FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Vad har hänt med Torslandaviken?

Uno Unger     



Vid besök i Torslandaviken idag slogs jag av den totala avsaknaden av växtfödeberoende arter som svanar och sothöns i Karholmsdammen. Förra året i november-december fanns nära 500 sothöns och flera hundra sångsvanar och knölsvanar på lokalen. Tydligen har den rika vegetationen av olika nate-arter totalt slagits ut. Kan detta bero på att Karholmsdammen blivit grumligare? Läcker det in grumligt vatten från mudderdammen, som har fått ta emot mängder av muddermassor under hösten?

2006-11-16 23:29:20


Björn Dellming     



Jag är botaniskt totalt okunning men det låter väl inte helt otroligt?

En annan lokal som fått stryka på foten under hösten är Gärdet, Bokedalen i Jonsered. Hela grandungen (där nötkråkorna ibland sitter) är nerhuggen och massor av hassel utmed bäcken har tagits bort. Finns iofs en hel del kvar, men det är en deprimerande syn...

2006-11-17 12:23:46


Niklas Aronsson     



Så sent som 14 juni i år gjordes en större fältundersökning av bottenfloran. Den visade att karholmsdammens norra del är beväxt med skruvnating, dess södra del är däremot vegetationslös med sediment som innehåller svavelväte. I rapporten nämns att den stora risken är att saltare vatten läcker in i Torsviken (som rapporten benämner Karholmsdammen: "Slutsatsen härav är att det kan vara ödesdigert för Torsvikens känsliga ekosystem med i huvudsak limniska arter om ett ökat inflöde med saltare vatten inträffar....Att breda former av tarmtång nu hittas i Torsviken kan vara en indikation på detta."
Limniska betyder alltså sötvattensarter.


2006-11-17 14:18:27


Niklas Aronsson     



Efter att ha kollat Artportalen och när det har rapporterats sångsvan, knölsvan och sothöna kan man konstatera att det verkar ha hänt något kring mitten av oktober och rätt plötsligt.
Fram till dess verkar det vara rätt normala mängder med dessa arter. Så vad kan då ha hänt?
1. Datumet sammanfaller med de första höststormarna och högvatten, men det har nog inte varit extremt mycket högvatten jämfört med andra år.
2. Muddermassor har lagts på under en längre tid och jag har inte uppfattningen att det skett just kring detta datum. De sista veckorna har man dock lagt upp större mängder än tidigare och nu är muddret till 75 procent täckt av vatten. Frågan är väl vart vattnet tar vägen när det sjunker undan. För det gör det onekligen.
3. Idag när jag var där gled helt oväntat ett brädhus byggt på en flotte runt Karholmen och längre in i Karholmsdammen. En man låg och sov i en sovsäck inuti och en annan man satt längst bak. Jag tror han fiskade. Deras framfart resulterade i att alla hägrar flög upp och försvann liksom ett par hundra vigg. Är det någon annan som sett den här farkosten? Om han kört ett par svängar varje dag sedan mitten av oktober kanske det inte är så konstigt att det är dåligt med fågel, men å andra sidan borde i så fall någon ha sett denna iögonfallande tingest.

2006-11-19 17:10:57


Magnus Unger     



Uppenbarligen är inte vallarna runt muddret tätade ordentligt då vattnet uppenbarligen sipprar undan. Detta i kombination med högvatten kanske kan ha fört med sig gifter in i Karholmsdammen. Detta bekräftas kanske av Niklas meddelande om att norra delen hade vegetation medans södra delen är vegetationslös med svavelvätehaltigt sediment.

Borde inte Göteborgs hamn eller vem som är ansvarig för dumpningen på muddret kunna stämmas för detta, att dom inte tätat ordentligt?

2006-11-21 13:23:47


Niklas Aronsson     



Efter att ha varit i kontakt med Kåre Ström visar det sig att det varit vegetationslöst på botten ända sedan början av 1970-talet. Orsaken är okänd, men kan kanske kopplas till att man grävde ner fenol eller annan kemikalie härute 1971.
Kåre berättade att han pratat med den ålfiskare som var aktiv i dammen ända tills för ett par år sedan.
Så de nya muddermassorna kan inte ha med vegetationslösheten på botten att göra. Kåre tycker det är för tidigt att dra några slutsatser, men tycker det är bra om man har det här i åtanke.
Självklart är det så att om det är muddermassorna som ligger bakom så har man negativt påverkat ett Natura2000-område och det kan man ställas till svars för. Men det återstår ju att visa vad det är, eller ens om det är, något konstigt med bristen på svanar och sothöns.

