FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Phyllon och fulla sulor

Ingemar Åhlund     



Med uppenbar risk för att låta som "en näsvis nykterist" så skulle jag vilja säga min mening om månadens banner. (Observera att detta INTE är en attack eller ens ett grinigt inlägg - bara en någotsånär lågmäld, personlig kommentar!)

Oktobers banner hade passat i ett Chalmers-program eller en av Uddevalla Fältbiologers publikationer (jag var redaktör ett tag) på 60-talet. Men på Kustobsars hemsida, på nätet? Nja, det tycker nog inte jag iallafall.

De tidigare bannersen (eller vad det nu blir på svengelska?) har bjudit på många småleenden, och septembers fulla sula var inget undantag. Den var fortfarande småkul, men att nästa månad följa upp med phyllos (ordet i sig är genialt, dock) och mera öl är lite väl mycket. Tycker jag. Kustobsar är ju inte en intern hemsida för ett litet gäng killar i sena tonåren. Vill vi verkligen ha en sådan framtoning (skämtsam eller ej)?

Missförstå mig inte: jag tycker att de som skapat och driver Kustobsar gör ett fantastiskt jobb, och som regional obsredovisning tror jag hemsidan är svårslagen (och när man svär över Svalans tillkortakommanden då man lägger in obsar, så drömmer man sig tillbaka till tiden då man smidigt och snabbt kunde lägga in sina obsar på Kustobsar... ack).

Så jag skulle föreslå att novembers banner inte bör ha devisen "Ölförrädare och glöggögonejder - västkusten när den är som rödast om näsan" eller något i den stilen. Det måste väl inte handla om alkohol varje gång? :)

2006-10-05 11:54:36


Björn Dellming     



Om inte ölförrädaren får vara med så tycker jag att alkokung kan få bli nästa månads banner-fågel... :)

2006-10-05 12:57:11


Kristian Thisted     



Ein fågel, ein fyrer, ein Fästkust!
Härlig humor hos hemsideherrarna, tycker jag!

2006-10-05 16:05:55


Pär Lydmark     



Hej Ingemar!

Eftersom det är jag som gör månadsbannern på Kustobsar varje månad kommer här en liten (eller ja, den blev rätt lång) förklaring och förhoppningsvis en dämpan av din oro gällande att Kustobsar skulle bli ett framtida ölhak i klass med ett kårhus på Chalmers.

Först och främst vill jag säga att jag redan i september väntade mig att få något klagomål eftersom jag hade monterat ihop en havssula med en ölflaska. Jag misstänkte att det kanske fanns personer som tyckte att bilden förknippade fågelskådning med alkohol på ett dåligt sätt (vilket jag inte tycker den gjorde). Men reaktionen uteblev, tvärtom fick jag mer beröm för septembers banner än jag fått för någon annan tidigare banner, så jag kom fram till slutsatsen att de flesta folk ändå har lite mer humor i kroppen än jag befarade.

När jag sen skulle göra oktoberbannern hade jag från början inga planer alls på att ha öl med i bilden igen. Jag satt och vrängde ord och fågelnamn i huvudet och försökte komma fram till någon festlig ordvits att ha som månadens slogan. Då dök den här oktoberfestidén upp... Instinktivt kände jag på mig att det inte var riktigt bra att ha öl med i bilden igen, just på grund av att det skulle kunna framkalla lite olustiga reaktioner i stil med Ingemars. Men jag tyckte idén med oktoberfest var för bra för att släppa, och jag hade inget annat bättre att komma med. Och jag kunde ju inte gärna skjuta upp idén en månad eller två eftersom den så tydligt anspelar på oktober. Alternativet hade varit att vänta till oktober nästa år, och det orkade jag helt enkelt inte :)

