FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Varfåglars förflyttninga under vintern?

Peter Strandvik     



Hej!

En o annan varfågel har anlänt till sina "vinterrevir"(?)
Men inte så hemskt många.

Jag körde en sväng idag, genom "Norrlands-naturen" i södra Svartedalen.
Tre varfåglar med någon/några km emellan!!!

Är det här dom håller till??, i skogslandets kanter, tills kylan slår till, o tvingar dem ut ur skogarna??

Eller är det mindre födokonkurrens, färre ormvråkar o tornfalkar uppåt skogskanterna??

Är det någon som brukar kolla upp något revir under hela vintern, som har synpunkter??

Peter S

2005-12-10 14:28:26


Stefan Oscarsson     



Inte annat än att på Orust tycker jag att vintrarna är väldigt lika varandra när det gäller Varfågelns vanor oavsett vädret faktiskt,
Det finns en hel del revir som är besatta från år till år och bara några som står tomma vissa år, dock kan överraskande många förekomma på hyggen och kraftledningsgator somliga vintrar, men det beror väl på gnagartillgången antar jag.

2005-12-11 08:15:48

 
Jonas Grahn     



Rekommenderar Viking Olssons utmärkta artiklar om varfågelns vintervanor i Vår Fågelvärld (ca) 1984 till 1985. Jag tror kontentan av dem -- vilket stämmer helt med min egen erfarenhet -- är att varfåglarna kommer till vinterreviret nån gång i okt/nov och stannar till medio april. Jag tror varfåglarna har speciell kunskap om var de hittar insekter och gnagare i just sina revir, och därför inte borde flytta runt utan god anledning.

Däremot tror jag också det kan finnas fler varfåglar i skogsmiljö än vad vi kanske tror, det finns ju som bekant en viss ornitologisk slagsida mot strandängar och åkermarker.

/Jonas


2005-12-12 22:36:23



Svara på
detta inlägg