2006-11-21 22:58:56


Göran Gustafson     



Vad håller på att hända??? Skall det bli en väg ut till Vadskärsudden?
Ingen fågel i norra delen av Karholmsdammen. Lite fågel för övrigt. Husbåten som Niklas skrev om, låg idag mot vallen till modellflyget. En liten utombordsmotor fanns på flotten, så denna farkost drar väl runt ...Suck!

2006-11-26 22:23:37


Markus Lagerqvist     



Detta kan väl inte vara tillåtet? Är det någon av observatörerna som kontaktat polisen angående farkosten?

2006-11-27 06:59:17


Niklas Aronsson     



Nu har jag talat med polisen. De skulle åka ut och titta. Om ni är ute och ser båten kan det vara bra att ringa polisen på Hisingen direkt: 031 - 739 48 00


2006-11-27 10:47:04


Niklas Aronsson     



I Eftermiddag var nere vid Torslandaviken och tittade på båteländet som ligger nära platsen där man kör med modellflygplan. När jag närmade mig platsen där båten ligger möttes jag av en stor svart hund som gjorde ett par utfall mot mig. Jag minns att jag tänkte på att ögonen var väldigt röda och satt tätt ihop. Medan jag och hunden stirrade klentroget på varann hörde jag en uppretat kvinnoröst inifrån båten, vars planksidor tätats med vass. Hon skrek på någon, men jag hörde inte exakt vad hon sa eller om någon svarade. Efter en stund kom en man ut på sidan med solglasögon uppfällda i håret och med en stor mustasch. Mannen var i 45-årsåldern. Han skulle tvätta händerna. När han såg mig kallade han in hunden, medan jag långsamt släntrade tillbaka till min bil. Där stod även en mörkgrön Volvo 745 med registeringsskylten PSA044. I bagaget kunde jag se två svarta större portföljer och en vit säck märkt Containercare, dessutom en större håv och en liten affisch med Nordsjöns alla fiskar upptryckt mot bakrutan. Jag ringde till polisens ledningscentral och bad en polis att slå på reg.numret.
– Jag det är en typisk busbil. Mannen som står på bilen har indraget körkort.
Polisen undrade vari det brottsliga låg. Jag svarade att mannen är i färd med att fiska upp gammal kabel som blev kvar efter flygplatsen och som ligger kvar på botten. Den innehåller koppar som numera är värdefull. Dessutom kan man undra om det är tillåtet att åka omkring i båt i ett Natura2000-område.
Han lovade att skicka en bil senare, men om det dök upp någon vet jag inte. Det hade i alla fall inte gjort det efter en timme drygt.

2006-12-09 16:23:50


Magnus Lundström     



Det kanske är bättre att kontakta Länsstyrelsen i detta ärendet om det inte redan är gjort. Dom har koll på vilken skyddstatus som gäller i området. Generellt för Natura 2000 områden krävs det tillstånd för att bedriva verksamhet som kan orsaka betydande skador eller störningar på fågellivet. Polisen lyssnar nog bättre om Länsstyrelsen kräver åtgärd för att avhysa dessa personer från området.

2006-12-10 15:07:58

 
Niklas Aronsson     



Länsstyrelsen känner redan till problemet. Rune Blomgren har talat med Fanny Sahlin på länsstyrelsen.
Jag tror tyvärr att det tar tid oavsett myndighet.
Vår möjlighet ligger i att ligga på och det kostar faktiskt bara ett telefonsamtal, om polisen hör från många håll att det är ett problem tror jag att det kommer att prioriteras till slut, däremot tror jag att länsstyrelsen, även om det är en tyngre instans än jag som enskild individ, kan ta tid på sig.
Vi kan göra massor som individer. Vi kan påverka. Utan enskilda människors initiativ hade Torslandaviken varit asfalterad.

2006-12-10 17:14:55



Svara på
detta inlägg