FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Räkna sträckande måsar under juli i Göteborgstrakten.

Kristoffer Nilsson     



Hej,

Under juli kommer jag att försöka kartlägga hur måsarna sträcker över Göteborg och då främst över Smithska udden. Jag gissar att det förekommer några naturliga sträckleder och dessa är utmed Nordre älv, Göta älv samt Säveåns dalgång. Bevakning från Jonsered har tidigare visat att ett inte alls oansenligt måssträck passerar både dagtid och under kvällstid i juli. Den kanske mest oklara frågan för mig är vart dessa måsar väljer att ta vägen när de når älvmynningarna. Sträcker dem mot SV ut över skärgården eller kommer dem att vika av och följa kusten och passera över bl a Smitten? Troligen är måsarnas "taktik" olika i detta fall och det lär kommande veckor visa.

På grund av detta är jag väldigt tacksam om ni som befinner er på Hönö, Rörö, i södra skärgården, Marstrand, på Brudarebacken, Lagmansholmen, Smithska udden, Amundön eller någon annanstans där man säkert kan se en del sträckande måsar under juli, räknar dessa och sedan rapporterar dem till Svalan/Kustobsar eller till mig per e-post kristoffer-nilsson@privat.utfors.se. Det är främst skrattmåsar och fiskmåsar det handlar om och jag gissar att antalet sträckande måsar under juli kan bli ganska högt i regionen.

Givetvis är det väldigt kul om man kan få in rapporter även från Halland och Bohuslän för jämförelser.

Jag kommer även att vara intresserad av observationer av sträckande starar under juli så dessa får du gärna rapportera också och så givetvis korsnäbbar som väl bör komma igång nu. Rapportera gärna även obestämda korsnäbbar.

Må väl och njut av sommaren!

2005-06-28 21:10:29


Björn Dellming     



Saltholmen kanske ligger bra till som referenslokal för smittenpasserande måsar? Kan ju testa nån morgon att hålla koll där samtidigt som du står på smitten?

2005-06-30 10:11:03


Kristoffer Nilsson     



Jättebra, Björn. Vi hörs. Jag gissar att högst antal kommer någonstans mellan 5 - 20 juli. Vi får väl se... Trevlig helg!

2005-07-01 22:23:10


Kristoffer Nilsson     



Inledningen av detta lilla projekt har väl inte givit särskilt mycket, men igår räknades en bra bit över 1000 sträckande skrattmåsar vid Mjörn och jag gissar att antalet sträckande skrattmåsar kommer att öka markant i Göteborgstrakten under kommande vecka. Alla rapporter avseende sträckande måsar tas tacksamt emot framöver. Trevlig helg!

2005-07-08 19:26:24


Mikael Molin     



Trevligt att detta sträck börjar undersökas tycker en Göteborgare i förskingringen! Har själv under sommarkvällar tidigare år, ibland påfallande sent på kvällen, observerat flera flockar med totalt några hundra fisk- och skrattmåsar från Röda sten/Nya varvet men även mer uppströms älven (typ uteservering vid Stigbergstorget...). När jag istället grillade vid Saltholmen tyckte jag att jag såg färre, men inget större statistiskt underlag på detta... Det är ju inte omöjligt att sträcket följer älven och sedan sprider ut sig något när skärgården dyker upp. Nåväl, kul och lycka till!

2005-07-12 10:58:23


Björn Dellming     



Jag valde bort Saltholmen som obsplats (mest för att få sitta mer ostört) för Ramberget på södra Hisingen under studierna av Göta älvssträckarna. Den tendens jag tyckte mig se var att ytterst få av de sträckande skrattmåsarna följde älven ända ut till kusten, utan typ 80-85% vek av mot SV över Kungssten/Nya Varvet/AMF 4. Av de resterande 25-20% fortsatte några västerut mot skärgården, några flög runt och födosökte utanför Älvsborgsbron och några stack norrut till Svarte mosse i Biskopsgården. Även ett flertal individer sågs flyga mellan Fiskhamnen/Stenaterminalen/Klippan bort till just Svarte mosse, som ju är artens säkraste häckplats i GBG-området (så vitt jag vet).

Hur såg det ut på de andra lokalerna som kollades?

2005-07-12 15:29:54


Björn Dellming     



Sorry... hjärnan tog semseter... de övriga 20-15% av måsarna fortsatte utåt skulle det vara... *peinlich* :)

2005-07-12 15:31:39


Peter Strandvik     



Det är dåligt med skrattmås-sträck vid Marstrand!
Tyvärr är det bara mornarna som har drägligt ljus härute!
Några enstaka har hittills sträckt i juli, men jag tror som ovan att kvällen, även sent kan vara bra tider f sträck!

Bla noterades 38 ad längs älven mot SV 23.00 den 17 juni
vid Iskällan, Kungälv!

2005-07-12 19:47:57


Johan Svedholm     



Under ett par morgontimmar idag noterade jag 114 sträckande skrattmåsar i Nordre älvs fjord. Den absoluta lejonparten av dessa kom från älvmynningen och sträckte sedan söderut i Björköfjorden. De följde alltså i stort sett kustlinjen söderut då de lämnat älven. Ett par småflockar tycktes dock vika av över land och gena över Telegrafberget.
Fan Micke, du vet hur man skall bedriva bekväm skådning! Uteserveringar och grillning... jojo!

2005-07-14 16:57:39


Robert Brunström     



Det var ju lustigt att man skulle läsa denna diskussion för första gången just ikväll. Råkade nämligen spana upp mot skyn tidigare ikväll när en i mitt tycke väldigt stor flock (150-200ex) skrattmåsar flög över Bagaregården mot SV.

Anledningen till den dåliga precisionen av antalet var att jag inte visste om att denna kartläggning var på gång. Tyvärr!

2005-07-14 23:06:10

 
Kristoffer Nilsson     



Det är verkligen kul att se alla rapporter om sträckande måsar på Kustobsar/Svalan och tack för alla e-brev som jag har fått under de senaste veckorna.

Ett litet sträckmönster börjar väl skönjas så smått i de södra delarna av Göteborg, men fortfarande kan flera rapporter ge en tydligare bild så fortsätt gärna att rapportera sträckande måsar framöver. Observationer från området kring Norde älv och från skärgården är av särskilt intresse. Må väl!

2005-07-19 22:13:18



Svara på
detta inlägg