FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Medobservatörer

Leif Andersson     



När jag rapporterade från Smithska udden idag så glömde jag lägga in medobservatörer och eftersom jag inte klarar av att gå in o lägga till dessa uppgifter, så kommer dom här i stället:
Karl-Olof Johansson och Håkan Nilsson

Meddelas endast på detta sätt brukar det visst stå i en del annonser...

2005-10-12 18:31:01


Björn Dellming     



Det funkar nog bra Leif. En fråga bara; Jag antar att de fåglar du rapporterat från smitten idag avser sträckande individer och inte rastare?



2005-10-13 00:50:13


Leif Andersson     



JA!

2005-10-13 18:22:00


Uno Unger     



Leif, det är lätt att i Svalans rapportformulär i kolumnen "Aktivitet" markera "Sträckande" eller "Sträckande S", vilket är en bra service för sträcksammanräknare typ Kristoffer Nilsson. Det framgår ju inte av dina senaste obsar på Smitten och Brudarebacken om fåglarna varit sträckare, sträckförsökare eller stationära.

Åh, va jobbit med Svalan Leif ;-)

När det gäller att lägga till medobservatörer i efterhand verkar det något krångligt att göra det för rapportören (finns det något bra sätt?). Det lättaste är att man som inloggad medobservatör, i detta fall Håkan Nilsson och Karl-Olof Johansson, i efterhand listar aktuella obsar från Smitten aktuell dag och under fliken "Administrera obsar" trycker på kikarsymbolen en gång och sedan igen på den då uppkomna nya kikarsymbolen. Jag vet inget sätt att lägga in sig som medobservatör på flera obsar samtidigt, men det kanske någon annan vet.

Tyvärr tror jag inte om rrk eller annan administratör i efterhand kan lägga till medobservatörer till en privat obs, så informationen ovan om att Håkan Nilsson och Karl-Olof Johansson var medobservatörer kan nog tyvärr inte läggas till om inte Håkan och Karl-Olof gör det själva. Stämmer det Pär Lydmark?

2005-10-14 10:50:05


Pär Lydmark     



Japp jag tror det stämmer. Vet inte heller något annat sätt än att medobservatörerna själva lägger till sig i efterhand.

2005-10-14 11:14:58


Leif Andersson     



Jag brukar ofta lägga in sträckande, rastande etc. Du kan ju enkelt gå tillbaka någon vecka och kontrollera Uno. Att jag inte angett det vid rapporterna från Smitten är därför att jag ansåg det självklart att det är sträckande fåglar man räknar. Det tror jag Kristoffer begriper ändå. Och notera gärna att jag angett rastande på några.

Trevlig helg!

2005-10-14 18:12:14


Kristoffer Nilsson     



Hej,

Kul att följa vad som hänt på Smitten när jag varit i Afrika. Roligt att bevakningen varit så god. För egen del är man ganska "vimmelkantig" efter en vecka i värmen med bl a späckhuggare, liror, petreller, tärnor, hägrar, labbar och en massa annat. Må väl!

2005-10-17 15:29:07


Magnus Hallgren     



Hej!

Angående detta med att lägga in medobservatörer i efterhand.
Efter att ha loggat in väljer man egenrapporterade obsar (ruta att bocka i under "övriga inställningar"). Man kan naturtligtvis söka upp obsen/obsarna på vanligt sätt också. Men det är mer praktiskt att göra som ovan om det är flera obsar av olika arter.

Klicka sen på "administrera fynd". Markera den/de obsar som man vill lägga till medobservatörer till i rutorna längst till vänster. Klicka sedan på ditt namn långt till höger (i samma rad som den obs det gäller, eller någon utav raderna om det är flera obsar).
I det fönster som kommer upp finns lite info om detta med fler observatörer. Klicka på "lägg till annan observatör".

Här kan man lätt söka fram och lägga till den/de personer som är medobservatörer. När man är klar klickar man på "tillbaka" och kan nu ändra i vilken ordning observatörerna ska stå efter obsen. 0 är standard och då står det bara rapportörens namn + mfl. efter obsen . Man kan sätta de man lagt in till tex 1 (själv står man som 2) och då syns alla. Vill man ha medobservatörerna i en viss ordning kan man nummerera enligt instruktionerna i fönstret.

Detta är det enda sätt jag vet för rapportören själv att lägga till medobservatörer i efterhand på egna obsar (om det fungerar med rrk loggin vet jag inte men det är möjligt).

2005-10-18 14:20:59


Magnus Unger     



Jag testade just detta, och även om jag bockar för mer än en obs så ändras medobservatörerna endast på den obsen vars namn jag klickat på.

2005-10-18 22:04:38


Magnus Hallgren     



Hej!

Det verkar tyvärr stämma......
När jag testade detta (precis innan jag skrev inlägget....)visade jag aldrig obsarna via "visa obsar" och kontrollerade bara genom att klicka på mitt namn i "administrera obsar" igen. Det verkar som om jag blandade ihop vilken obs jag hade ändrat och trodde att jag testade med en annan av de obsarna jag markerat.

Ber om ursäkt för det.

Det blir ju inte så praktiskt att lägga till medobservatörer på många obsar på detta sätt då......



2005-10-19 16:41:15

 
Leif Andersson     



Tack ändå, Magnus och Magnus, för uttömmande svar och nedlagd tid.

2005-10-19 18:14:08



Svara på
detta inlägg