FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Orrspel med mera

Daniel Gustafsson     



Hej hej,

Jag har fått i uppdrag (mer eller mindre) att ta med ÄG Biologi på GU ut på några fågelexkursioner i vår. Jag var medansvarig för en sådan exkursion i våras till Änggårdsberget och Botaniska, och kom fram till när jag talade med en aktiv i ÄG (Ämnesgruppen) att vi kanske skulle göra något i år också.

Vi kom på två olika saker när vi satt och spånade. Tanken är att alla de som bara är lite generellt intresserade av biologi i allmänhet --- speciellt de som inte är från trakten --- på ett enkelt och gratis sätt ska kunna få tillfälle att bekanta sig med nya lokaler, uppleva saker man inte ser så ofta och liknande.

Det första vi tänkte oss är orrspel, vilket ju kan vara en härlig upplevelse. Jag har bara sett det i Småland, dock (gick vilse i Vättlefjäll för några år sedan när jag letade efter lämpliga mossar...), och vet inte riktigt var det är bäst att åka till i området. Vad jag kan minnas på rak arm finns det fyra spelplatser i Göteborgstrakten: några mossar Vättlefjäll, de där holmarna vid Sillvik, mossen vid Hålsjön, och Landvetters flygplats. Jag har aldrig varit på någon av lokalerna och sett det.

Min fråga är därför flera: Om en grupp på 10-15 pers (beroende på intresse) skulle ge sig ut och försöka hitta ett orrspel, vart är lämpligast att bege sig så att man dels har stor chans att se det hyggligt bra, och dels inte riskerar att störa spelet?

Vidare: en annan sak som vanliga naturintresserade kanske inte så ofta kommer i kontakt med är nattsångare. Vi tänkte därför åka ut en kväll fram i maj eller så och försöka plocka in de vanligaste nattsångarna på Hisingen med omnejd (möjligen Brudarebacken för nattskärra och kornknarr också, ifall det inte finns på Hisingen). Den sortens exkursion har jag väl lite mer koll på, och kommer dessutom att försöka vara ute och reka så mycket som möjligt när den tiden kommer. En idé jag filat på är att cykla från Brudarebacken i skymningen upp via Hökälla till Öxnäs och sedan Ragnhildsholmen på morgonen för att dessutom vara miljövänliga, men jag vet inte hur genomförbart det är; troligen kommer det snarare att ske med minibuss eller så.

Men vad mer kan man tänka sig att hitta på? I princip kan man väl säga att jag har fria händer, eftersom det bara rör sig om att prata med ÄG, sätta upp en lapp på zoologen, botan och lite andra ställen, och sedan antingen åka buss eller cykla ut någonstans. Men vad är trevliga exkursioner i området att göra under våren? Det går inte att förutsätta at de som följer med kan särskilt mycket, och de flesta lär inte ha tubkikare, så det får bli någorlunda enkla saker. Är det någon som har några förslag?

2007-02-11 17:39:59


Magnus Lundström     



Stora Amundön är ett lämpligt ställe för gruppexkursioner på våren och vintern. Jag brukar själv valla runt några som är naturintresserade bl a till Amundön. Även Galterö brukar vara ett lyckat drag. Till Amundön går det buss nästan ända fram . Om jag minns rätt brukar även zoologen företa exkursioner dit emellanåt. Galterö är också enkelt att ta sig till kollektivt.

2007-02-12 19:44:26


Daniel Gustafsson     



Tack för dina förslag! Olika biologikurser har en del exkursioner till Amundö och Galterö, och just därför är jag lite tveksam till dem --- även om det är alldeles lysande lokaler. Jag är nog mer ute efter sådant som inte redan ingår i de kurser som ges. Vad jag kan komma ihåg utesluter det, förutom ovan nämnda, bland annat Rya Skog, Torslandaviken, Öxnäs, Sandsjöbacka och Änggårdsberget.

2007-02-12 21:25:09


Stig Fredriksson     



Trafiken finns dessvärre alldeles för nära många lokaler. Jag har alltmer kommit att föredra de lugnare lokalerna och tycker dessutom det kan vara trevligt att sträcka på benen en smula. Om man nu vill ha en trevlig dag ute, alltså. Amundön och Galterö uppfyller de kraven, det gör också Tjolöholm, Vallda sandö och Mönster. I viss mån är de årstidsbundna men inte så mycket, en vårvandring i rätt väder kan var mycket givande på alla dessa platser.
***
Nattlyssning är dessvärre också trafikpåverkat, det är inte lika trevligt att cykla runt och lyssna nattsångare som det var förr. Nu tar jag bilen - och irriteras över all täckande natttrafik nära nog överallt. Att lyssna ugglor i Härskjogen/Risveden kan annars vara ganska fritt från trafik, lite tips kan jag väl ge dig om du väljer detta men det är lite chansartat, kan vara alldeles tyst trots bra förutsättningar. Går ju ändå att grila korv mitt i stora skogen vilket räddade en knäpptyst GOF-exkursion i vacker fulmåne en gång mars. Vi försökte härma sparvuggla - den enda som svarade var en förskräckt talltita...
***
Beträffande mer avlägsna orrmossar kan jag ge tips på mossar mellan Alingsås och Borås om så önskas. Spelen där är i allmänhet små med ett halvdussin tuppar, orrkoja är att rekommendera. Finns det ingen får man bygga en...

