FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustfoto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustfoto


Till
översikten
Hur digitalisera diabilder bäst?

Peder Kinberg     



Jag har många bra bilder som skulle platsa på kustobsar, men de blir inte bra när jag digitaliserar dem. Därför tycker jag inte det är någon idé att skicka dem till kustobsar som alltså är sämre än orginalen.
Behöver lite tips på hur man scannar dior på bästa sätt.
Mvh,
Peder K.

2005-06-28 10:05:50

 
Pär Lydmark     



Hej!

Hur har du gjort när du försökt scanna men inte blivit nöjd? Och vad är det du inte är nöjd med? Kornighet, färg, skärpa eller något annat?

Jag har scannat in en hel del dia med en Minolta DimageScan Dual II (eller vad den heter) och är ganska nöjd med resultatet. Visst, det blir lite kornigare än en helt brusfri digitalbild, men ändå väldigt bra. För att få det riktigt bra tyckte jag det var nödvändigt att sätta fokuspunkten manuellt på varje bild och inte använda autofokusen, men annars följde jag bara scanningsprogrammet (och efterbehandlade en hel del i Photoshop, krävs mer arbete med inscannade bilder än med rena digitalbilder tycker jag). Om du vill se resultatet kan du gå in på min hemsida:

» www.lydmark.com

där jag precis i dagarna har lagt upp en del inscannade diabilder från Kenya som jag tycker blev av bra kvalitet. Dessutom finns där lite bilder från Öland 1991 som jag scannat in med en flatbäddsscanner (Canon 3200F) helt i autoläge direkt från papperskopiorna, också med bra resultat.

2005-06-28 14:52:16



Svara på
detta inlägg