FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Var häckar kentska tärnor i år?

Uno Unger     



Från danska kentsktärneforskare har jag fått en förfrågan om det finns kolonier på svenska Västkusten i år. De vill gärna få uppgifter om antalet par och häckningsplatser och om det har ringmärkts några ungar i år.

Hur många par häckar det i år på Getterön och har man ringmärkt ungar där? Hur är det på Kalvö i Kungsbackafjorden och på Knarrskär i Vändelsöfjorden? Finns det några kentska tärnor i Balgö-området i år?

Den största (?) kolonin i Danmark på Hirsholmarna vid Frederikshavn har från år 2005 minskat från 1200 par till i år 818 par och man undrar var ca 400 par tagit vägen.

2006-06-21 09:57:51


Tobias Källqvist     



Rundade Knarrskär (Vändelsöfjorden) med båt i lördags, kunde konstatera minst 120 ex. Har inte lagt in på Svalan än, det kommer. Hade svårt med åldersbestämningen, från det avstånd jag hade (och gungande båt...) var det inte många av dem som uppenbart var juvenila. Hur tydligt ser man allmän skillnad i dräkten, på avstånd, mellan juv och ad kentsk tärna vid den här tiden? Jag tog bilder på hela kolonin att forstora upp och detaljgranska för att förhoppningsvis få en bättre uppfattning.

2006-07-03 08:42:24


Uno Unger     



Bra Tobias, då vet vi i alla fall att de kentska tärnorna tycks ha en koloni på Knarrskär i år. Är det någon som har positiva eller negativa rapporter om Kalvö i Kungsbackafjorden?

2006-07-04 12:36:30

 
Tobias Källqvist     



Tack Uno för granskning av bilderna. Har nu lagt in obs:en på Svalan.

2006-07-06 14:03:23



Svara på
detta inlägg