FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Individmärkta fåglar

Aimon Niklasson     



Härlig obs och bild idag från Halland på mindre sångsvan av Göran Snygg och med avläsbar ring dessutom!!
PG Utterfors har dessutom i en informationskommentar talat om att den ringmärkts i östra England.
Detta är ju exempel på när kombinationen av många ögon och en bra interaktiv databas ger högintressanta fynd både för den nyfikne njutaren och för vetenskapen!!
Men hur hittar man detta fynd i mängden i fortsättningen?
Jo rapportera in dom som individmärkta (egen ruta) som kan sökas i Svalan där det i år rapporterats 53 individmärkta individer och alltsom allt nästan 1000 individer dock ej alla med nummer men även färgringar och udda färgavvikelser duger ju ibland oxå!
Och det bästa, det finns många fler!
Här tror jag amatörer kan göra mycket ! The Birds need You! (ja ja det var en travestering..........)

2006-03-28 20:18:26


Christopher Gullander     



Hej! Jag skickade ett mejl till brevduvan där jag snabbt fick tips om vart svanen var ringmärkt. Mer information om just den här svanen i Halland: Honor ringmärks på vänster ben och hanar på höger ben i Welney. Alltså kan just den här svanen rapporteras som en hona om man skulle vilja det. Om åldern är känd så används en gul ring, om inte, en vit. I just Welney används 500-serien. Följande sida är användbar för att söka upp olika arters ringar och sifferkombinationer: http://www.cr-birding.be/, så har ni gamla uppgifter är det bara att leta! Ha det gott!

Christopher Gullander, Halmstad

2006-03-28 23:24:31


Uno Unger     



När det gäller individmärkta fåglar vill jag bara uppmärksamma alla intresserade att även enbart metallringmärkta fåglar bör rapporteras som "Individmärkt". Ibland ser man att redan metallringmärkta fåglar rapporteras som "Ringmärkt", men den benämningen i Aktivitets-fältet är tydligen enbart avsedd för fåglar som nyringmärks.

Följande citeras från Svalans Manual:

"Ringmärkt" används när fågeln ringmärks.

Använd "Individmärkt" om du observerar en, på något sätt, märkt fågel. Det kan gälla aluminiumring, halsring, vingmärke eller om fågeln på ett annat sätt utmärker sig så att den blir igenkänningsbar. Beskriv i fältet kommentar hur fågeln är individmärkt. Fåglar med en defekt som albinism, leuscism eller liknande rapporteras ej som Individmärkt men använd gärna kommentarfältet för denna typ av information.



2006-03-29 11:40:20


Uno Unger     



Apropå gårdagens rapportering av kentsk tärna vid Askimsbadet som var ringmärkt vill jag erinra om mitt föregående inlägg i denna tråd. Redan ringmärkta fåglar skall i Svalan rapporteras som "Individmärkt".

2006-04-22 08:34:06


Aimon Niklasson     



Hej
Tack för påpekandet det är bara så att det verkar vara en bug i programmet så att om man anger individmärkt i Svalan så kommer det upp som märkt i Kustobsar och tror jag i Svalan. Verkar som att en ringmärkt kentsk tärna observerats även dagen därpå i Halland. Är det tärnor märkta på Nidingen??
Överhuvud taget är det olyckligt att använda benämningen ringmärkt som benämning då det svenska språket inte har en form som skiljer mellan att fågeln blivit ringmärkt vid observationen eller observerats ringmärkt. Jag tycker inte man skall behöva gå till en manual för att förstå detta utan det bör vara språkligt förståligt direkt. Sammanhanget gör det väl ofta ganska klart då man inte vanligtvis på sin vanliga fågelrunda brukar ringmärka kentska tärnor(!) men för att bringa ordning och framförallt för att kunna använda databasen optimalt tycker jag man bör skilja på följande kategorier (då alla ringmärkta just då blivit individmärkta(!)?
Avläst halsring
avläst vingmärke/nummer
avläst benring /kod färgkombination
Observerad med ej avläst halsring etc..
Försedd med individmärkning (ex benring etc)

Delar Unos uppfattning att dräktavvikelser etc bör hamna i kommentarrutan
God vår på Er alla därute


2006-04-22 16:27:52


Aimon Niklasson     



Språkets mening kan vara svårt.
Inser att försedd med ring ju inte är ett dugg bättre än ringmärkt eftersom det inte antyder om den just blivit eller redan var det.
Ringmärkning kanske är bättre då det anger en aktuell aktivitet som klart skiljer sig från observerats typ ringmärkt.
Ja det kan säkert finnas många synpunkter på detta men jag tror under alla omständigheter att det kan bli bättre än det nu är!?


2006-04-22 18:06:48

 
Uno Unger     



Jag håller med om att ringmärkt resp. individmärkt egentligen är något oklart och kan misstolkas. Jag har vid något tillfälle försökt få Svalans ledning att åtminstone ändra ringmärkt till ringmärktes, men har tyvärr inte fått respons ännu för det. Tills vidare får man väl i alla fall använda benämningarna som det är tänkt enligt manualen.

Jag tror dock inte det är någon bug i programmet. När man använder aktivitet "Individmärkt" redovisas det både i Svalan och på Kustobsar som "märkt" och vid aktivitet "Ringmärkt" redovisas det som "ringm".

När det gäller just kentsk tärna ringmärks den i stor utsträckning i många av dess kolonier i Danmark och i Sverige samt på andra ställen i Västeuropa. Eftersom den kentska tärnan är långlivad (flera ex har blivit äldre än 20 år), så flyger det omkring åtskilliga ringmärkta individer längs Västkusten varje år.

2006-04-25 06:52:05



Svara på
detta inlägg