FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Vitkindade gäss i Slottsskogen

Uno Unger     



Jag såg häromdagen att man på Svalan rapporterat vitkindade gäss i Slottsskogen, 2 ex den 4 maj och 4 ex den 6 maj, samtliga vid Lilla dammen.

Jag känner inte till några tidigare fynd av vitkindade gäss i Slottsskogen, men Stig Fredriksson har nog bättre koll på det. Eftersom det således möjligen skulle utgöra ny art för Slottsskogen, var jag själv nyfiken på dessa gäss.

I alla fall så besökte jag Slottsskogen den 8 maj och jag hittade 3 ex i Lilla dammen och en ensam fågel i Stora dammen, somt sannolikt utgjorde samma fåglar som tidigare setts.

Vid närmare koll visade det sig dock att dessa fåglar var stäckta på ena vingen, d.v.s. med amputerad hand så att handpennor inte kan växa ut. Det syns tydligt genom att bara en vingspets med handpennor finns kvar.

Tydligen har man i år släppt ut dessa fyra "tama" vitkindade gäss från någon av de inhägnade dammarna eller så har de rymt. Eftersom Svalan inte har något sätt att markera ej spontana exemplar av i övrigt vilda arter vore det nog bäst om rapportörerna tar bort dessa obsar från Svalan.

2005-05-09 16:36:14


Kristoffer Nilsson     



Jag tillhör åtminstone en av rapportörerna av vitkindade gäss i Slottskogen. I förra veckan såg jag dem på ön i Lilla Dammen när jag cyklade förbi. Med tanke på utvecklingen arten har haft i parkmiljö i bl a Malmö så tyckte jag att det var dags för Gbg att följa trenden, men det får vi tydligen vänta på då... :o)

Jag ska försöka ta bort min obs vid tillfälle. Må väl!

2005-05-09 16:54:52


Stig Fredriksson     



Josefine, en av djurskötarna i Slottsskogen berättar att dessa fyra vitkindade är inköpta av djurparken och utplacerade i Lilla dammen. Det finns väl en förhoppning att de ska trivas och häcka, lite halm är utlagd på ön. Som syns är de stäckta - egendomligt att det är helt tillåtet att vingamputera simfåglar i parker när svansamputering av hundvalpar är förbjuden sedan länge. Slottsskogens dammar borde naturaliseras med fler småöar, vassbälten, näckrosor och alla stäckta simfåglar tagas bort, inkl flamingo och pelikan - dammarnas största attraktioner är skrattmåsar, gräsänder och rörhöns (med eller utan ungar) och har kommit hit helt av egen kraft. Vi fågelskådare hittar dessutom besökande änder av lite olika arter då och då. Skulle dessutom vara lättare att upptäcka dem då... även om Uno lärt mig se skillnad på stäckta och ostäckta änder. Men viggen är svår.

2005-05-10 15:31:45

 
Björn Granberg     



Jag tyckte det såg lite komiskt ut med fyra vitkindade gäss på den lilla ön.
Jag studerade inte fåglarna så noga, nästa gång jag passerar skall jag kolla lite noggrannare.
Min observation är nu borttagen.


2005-05-10 18:44:12



Svara på
detta inlägg