FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Att skriva raritetsrapport

Christer Fält     



Hej!

I det skrivande arbetar Rrk Göteborg med fågelrapporten för 2006.

Vilka är Rrk Göteborg?

Magnus Unger
Christer Fält
Stefan Svanberg
Johan Svedholm
Anders Kronhamn
Jon Håkansson
Pär Lydmark

Undertecknad – Christer Fält - har ansvaret för bland annat artgruppen lommar.

Nu till det egentliga ärendet i denna tråd; att skriva en raritetsrapport kan vara en mödosam syssla. Ett tips –betrakta värdet av din rapport som ett angeläget bidrag till en ökad förståelse om hur/varför sällsynta arters uppträder hos oss.

Ur ett annat perspektiv kan en raritetsrapport dessutom bidra till spännande och tankeväckande insikter om den lokala fågelfaunan.


Följande fynd av svartnäbbad islom saknar raritetsrapport:

1. Den 6 november 2006 vid Kråkudden, Hönö.
2. Den 11 november 2006 vid Kråkudden, Hönö.
3. Den 23 november 2006 vid Kråkudden, Hönö.

Ifall du var med vid något av ovan tillfällen, skriv gärna en rapport så att vi i Rrk Göteborg kan behandla dessa. Det vore trist om fynden blir opublicerade.

Med andra ord. Logga in på Svalan och kolla din ”skuldlista.” (ett olyckligt namn för ett gott ändamål). Behöver du hjälp när det gäller tillvägagångssättet för raritetsrapport? Skriv en rad här under denna tråd eller skicka ett mail till rrkgbg@kustobsar.se


/Vänligen

För Rrk Göteborg
Christer Fält

2007-01-23 16:23:44


Kristoffer Nilsson     



Hej Christer!

Islommen den 6 nov var en adult i sommardräkt och jag vill minnas att ni inte behöver få skrivna rapporter på sådana. Rrk har uppenbarligen administrerat denna obs enligt Svalan så då har väl denna info kanske försvunnit? Jag gissar att den obsen därmed är löst. Bra upprop annars...

2007-01-23 17:53:46


Christer Fält     



Hej Kristoffer!

Rakt på din undran. Svaret blir oavsett dräkt bör man skriva raritetsrapport.

Jag skriver "bör" eftersom alla raritetsrapporter i grunden är en rekommendation som bygger på frivillighet hos den aktuella rapportören. Det "hårdare" ordet "skall" uttalar så att säga "mellan raderna" om det finns intresse för publicering, godkännande av arten etc.

Eller som jag skrev i det första inlägget "/../ ökad förståelse om hur/varför../../..tankeväckande insikter om den lokala fågelfaunan."

/Mvh


2007-01-23 19:11:36


Kristoffer Nilsson     



Ok, då vet jag. Det är bra om ni publicerar sådana förändringar i fågelrapporten så att man vet det. Tidigare har sommardräktsfåglar varit undantagna från skriftlig rapport vad jag kan minnas. Har det skett fler förändringar? Rapportmallen saknades helt i förra fågelrapporten...

Inga problem, jag ska skriva en rapport när jag kommer hem även om minnesbilderna så klart inte är de bästa så här långt efteråt. Må väl!

2007-01-23 19:22:33


Magnus Unger     



Sommardräktsfåglar är fortfarande undantagna och behöver ej skrivas rapport på, det har inte ändrats.

Eventuellt menade Christer att man "bör" skriva ändå men att man inte behöver :)

Angående rapportmallen ligger den ju helt och hållet i svalan den senaste versionen, tyvärr är det så att det sedan svalan 2.0 inte gått att komma åt den för allmänheten, vad jag vet.

Jag har mailat svalan supporten om detta och förhoppningen är att slippa publicera den i FpV och kunna hänvisa till artportalen för att se den dagsaktuella mallen.

2007-01-25 00:15:21


Kristoffer Nilsson     



Ok, jag hänger inte riktigt med här, men jag har skrivit en kass rapport på den som jag, om jag förstår det rätt då, inte hade behövt...

Personligen tycker jag att rapportmallen bör publiceras i fågelrapporten eftersom alla läsare av FpV inte har tillgång till internet.

2007-01-25 09:27:26


Christer Fält     



Hej Kristoffer!

Din rapport var utmärkt. Som vanligt uttrycker jag mig grumligt. Vad jag menar är - detta är min personliga hållning - att man alltid bör skriva rapport på rariteter. Oavsett vad Rk eller Rrk rekommenderar.

Varför då? Jo en rapport kan exempelvis tillföra värdefull information om den aktuella biotopen som den sällsynta gästen (-erna) befinner sig på.

Det finns, måhända, en uppfattning om raritetsrapporter blott handlar om att få arten godkänd eller inte. I mina ögon är inte så fallet. Raritetsrapporter har flera spännande och tankeväckande dimensioner.

Vidare - lite "konsumentupplysning" - så är bedömningen av raritetsrapporter en syssla bland flera andra sysslor inom Rrk, merparten av arbetet handlar om att sammanställa häckningar av exempelvis smådopping, bivråk, kärrsnäppa och så vidare.

