FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Medobservatör

Leif Andersson     



Under rubriken "Ny rapporteringskultur" har Peter Strandvik ett inlägg 2005-12-01 om hur man lägger in sig själv som medobservatör på en obs. Jag följer den enkla instruktionen, men inte fasen händer det nå´t. Mailade Svalans administration där man ansåg att det borde ha funkat. Och jag har flera bekanta som tydligen nyttjar funktionen utan problem. Ljuger dom för mig?

Mailade även Kustobsar, i detta fall Magnus Unger, som svarar att medobsare inlagda i efterhand blir dolda, till skillnad från medobsare inlagda vid rapporteringstillfället, som visas i klartext. Om med dold i detta fall menas att man måste klicka på en symbol för att få fram namnen, så hänger jag med. Men i mitt fall funkar det inte! Uppgifterna försvinner nånstans i cyberrymden.

2006-04-07 09:00:26


Magnus Hallgren     



Det stämmer som Magnus Unger svarade att medobsar inlagda i efterhand (enligt det sättet som du gjorde) inte visas efter obsen med namn.

Det som i stället visas är "mfl." efter den som urspungligen rapporterade (eller efter de eventuella medobservatörerna som lades in vid rapporteringstillfället) den obsen som du gjorde dig till medobservatör till. Det går alltså inte att se vilka som har gjort sig till medobservatörer i efterhand på tex Dagens fågel!

Den personen som rapprterade observationen från början kan välja vilka utav alla medobservatörerna (om det är flera, dock visas max 4 tror jag?? och är det fler än så sätts mfl. efter sista namnet) som ska visas efter obsen. Detta kräver då att man går in aktivt och ändrar obsarna, vilket är omständigt om det gäller flera obsar.

Du kan ändå se att du är medobservatör genom att klicka en gång till på kikarsymbolen (i administrera fynd), då kommer samma ruta upp som första gången men nu står ditt namn efter obsen (med blå text).
Du ser också obsen om du söker på "Visa egna rapporterade obsar" under menyn "Övriga inställningar" (välj sedan "observationstabell" under "presentera fynd"), dock så visas fortfarande inte ditt namn.

Hoppas detta något långrandiga inlägg ger lite mer klarhet och inte ännu mer förvirring.... :-)

2006-04-07 14:40:51

 
Leif Andersson     



Tack för snabbt och utförligt svar. Jag hade redan förstått hur det funkar i Svalan, men av någon anledning fått för mig att det skulle synas i Kustobsar också. Tänk så fel det kan bli...
MVH/ Leif

2006-04-07 17:34:40



Svara på
detta inlägg