FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Näktergalar i sydvästra Göteborg.

L. Stefan Andersson     



Efter förra årets ovanligt magra utdelning av näktergalar i sydväst gläds man åt att få höra 3 ex i ett så begränsat område som från Frölundamotet ner mot Välen ( idag 20/5 ). I Välenområdet noterades inte en enda näktergal 2005!

Hoppas även att det också kommer att höras flera näktergalar bortåt Järnbrott/Sisjön, där det bara noterades några enstaka förra året.

Den magra utdelningen av näktergalar i sydväst förra året ter sig en aning märkligt jämfört med tidigare år. Ser man på t.ex Hisingen där det formligen kryllar av dessa röststarka varelser var ju 2005 ett höjdarår.

2006-05-20 19:57:08


Jörgen Grahn     



Det sjöng f ö en i Åbromotet, Mölndal i går kväll.
Nytt för mej; jag har hört utmed Söderleden tidigare år,
men inte så långt österut.
(Hm, borde nog rapportera den.)

2006-05-20 22:18:02


Peder Kinberg     



Stefan, jag har bra koll på Välen å näktergalarna. Har kanske inte rapporterat så noga däremot. Förra året var det ett par som fick fram ungar alldeles öster om bron på v sida. Likaså bara en sjungande gräshoppsångare, vilket åxå är en minskning. I år har jag inte hört en enda! Och ingen rosenfink. Tråkigt.

2006-05-30 10:34:48


Uno Unger     



Peter, vad menar du med "öster om bron på v sida"? Det finns flera broar i området. Hörde du näktergalen sjunga förra året innan den kom igång med häckningen? Vi var flera som missade sången totalt under 2005, och vi trodde inte att det fanns någon näktergal alls i Välen-området.

2006-05-30 14:08:58

 
Peder Kinberg     



Jag har ju fördelen av att bo nära å brukar så gott som dagligen så här års avlyssna området mellan båthamnen och till backen vid golfbanan. Där ån gör vänstersvängen brukade den sista? gräshoppssångaren höras.
Förra året hörde jag en enda näktergal först väster om tippen, därefter flera dagar senare ca 100 m från första bron på v sida om asfalterade vägen (där de lagrade ris för några år sedan.) Där såg jag senare matning en gång av nyss utflugen unge.

2006-06-01 10:21:14



Svara på
detta inlägg