FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Prutgås!

Roger Eskilsson     



Som västkustskådare är jag inte van vid sträckande prutgäss. I dag sträckte det förbi hela 212 prutgäss på Kråkudden. Den största flocken var på 43 stycken. Jag upplevde alla som ljusbukade. Alltifrån nästan kritvita till ljusgråa på buken.
I bilen på vägen hem kunde jag inte sluta fundera över vilken ras jag hade sett. Hrota är ju mer ovanlig och med tanke på antalet blir jag lite konfunderad. Så min fråga är kan Bernicla kännas så ljusa på buken?

2006-09-07 18:13:52


Kristoffer Nilsson     



Hej Roger!

Kul observationer. De första ljusbukiga prugässen brukar dyka upp i augusti i Danmark och under september fylls antalet på. Min uppfattning är att deras sträckperiod i regel är tidigare än de arktiska prutgässens, men jag har inte säkra belägg för detta just nu (jag sitter på en kortare rast på jobbet) för jag kan inte kolla någon litteratur.

Jag gissar att detta kan vara den högsta dagssumma som någonsin har gjorts för denna ras i Sverige. Stort Grattis!

2006-09-07 19:25:05


Kristoffer Nilsson     



Glömde din fråga...

Nej, så många gäss som du har sett vill jag påstå inte kan framträda som så ljusa om det skulle vara bernicla, men vad som menas med "ljust" är ju också väldigt subjektivt...

Jag vill nog även påstå att hrota inte är mer sällsynt än bernicla i Bohuslän vid denna tid, men det är också spontan spekulation från min sida. Må väl!


2006-09-07 19:31:22

 
Stefan Oscarsson     



Hej!
Redan i söndags sågs 130 hrota på en lokal på Jylland och jag håller med om att hrota är vanligare i Bohuslän än bernicla så här tidigt på hösten, tror inte att jag har sett bernicla i Augusti men väl hrota vid några tillfällen, synd bara att jag inte orkade masa mig sydligare på Härmanö idag för då kanske man hade fått sett flera.....

2006-09-07 22:54:46



Svara på
detta inlägg