FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Fågelkadaver

Robert Brunström     



Hej,
observerade idag två fågelkadaver längs med Göta Älv. Det ena var så vitt jag kunde se en vigg som låg med buken upp, det andra var betydligt mer svårbestämt men ser även det ut att vara vigg.
Bägge kvarlevorna låg inom Göteborgs gränser, den ena vid en mycket centralt belägen plats.

Jag är inte mycket för att ropa "vargen kommer" men hör till dem som tycker att det är befogat att vara lite extra uppmärksam i dessa tider.
Om någon därför anser att det är läge att följa upp detta så har jag fotografier på kadavren att tillgå, komplett med exakt fyndlokal.

E-post: robert_brunstrom@hotmail.com
Mobil:0735-252187

Övriga synpunkter mottages tacksamt här på forumet!

Bästa hälsningar,
Robert

2006-03-20 19:16:52


Peter Strandvik     



2 fåglar föranleder ingen åtgärd.

Det finns bra instruktioner på flera hemsidor
bla http://home.swipnet.se/~w-60273/dodfagel.htm

Saxat från denna sida


* Hittas enstaka död fågel är detta att betrakta som normalt för årstiden. Dessa ska inte skickas till SVA. Ligger de på en plats som stör allmänheten kan fågeln grävas ner eller tas om hand på annat sätt under iakttagande av normal försiktighet. Hittas flera (2-4) döda fåglar men utan
att epizootimisstanke föreligger kan de skickas in till
fallviltundersökningen vid SVA under iakttagande av normal försiktighet.

* Privatpersoner skall inte röra och hantera vilda döda fåglar. Detta gäller döda fåglar av grupperna änder, gäss, svanar, vadare och måsfåglar.
Enstaka döda småfåglar, trastar m.m. kan vid behov hanteras med normal försiktighet t.ex. för att hantera det som avfall.


* Hittas fem eller fler döda vilda fåglar inom en begränsad lokal bör Ni kontakta länsstyrelsen för vidare instruktioner. Detta gäller i första hand änder, gäss, svanar, vadare och måsfåglar. Även flera döda fåglar av
andra arter bör dock föranleda samråd med länsstyrelsen/SVA. Vi kontaktar SVA om eventuell uppskickning av fåglarna till SVA.


* Som bekant finns Jordbruksverkets telefonslinga 036-15 55 88 för
besvarande av frågor kring fågelinfluensan samt hemsidor hos SJV,
www.sjv.se SVA och länsstyrelsen.

Häls Peter S

2006-03-21 09:12:53


Niklas Aronsson     



Bra info från Peter, men jag håller inte riktigt med om den definitiva slutsatsen att "två fåglar föranleder ingen åtgärd."
Man kan ju vända på resonemaget ovan och säga att om det föreligger epizootimisstanke ska fåglarna, om de är 2-4 till antalet, skickas in till SVA. Vem bestämmer om det föreligger epizootimisstanke? Jag fick ett telefonsamtal igår från en skådarkompis som berättade om en död vigg nära Säveåns mynning. Är det en av de två döda som Robert sett, eller är det en tredje fågel? Så hur många finns det där egentligen? Med tanke på att viruset plötsligt hittas centralt i Stockholm, kan det väl lika gärna finnas även här? Och i så fall är det väl bra om viggarna avlägsnas så att inte utsvultna ormvråkar börjar äta på dem eller att de döda viggarna sprider smittan i vattnet till andra fåglar. Vi måste väl inte välja mellan att stoppa huvudet i sanden eller blåsa katastroflarm? Det är fåglarnas hälsa det handlar om, knappast vår - i det här läget är bäst att tillägga.

2006-03-21 09:37:00

 
Robert Brunström     



Hej!

Ja, den ena viggen var den vid Säveåns mynning. Den såg dessutom ut att ha legat ett bra tag med tanke på kadavrets skick (bl.a. färgen) som gjorde att jag inte kunde artbestämma den själv. Detta talar ju definitivt emot fågelinfluensa.Det andra kadavret såg dock färskt ut men återfanns en bra bit därifrån.
Således två enstaka fynd men dock av vigg.

Instämmer helt med Niklas angående vems hälsa det handlar om och är själv av uppfattningen att stora delar av media har blåst upp det här till enorma proportioner.
Var det förresten någon som hamstrade motsvarigheten till Tamiflu under den stora säldöden för ett antal år sedan?

Dock föreligger smittorisk om man hanterar smittade fåglar oskyddat och nu har, så vitt jag förstår, även Danmark konstaterade fall av fågelinfluensan.
Av denna anledning tycker jag att vaksamhet är befogat och att diskussionen bör hållas levande här på forumet. Jag är själv väldigt tacksam för svaren på mitt inlägg.

Så fortsätt tjöta!

2006-03-21 11:20:31



Svara på
detta inlägg