FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Medobservatör

Daniel Gustafsson     



Om jag vill lägga till en medobservatör i efterhand (jag visste inte att vederbörande var registrerad på svalan förrän flera dagar efter), är det också en sån där sak som av en oförklarlig anledning inte registreras förrän vid midnatt? Jag har försökt lägga till Lillemor Boschek till mina observationer under söndagen och förra söndagen, men de tycks inte registreras på ett sätt som är synligt.

Mitt förfarande:
Ta fram samtliga obsar i intervallet med "Administrera obsar", markera samtliga aktuella obsar och klicka på mitt eget namn. Lägg till "Lillemor Boschek" och fyll i en etta i den lilla rutan. Spara.

Är detta felaktigt?

2006-10-04 12:56:28


Johannes Löfqvist     



Vad jag vet så blir bara medobservatöen synlig om den läggs in tillsammans med obervationen. Om man i efterhand lägger till sig eller någon annan blir detta dolt om man inte klickar på informationsrutan. Då syns den. Dessutom blir observationen registrerad på medobservatörens listor. /Johannes

2006-10-04 18:03:48


Magnus Hallgren     



Vill minnas att detta diskuterats förut på Kustobsar, men kommer inte ihåg exakt när det var.

Men om jag minns rätt så måste man ändra en obs i taget (man kan alltså inte markera alla obsar samtidigt). Men annars verkar du ha gjort rätt och om du ändrar en obs åt gången så bör det fungera (och medobservatören ska då synas i tex Dagens fågel).

2006-10-05 15:30:51


Magnus Unger     



Har dock inte testat men tror att det är en kombination av Johannes och Magnus svar som gäller.

Alltså, man kan bara lägga till medobservatörer på en obs i taget samt att de medobservatörer man lägger till i efterhand kommer ej synas på Kustobsar och Dagens fågel. Dock kommer medobservatören sparas på obsen och komma med i dennes listor med mera.

2006-10-11 08:55:32


Magnus Hallgren     



Nyss hemkommen från Öland har jag nu testat detta lite. Resultatet är att man kan lägga till medobsare i efterhand (enligt ovan) och dessa visas då på tex Dagens Fågel. Vet däremot inte hur det blir på Kustobsar.

Det som är viktigt att göra är att fylla i en etta "1" i rutan efter namnet (det blir med automatik "0" annars, och då syns inte obsen!).

Testade inte om begränsningen till en obs åt gången gäller än, men det är antagligen så (borde ju helst ändras så att man kan lägga till medobs på flera obsar åt gången).


2006-10-17 13:48:54

 
Magnus Unger     



Det var en nyhet med rutan där man kan fylla i en 1:a, fyller man i denna så skall medobservatören dyka upp även på Kustobsar.

2006-10-17 16:08:47



Svara på
detta inlägg