägkanten! Något liknade har jag inte varit med om tidigare, ökar järpen också?

Är detta bara lokala tillfälligheter eller finns samma ökning av hönsfåglar, speciellt orren (den enda vars ökning jag är säker på), på andra ställen?


2005-05-08 17:20:39


Hans Börjesson     



Hej Jan!

Trevligt att höra att du har mycket skogshöns inpå knuten. Järpe är en art som har gäckat mig i Bohuslän. I mars/april har jag varit och letat på 4 olika lokaler (Ranebo, Bredfjället, Åby fjorden samt Ramseröd) utan resultat. Jag skulle gärna vilja göra ett försök i dina trakter men skulle behöva en liten bättre vägbeskrivning. Jag hittar iofs både Hogeröd och torpet Nordängen på kartan men det är alltid bra att få en så exakt beskrivning som möjligt (ser ut på kartan som att vissa vägar även har vägbommar som kanske är stängda?). Har du lust och tid får du gärna höra av dig till ifs_hans@hotmail.com alternativt 031-297529, 0704-945135. Det är säkert 15 år sedan jag var uppe i Kynnefjäll och tittade på fågel så det skulle vara spännande att göra ett nytt besök.

Jag var som sagt själv uppe i Ranebo i mars (ONO om Tanum) och även där spelade orrar för fullt. Dock hade jag varken tjäder eller järpe. Härlig var dock den spelandesparvugglan som förgyllde min tillvaro.

Lasse Svensson i Ljungskile som går mycket på Bredfjället kan säkert beskriva skogshönsen upp/nergång i dessa marker.

MVH
/Hans Börjesson

2005-05-09 07:27:39

 
Lasse Svensson     



Mindre orre och mer tjäder på Bredfjället. Att det är mindre orre beror troligen på att myrarna växer igen och att det inte görs några riktiga kalhyggen längre. Järpen har alltid varit svår.

2005-05-09 08:35:01



Svara på
detta inlägg