När det gäller rapportmallens vara i FpV, så är - återigen min personliga hållning - att den skall finnas tillgänglig för alla i Svalan. Varför då? Ett skäl bland flera är att nuförtiden läggs "telefonsvarare" ned lite varstans i riket.

Med andra ord, de läsare i FpV som inte har tillgång till varken Internet eller "telefonsvaren" kanske, måhända, har tillgång till en vän som kan rapportera arten till Svalan eller till någon i Rrk. Det innebär i sin tur att vi kan ta kontakt med personen i fråga.

Resonemanget ovan har naturligtvis brister, jag är den förste att hålla med om det. Men "pudelns kärna" eller poängen om man så vill, att skriva raritetsrapporter skall förhoppningsvis inte skrämma bort utan inbjuda "känslan" att man bidrar till ökad förståelse generellt om fåglar och deras spännande liv.

/Mvh

2007-01-25 11:20:46


Kristoffer Nilsson     



Ok, Christer, då hänger jag med. Jag hängde nog upp mig på det du skrev i ditt första brev om att obsarna eventuellt inte skulle bli publicerade om inte rapport skrevs, som jag tolkar det. Nåja, nu har ni ju er rapport, hur som helst.

Självklart ska rapportmallen vara tillgänglig i Svalan, men det utesluter väl inte att den publiceras i FpV också, eller? Jag har ännu inte sett någon fågelrapport, mer än den från er i Gbg, som har tagit bort rapportmallen från fågelrapporten och jag fattar faktiskt inte varför. Må väl!

2007-01-25 12:04:32


Matserik Eriksson     



Hej! En annan fråga om rapporter. Om man som jag ej har tillgång till dator hemma, vill man skicka den per posten. Fick i dagarna tillbaka min från Post- och Telestyrelsen då adressen till Rrk Göteborg var fel. Det var den som står i FPV.
Kan jag få den rätta så kommer min rapport och så kan jag justera i Fåglar på västkusten.

Hälsningar


2007-01-25 13:54:28


Magnus Unger     



Har nu äntligen fått länken till Göteborgs rapportmall i Svalan:

http://artportalen.se/birds/rapportguide_rrk.asp?rrkkod=09

Och som svar på Kristoffers fråga om varför vi valde att inte publicera den förra året, så var detta för att vi helt enkelt inte hann extrahera den ur Svalan samt att vi hade ambitioner att göra större förändringar i den vilket alltså skulle ge en felaktig rapportmall om vi valt att publicera den.

Att vi nu återigen funderar på att hoppa över rapportmallen i tidningen beror på att vi bara kom halvägs med genomgången av rapportmallen och är återigen tveksamma om vi hinner göra klart detta innan publicering. Då uppkom alltså ideer om att fortsättningsvis endast ha den på Svalan men inget är spikat till 100% än.

Som ni ser av länken ovan krävs det en hel del manuellt arbete att göra om denna mall till ett format som funkar i FpV, finns det dock nån frivillig som vill ta den uppgiften kanske vi kan få med den till FpV?

Och till sist för att svara Matserik, så antar jag att det är Pär som är rapportmottagare, och eftersom Pär flyttat nyligen kan detta vara anledningen, jag skall be Pär svara med sin nya adress.



2007-01-25 23:05:59


Magnus Unger     



Glömde säga att det kan finnas en del felaktigheter i rapportmallen då denna inte är helt uppdaterad, dessutom kommer vi föra in ändringar efterhand som vi gått igenom den.

Så det är ingen idé för någon att börja överföra den till FpV-vänligt format ännu om någon nu kände sig manad.

2007-01-25 23:08:07


Pär Lydmark     



Det stämmer att jag har flyttat nyligen, men det borde inte vara något problem då jag får all post eftersänd. Fick bland annat ett par brev med just fågelrapporter häromdagen. Hursomhelst, min nya adress är:

Pär Lydmark
Paradisgatan 25 A
413 16 Göteborg

Skickar du den dit bör allt komma fram på riktigt sätt...

2007-01-25 23:11:20


Johan Svedholm     



Pär, din virrpotta. Det är jag som bor på Paradisgatan 25 A, du bor på 25 C. Är det därför jag brukar hitta dig i sängen hemma ibland... :D

2007-01-25 23:48:46


Pär Lydmark     



Aah, där har vi förklaringen till att nyckeln passar så dåligt i låset ibland... :) Det är svårt det här, egentligen tycker jag det vore bäst om alla vi i Rrk flyttade ihop så vi hade samma adress. Finns det någon stor lägenhet på 25 R som vi får plats i tro?

Matserik (och andra), adressen som gäller är alltså:

Pär Lydmark
Paradisgatan 25 C
413 16 Göteborg

2007-01-26 08:34:10


Kristoffer Nilsson     



Men ni måste väl rimligen ha en "FpV-vänlig" rapportmall sedan tidigare eller har ni gjort nya för varje år? Om ni har en ursprunglig mall så kan ni skicka över den till mig så ska jag se till att den uppdateras under förutsättning att ni inte behöver den inom några dagar samt att ni väljer att publicera den i FpV.

