FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Åldersbestämning av fjällvråk

Uno Unger     



Aimon Niklasson tog en snygg flyktbild underifrån på en fjällvråk vid Fässbergsmotet den 8/1. Bilden finns i Svalans bildgalleri. Aimon skriver i biltexten: "Uppfattar teckningen som adult."

Jag menar nog att det är en ungfågel, alltså 2K nu efter årsskiftet, och förmodligen samma ungfågel som setts i området sedan 8/12.

Allmänt liknar en ungfågel mest en hona, men den sistnämnda har dock ett svart och skarpt avgränsat stjärtband liksom en skarpt avgränsad svart vingbakkant. Ungfågeln har ett ljusare stjärtband undertill, som dessutom är diffust avgränsat mot inre delen av stjärten. Ungfågelns vingbakkant är också ljusare och mera diffust avgränsat basalt. Innanför vingbakkanten har den adulta honan ofta även ett par smala, disinkta band som endast är otydligt antydda på en ungfågel.

Jag tycker att bilden med all önskvärd tydlighet visar ungfågelns karaktäristiska teckning på stjärt och vingbakkant.

2006-01-09 04:38:10


ingemar johansson     



Hej!

Håller med Uno om att det ser ut som en juvenilt tecknad ungfågel (nu 2k). Förutom Unos dräktpåpekanden tycker jag fågeln har tämligen otecknade undre vingtäckare och tydligt längsstreckad kräva som också är ungfågelsdrag.

Fågelfotoikonen Mikael Nord har ett foto på en flygande adult fågel i Svalans bildgalleri - jämför!

Ett i mitt tycke bra komplement till (förutom de ljusa handpennebaserna ovan) är att yngre fåglar har ljus gulvit iris, de äldre adulta mörkare brun.
Fjällvråken är ju en tacksam art att studera vintertid och ofta har man möjlighet att studera arten både sittande och flygande. Än mer spännande då det under goda förutsättningar finns möjlighet att urskilja 3k fåglar ( se Forsman).

Är det i huvudsak adulta fåglar som övervintrar på västkusten?
Har själv samlat, ett för statistiska beräkningar, litet material på 5 adulta och en juvenil fågel nu i dec och jan. Naturligtvis spelar häckningsframgången roll för andelen unggfåglar som övervintrar.

2006-01-09 08:33:34


Aimon Niklasson     



Tack Uno och Ingemar!
Ni har säkert rätt. Jag uppfattade vingens bakkant som ganska distinkt och mörkt och bedömde den likaså när jag lade ut den på nätet. Att den var så jämt tyckte jag talade mot 3K. (Fotade en juv fjällvråk på mycket nära håll vid Vomb på mellandagarna. Inte hunnit lägga ut den men den har mycket diskretare och mer punktformiga bakkantslinjer.) Stjärtbandet tolkade jag som sämre belyst i fotovinkeln jag hade. (missade en bild rakt över mig ryttlande pga att autofokus gick åt fel håll!). Sen tyckte jag att undre armtäckarna var väl gulbruna men de rel längsfläckade strupfläckarna borde jag funderat på mer.
Jag skall försöka ändra i bildtexten om det går. Och lägga ut den juv fjällvråken från Vomb i Skåne fren den 29dec.
Uppskattar era kommentarer! ( Det var därför jag skrev Uppfattar....) och god fortsättning!



2006-01-09 10:06:35


Aimon Niklasson     



Kunde inte låta bli att titta igenom Svalans fjällvråkar delvis på Ingemars uppmaning och då är det förvånansvärt få som är åldersbestämda.
Bland annat har Peter Hvass en jättefin bild på en flygande 3K fågel (se Ingemars kommentar ovan) där man fint ser ruggningsmönstret längs vingens bakkant. Eller vad tycks?


2006-01-09 10:46:31

 
Uno Unger     



En titt i Svalans bildgalleri på fjällvråk visar under gårdagen två bilder på en fjällvråk från Säve, Hisingen, som väl illustrerar hur en adult hona ser ut både sittande och underifrån i flykten. På den flygande fågeln syns att de undre vingtäckarna ej är så ljusa som på en ungfågel. Vidare är stjärtbandet distinkt och svart med antydan till ett smalare band innanför ändbandet och med förhållandevis brett vitt i spetsen. Jämför ovan nämnda flyktbild med en snarlik bild på en flygande fågel vid Naturcentrum, Getterön den 4/1. Sistnämnda fågel tror jag är en ungfågel, vilket de ljust otecknade undre vingtäckarna och det mer diffust avgränsade mörka stjärtbandet utan skarp avgränsning av vitt i spetsen indikerar.

Angående den tredje bilden under gårdagen tagen på en vråk vid Ellesbo, har jag tagit kontakt med fotografen och förklarat varför det är en ljus ormvråk, vilket bl.a. de helt ljusa mittre stjärtpernnorna med antydan till tvärband i hela sin längd visar.

2006-02-05 06:25:10



Svara på
detta inlägg