FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Trädkrypare eller fasadkrypare? :)

Kristoffer Nilsson     



Hej,

Efter att ha följt ett förvånansvärt hyfsat sträck i vinden i morse vid Smitten så gick jag hemåt från Axel Dahlströms torg. Vid Blåvalsgatan stannade jag till då jag såg en brunaktig fågel flyga mot ett av husen. Den började klättra på husväggen intill ett fönster och letade insekter. Det var en trädkrypare. Vid två tillfällen flög den ut och "speglade sig" i fönstret innan den fortsatte sin klättring på fasaden. Fasaden bestod i huvudsak av sten.

Jag kan inte minnas att jag sett detta beteende hos trädkryparen tidigare och undrar därför om någon annan har sett trädkrypare leta insekter utmed stenmurade fasader? Må väl!

2005-11-08 10:26:24


Magnus Unger     



Vid minst ett eller två tillfällen har jag sett trädkrypare på Nidingen hoppa runt på de gamla stenfyrarna. Dock finns det ju inte så mycket träd därute så dom tar väl det dom får.

2005-11-08 15:28:56

 
Jörgen Persson     



Vad jag kan minnas har jag aldrig sett trädkrypare på husfasader, men vid ett tillfälle har jag oberverat en trädkrypare på en stark lutande bergvägg, beväxt med tuschlav. Det fanns tydlingen smaskiga småkryp under lavarna. Någon brist på träd fanns det inte i närheten.

2005-11-09 13:13:38



Svara på
detta inlägg