2007-02-12 22:14:36


Magnus Unger     



Angående orrspel i Göteborg tror jag ingen av lokalerna lämpar sig för uppvisning. Dels är det för få individer och därmed osäkert om de spelar eller inte samt att antingen så är det för tät skog så man inte kan se dem eller också är det för långt håll så man bara kan se dem och inte hör dem.

En lokal som inte tagits upp som jag varmt kan rekomendera under våren är Rörö, där kommer man långt från bilar och annat störande. Samt att man kommer mycket nära ejderspel och alfågelspel, slutet på april är nog trevligast därute då kanske de första lövsångarna har kommit också.

Angående cyklingsturen Brudarebacken - Hökälla - Öxnäs - Ragnhildsholmen så gjorde jag den själv förra året den 6 juni, det var för att reka inför cykeljakten som aldrig blev av förra året. Då startade jag kl 0:00 i Partille och 9 mil senare var jag hemma 11:30 i Partille igen, först cyklade jag till brudare backen och sedan den rutten du angav för att fortsätta ner över Rödbo - Svankällan - Hökälle - Slätta damm och över Marieholm hem mot Partille. Det var en mycket trevlig cykeltur, förutom att man var rejält trött efteråt.

För mig som är van vid mer trafik än Stig uppskattar jag att det under natten och de första morgontimmarna är betydligt mindre trafik än i vanliga fall, man får vara glad för det lilla. En natt mellan lördag och söndag är att föredra då det efter 3-4 tiden på en söndag är den lugnaste tiden enligt egna erfarenheter.

2007-02-16 10:26:45


Daniel Gustafsson     



Jag är lite ovan vid orrspel. Jag har bara varit och tittat på det vid Dumme Mosse hemma i Jönköping, och där går det mycket bra att stå på den spångade leden precis is kogsbrynet och med tubkikare titta på det 20-tal tuppar som spelar en bit bort, utan att det tycks störa dem nämnvärt. Mycket pedagogiskt. Men att överge det för ejder- och alfågelspel på Rörö skulle jag nästan se som att byta upp sig; det är ganska svårt att ta sig ut till Rörö i rimlig tid på helgmorgnar med buss.

Vad gäller nattfåglar har jag en annan idé. När jag var uppe och tittade på skedstorken vid Tofta Kile i våras gick jag hem efteråt (eller i alla fall till strax söder om Säve; att gå hela vägen till Tynnered hade väl blivit lite väl mycket), och längs vägen förbi Harestad och neråt fanns det en hel del att lyssna på. Kanske är det en bättre sträcka? Tofta Kile i sog kan ju vara en bra lokal att åka till, förresten. Jag är ovan vid att försöka planera något som helst skådande med bil, och har inte ens tänkt så värst mycket på de lokaler som ligger utanför 2-kupongs-området...

Finns det nattskärra på norra Hisingen nånstans? Kornknarr har jag för mig att det ibland finns vid Öxnäs, men nattskärra har jag ingen aning om. Om man kan plocka in den relativt säkert kunde man ju börja vid skymningen t.ex. vid Eriksdal med rosenfink och sedan cykla via Ragnhildsholmen, Öxnäs och Hökälla till t.ex. Torslandaviken eller liknande. Men då måste man ju hitta nattskärra nån stans. Jag gick den sträckan i våras (fast aldrig till Torslanda, utan stannade vid Norra Dammen i Hökälla) och fick in det mesta, tyckte jag.

2007-02-16 13:20:28

 
Johan Svedholm     



Kornknarr är nog mer regelbundet förekommande vid Ragnhildsholmen än vid Öxnäs, men det återstår väl att se var de kan tänkas hamna i år. Nattskärra har jag haft på ett flertal ställen på norra Hisingen, men den säkraste lokalen här tror jag är åsen som ligger mellan Djupedal och Gunnesby. Man brukar kunna höra skärrorna bra antingen från Djupedal i O, Gunnesby i V eller Bolsten i N.

2007-02-19 12:05:42



Svara på
detta inlägg