FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Havsfågel

Johannes Tallroth     



Hej!

Efter att ha kollat lite på olika obsar av havsfåglar (f.f.a liror) och hur de ofta kan följas längs kusten då de sträcker söderut, har jag fått lite frågetecken i huvudet.
Jag tänker inte ens ställa frågan om havsfåglarnas huvudsakliga sträckstråk längs kusten eftersom denna fråga avhandlats i oändlighet redan.
Vad jag skulle vilja veta är om det finns uppgifter om hurvida det regelbundet ses havsfåglar även ifrån öarna i södra skärgården (Brännö, Styrsö, Galterö, Donsö m.fl)
Om man tittar på kartor över kustlinjen tycker i allafall jag att de västligaste av öarna i södra skärgården borde kunna vara hyfsade vid gynnsamma vindar.
Finns det uppgifter om hurvida detta stämmer? Eller är det så att det i princip inte passerar några havsfåglar öster om Vinga?

Sammanfattningsvis:
Ses det under bra väderläge någon havsfågel att tala om från öarna i södra skärgården?

//Johannes

2005-05-08 22:07:36


Magnus Unger     



På västspetsen på Styrsö, också kallad Lilla Rävholmen, har det setts en del havsfågel men inga liror. De arter som setts här har med stor sannolikhet passerat innanför Vinga, t.ex. tärnmås och labbar har konstaterats göra detta.

Jag tror samtliga liror på väg söderut håller sig utanför Trubaduren vilket ger ett avstånd på drygt 7 km från Styrsö, detta gör det mycket svårt att ens hitta lirorna och ännu svårare att artbestämma dem.

En annan lokal som möjligen skulle kunna ge en del havsfågel är södra delen på Vrångö. Här har man 4,6 km till Tormunden vilket troligen alla liror flyger utanför, även detta är bra långt för att säkert artbestämma dem. Havsula och stormfågel kan man ganska lätt se härifrån men det är inte njutbart i längden när alla fåglar går på minst 5 km avstånd.

Problemet med hela södra skärgården (undantaget Tistlarna) är att den ligger i lä av Vinga. När havsfåglarna passerat väster om Vinga sneddar de visserligen inåt kusten men för att hålla sig utanför Tistlarna och sedan Nidingen går dom inte tillräckligt långt in för att kunna ses från södra skärgården.

Sammanfattningsvis:
Södra skärgården suger på havsfåglar, om man inte räknar med Vinga och Tistlarna som faktiskt är riktigt bra lokaler.

2005-05-08 22:27:47


Johannes Tallroth     



Misstänkte detta efter att ha tittat igenom havsfågelobsarna de senaste åren och inte sett till några av öarna i södra skärgården i rapporterna.

Havsfåglarnas vägar äro outgrundliga!

/J

2005-05-08 22:37:14


Johannes Tallroth     



Förresten; en spinnoff-fråga: Hur tar man sig till Vinga?

/J

2005-05-08 22:39:21

 
Björn Dellming     



Antingen kommer man dit med nån snäll fiskare från Fotö eller med Börjessons sjötaxi. (tror att de kör från Stenpiren). Resan brukar kosta ungefär lika mycket... beror iofs lite på hur många man är som åker ut med fiskaren...

2005-05-08 23:25:51



Svara på
detta inlägg