En annan förutsättning är väl att ni ser till att uppdatera rapportmallen så att den blir korrekt också. Säg till när ni är klara med det.

2007-01-26 09:13:07


Peter Strandvik     



Det kanske bör observeras att rapportmallARNA !!!
är olika i Gbg-området, Bohuslän o Halland.

Dessa bör väl egentligen finnas tillgängliga via Kustobsar alla 3!

Bohusläns rapportmall, nås via BohOf:s hemsida på länken i
vä-spalten under "forum-inläggen".

Det bör ju oxå påpekas att det finns ett antal efterfrågade raritets-rapporter på resp. rapportörers "skuldlista",
i hö-spalten, när man loggat in på Svalan.

För Bohusläns del, töms denna lista 31/1, dvs rapporter som ej inkommit då, kommer automatiskt att underkännas!

KOLLA ERA SKULDLISTOR!!!

o skåda/ o rapportera flitigt under 2007!!

Peter Strandvik
Rrk Boh

2007-01-26 10:49:41


Uno Unger     



Peter!

Om man av olika skäl inte rapporterar sådant som finns på ens skuldlista före den 31/1 kan jag förstå att rapporten inte behandlas och kommer med i den årsrapport som avses. Hur gör man om man tar tag i det ett kommande år med avsikt att få med obsen som ett tillägg i en senare årsrapport, måste man då rapportera obsen till Svalan på nytt eller kan man skriva en rapport på den ursprungliga men underkända rapporten?

2007-01-26 12:16:08


Peter Strandvik     



Om man vill skriva en raritets-rapport på en "borttagen"
dvs underkänd rapport, rapporterar man fågel igen,
el skriver ett mail t mig, att "öppna", den gamla, underkända rapporten.(peter.strandvik@ptj.se).
OBS gäller bara BOHuslän.

Det finns ett bekymmer med "äldre" observationer, med raritetsblanketts-krav.
Dom hamnar nämligen inte i "skuld-listan"
Man får leta fram dem, inloggad, via "visa fynd, o ange datum, art, och adm fynd.
Där finns blanketten längst t hö.

Något krångligt, men enda sättet.

Peter S



2007-01-26 15:30:58


Kristoffer Nilsson     



Av ren nyfikenhet undrar jag hur man kan underkänna en rapport som aldrig har skrivits? Må väl!

2007-01-27 14:49:36


Peter Strandvik     



Det är publiceringen av observationen i fråga ,som underkänns om det inte kommer in någon raritetsrapport , för arter som anses behöva genomgå granskning av rapport-kommitteérna.

Välkända fakta, antar jag!

Peter S

2007-01-27 17:18:09


Kristoffer Nilsson     



Tack för ditt svar, Peter.

Är det på det sättet att om jag ex-vis ser och rapporterar en härfågel i Bohuslän, men inte skriver en rapport på den, så åker den per automatik "ut" från Svalan efter den 31 januari? Är det verkligen bra i så fall? Jag tycker inte det. Jag skulle nog föredra att rrk, med de tekniska möjligheter rrk har, markerar de observationer som rrk bedömer kan publiceras och låter resten ligga kvar.

Det är möjligt att det du beskriver är "välkända fakta" för dig och jättemånga andra skådare, Peter, men det är det inte för mig. Ursäkta min okunskap...

2007-01-27 19:21:35


Magnus Unger     



I Göteborg underkänner vi inga obsar som vi inte behandlat, av den enkla anledning att det är det mest korrekta enligt oss, annars kan man ju tro att rapporten är behandlad.

Att göra som Peter gör är onödigt eftersom endast godkända obsar dyker upp i publiceringar. Rapporter under behandling eller utan blanketter ignoreras av systemets fågelrapportdel.


2007-01-31 11:54:21


Per Flodin     



Magnus har rätt i att endast behandlade och godkända obsar publiceras i fågelrapporterna. Ett problem är dock att obehandlade (odömda) obsar inkluderas i alla listor och statistik som man kan få ut ur systemet. Om man som Rrk vill utnyttja fyndstatisktiken i Svalan i olika officiella sammanhang måste man tyvärr även underkänna obehandlade rapporter, t.ex. om inte beskrivning har kommit in, för att arten inte ska inkluderas i statistiken. Underkända rapporter tas ju inte heller bort ur systemet som Peter skriver här ovan. Utan de döljs bara för allmän visning. Den inloggade användare har hela tiden tillgång till sina rapporter.

2007-01-31 19:47:15

 
Johan Svedholm     



Nu har tydligen Svalan-personalen aktiverat den tidigare "döda" länken till rapportmallarna (under Dagens fågel). Alltså går det nu enkelt att kolla rapportmallarna för samtliga rapportområden. Observera dock att mallen för Göteborg fortfarande inte är helt korrekt, eftersom vi i rrk Gbg inte är färdiga med att gå igenom den för uppdatering.

2007-03-14 12:03:03



Svara på
detta inlägg