Så det fick alltså bli öl igen. I första svängen var inte ordet phyllon med utan texten vara bara något om Oktoberfest i markerna eller något liknande. Och ölglasen KFS:arna dricker ur var inte med utan bara de i bakgrunden. Den varianten gav dock lite felaktig känsla, det såg ut som att vi på Kustobsar i princip bara uppmanade till ölfest bland skådare i fält i jakten på fina oktoberfynd (och även om jag inte skulle ha något emot en sån fest kanske det inte passade som banner...). Då dök phylloscopus-förkortningen upp i huvudet och jag slängde in den plus glaset KFS:arna sörplar på för att tydligt visa att det bara handlar om ren ironi och att oktoberfesten alltså pågår i buskarna bland våra sällsynta gäster och att det enda vi skådare får göra är att titta på festen och njuta. Summa summarum blev det en hel massa öl i bilden, ännu mer än förra månaden och jag var vid det här laget övertygad om att det skulle framkalla lite reaktioner. Men men, tänkte jag, laddade upp bannern och öppnade mig en öl för att fira av att september snart var slut ;)

Slår man ut det på alla månader vi haft det här konceptet med ny banner varje månad blir det bara ölinfluenser på två av totalt sexton hittills. Med andra ord ingen fara. Sen att de råkade komma två månader i rad kanske inte var helt optimalt, det håller jag med om. Jag vågar dock lova att november (liksom de flesta andra kommande månaderna) kommer att ha alkoholfria banners, men jag lägger samtidigt de fina tipsen om ölförrädare, glöggögonejder och alkokung på minnet och garanterar inte att det för all framtid kommer att vara helt rumsrena eller politiskt korrekta banners här.

Jag gillar kontrasten i att man på denna i övrigt helt seriösa sida möts av en banner med ganska oseriös, tramsig framtoning det första man gör som en liten påminnelse om att skådning framför allt är kul och inte alltid blodigt allvar.

Till sist: Ingemar, jag uppfattade ditt inlägg inte som gnälligt eller någon attack. Jag förstår din lilla oro. Men du kan som sagt pusta ut, och jag hoppas inte heller det här svaret uppfattades som något knäppa-folk-på-näsan-här-gör-vi-minsann-som-vi-vill-inlägg. Det är alltid kul och nyttigt med besökarnas åsikter, oavsett om det gäller ris eller ros(enmås).

Ut i buskarna nu och hitta de där phyllona! :)

2006-10-06 12:06:12


David Lundgren     



Du går från klarhet till klarhet med dina banners Pär! Känn absolut ingen press på dig att få till ännu en klockren till november månad..:)

2006-10-06 13:49:00


Pär Lydmark     



Jag blir redan alldeles kallsvettig av prestationsångest...

2006-10-06 14:01:15


Ingemar Åhlund     



Hej Pär!

Tack för ditt trevliga och balanserade svar. När man skriver något som är lite kritiskt eller ifrågasättande, så uppfattas det ju lätt på Internet som aggressivt och just en attack. Vad jag var ute efter var som du nämner att det nog inte bör vara alkoholanspelningar varje månad.

För övrigt kanske jag gjort större skada än nytta med mitt inlägg (ölförrädare, alkokung etc), men det är väl smällar man får ta... :) Och för övrigt igen: det tycks sannerligen VARA gott om phyllos i markerna även denna höst!

(Och jag vidhåller att phyllon och hela bannern VAR genialisk - det var väl egentligen bara tajmingen med två ölbanners i rad som inte var så lyckad.)

2006-10-07 10:32:54

 
Pär Lydmark     



En rolig liten anekdot i sammanhanget: När vi registrerade Kustobsars domän vid starten år 2000 missuppfattade webhotellet som skötte registreringen vårat namn (de tyckte väl att Kustobsar inte lät som ett vettigt ord) och registrerade istället domänen www.kustobar.st åt oss! Mycket festligt! De trodde antagligen att vi skulle öppna en kustnära restaurang. Vi fick ju namnet ändrat till www.kustobsar.st ganska snabbt, men med facit i hand och de senaste två månadernas banners kanske vi skulle ha behållt Kustobar istället ;-)

2006-10-07 11:04:47



Svara på
detta inlägg