FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Stäpphök eller blåhök.

Kristoffer Nilsson     



Hej,

Häftig obs som beskrivs från Ytterby idag och visst är de hantecknade kärrhökarna en fröjd att skåda. Det vore kul att få ta del av mer info kring denna obs eftersom just alternativet 2K blå kärrhök gjorde artbestämningen osäker. Må väl!

2005-08-01 20:38:26


Lars Gustafsson     



Hej Kristoffer,

Här kommer ett försök att beskriva mitt pulshöjande fynd.
Kl. 16:24 ser jag en aktivt sträckande rovfågel ovanför min tomt på Rundsvallen i Ytterby. Jag ser genast att det är en kärrhök och reagerar på ljushet, silhuett, litenhet/lätthet i flykt och spetsig vinge. I handkikare (Leitz 8x32) ser jag också att det är en hane av de ljusare arterna. Jag ser också en typisk ”stäpphöks”-kil på en spetsig vinge och reagerar på proportion och flyktsätt. Fågeln gjorde ett mycket lätt intryck i flykt. Speciellt handen noterades vara kort och närmast ”triangulär” (som Malling-Olson uttrycker det). Vingarna rördes också med lätthet och intrycket är att hela vingen arbetade.
Jag får under ett par minuter in den i tubkikaren (Swarovski ATS-65 HD med 20-60x-okular) och kan följa den då den i aktiv sträckflykt sträcker vidare mot SV och nedströms i Norde älvs dalgång. Jag kikar särskilt efter dräktdetaljer som vingbakkant och kontrast mellan huvud och bröst/buk utan att se några sådana kontraster (jag är tveksam att jag skulle se dessa med tanke på avståndet så denna information säger nog inte så mycket). Övriga dräktdetaljer som oruggade fjädrar etc kan jag inte se av samma skäl, men fågeln gjorde inte ett så närmast kritvitt intryck som en riktigt gammal stäpphökshane ger.
Däremot förstärks mitt intryck av litenhet, proportioner och framför allt flyktsättet (som väl är en effekt av litenhet och proportioner men också det sätt vingarna förs på).
Att jag ändå angav ”artbestämning osäker” med en 2K blå kärrhök som möjlig är att jag vid två tillfällen sett hane av blå kärrhök (som jag antar är 2K-fåglar) som har en liknande kil i vingen och att jag har stor respekt för svårigheten att bestämma kärrhökar. Däremot har jag aldrig sett en blå kärrhök som som jag upplevt så liten, med dessa proportioner och framför allt med detta flyktsätt. En annan anledning till att jag angav osäker bestämning är att ett fynd att denna karismatiska art och dessutom denna tid på året fordrar lite självkritik (och osäkerhet?). En intressant detalj beträffande datumet är att det de senaste dagarna setts stäpphök på Öland, i Östergötland och i Finland.
Tilläggas kan att jag tidigare har sett fyra stäpphökar i Falsterbo i Sverige (vilka samtliga har godkänts av Rk men då har jag haft så pass namnkunniga medobservatörer som Klaus Malling Olsen, Nils Kjellén, Mattias Ullman och David Erterius). Min observation som huvudsakligen grundar sig på vingens kil, litenhet, proportioner och flyktsätt förstärks av dessa erfarenheter.


2005-08-04 10:10:06


Björn Dellming     



Häftigt!! Lite smått avundsjuk kan man ju inte låta bli att vara :)
En sak bara, sträcket av stäpphök toppar väl i slutet av månaden nere Falsterbo, right? Och den största delen av de fåglarna äv väl ungfåglar? (Skåningar, rätta mig om jag har fel!). Brukar det inte vara så att de adulta fåglarna flyttar lite tidigare än de unga? Isåfall är det kanske inte så konstigt att det var just en gammal fågel av stäpphök du såg... Tidpunkten för obsen (med avseende på datum) gör den inte så extrem isåfall.

2005-08-04 12:26:23


Kristoffer Nilsson     



Hej,

Tack för en fin och läsvärd redogörelse, Lars, och grattis till en häftig obs. Ja, kärrhökar är ett svårt kapitel. Jag håller helt med dig, Lars.

När det gäller stäpphökar i Falsterbo så rör det sig om ganska få under en höst så det kanske är vanskligt att tala om en tydlig sträcktopp även om arten har blivit vanligare de senaste åren. Hur som helst så ses i regel flest stäpphökar under september även om dagsrekordet är från slutet av augusti med 4 ex, och gissa vem som var där då... :) Jag tror att det var den 30 aug 2002, men det går ju att kolla upp för den riktigt nyfikne. Må väl!

2005-08-04 13:08:18


Lars Gustafsson     



Hej,

Jag var inte på Falsterbo det datum du anger men jag var där den 3-4 september 2004 som enligt uppgift var en av de bästa rovfågeldagarna någonsin med bl.a. 3 säkert bestämda stäppphökar och en trolig men obestäm. :)
Även idag var det en fin eftermiddag hemma på tomten. Gå in och titta på Kustobsar. Nytt tomtkryss blev röd glada!

Må väl!

2005-08-04 16:59:50

 
Kristoffer Nilsson     



Hej igen,

Jag har väl ingen väldigt stor erfarenhet av rovfågelssträck i Göteborgstrakten, men du verkar ha haft en fin eftermiddag. Särskilt med tanke på att det är tidigt på säsongen. Kul med gladan!

2005-08-04 19:38:13



Svara på
detta inlägg