FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Växter som fåglarna äter på

Kristian Thisted     



Hej!

Jag har ett par hundra kvm "ogräs" som jag vill byta ut mot en eller flera marktäckare som fåglarna kan äta av på hösten, frö eller bär. Det får dock inte bli för högt, max 1,5 meter, för då skyms min utsikt. Buskar som lätt går att klippa ner är väl ok men det får helst inte kunna växa för mycket ogräs mellan grenarna.

/K

2006-08-15 15:23:02


Magnus Lundström     



Hej!

Jag förstår syftet men inte riktigt varför och vad menas med marktäckare? Gäller det en större yta och möjligen Eu-bidrag som kräver viss åtgärd? Faktum är ju att en hel del fåglar som exempelvis hämpling, siskor, div finkar och sparvar just utnyttjar "ogräsfrön" under hösten och vintern. Bla av brännässla, malört, mållor, maskros, åkersenap, älgört och vresros etc. Även nypon, syren, rönn och div. fruktträd nyttjas men de kanske blir för höga om det är tänkt som permanent "marktäckning". Bäst är väl att låta det vara eller slå ner det. Om du vill ha en fin "fodermark" el blomsteräng rekommenderas att slå ytan någon gång i skiftet juli-augusti och hålla efter träd och buskar. Detta gynnar ju även insekter som fjärilar och humlor. Vet inte om råden var till någon hjälp annars kanske folk på västkuststiftelsen kan hjälpa till med råd.

Mvh/Magnus

2006-08-16 20:21:38


Magnus Lundström     



Hej igen!

Ett förtydligande om jag nu förstått saken rätt. Kolla upp i en fågelbok vad för frön och bär div arter föredrar och kontakta en handelsträdgård etc och så in arterna om möjligt. Hur detta görs på lämpligaste sätt ligger dock utöver min kunskap. Antar att ytan måste röjas först. Busken vresros och div mållor borde väl gå och få tag i. Älgört och brännässla kommer väl snabbt upp igen efter röjning?

mvh

Magnus

2006-08-16 20:39:20

 
Kristian Thisted     



Tack för tipsen!

Ytan gränsar till en ko/får-hage där det redan finns diverse, bl.a. brännässla och tistlar. Det finns även nypon, syrén älggräs och hallon i närheten. Problemet är ogräset parksallad som har vandrat in och tanken var att kväva den med en marktäckare. Parksallad är ungefär lika kul som kirschkål men den kan blir väldigt hög. Kanske bättre att bekämpa den mannuellt, om det går.

/K

2006-08-17 09:59:21



Svara på
detta inlägg