FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Silkeshägern vid Råö

Mikael Käll     



Silkeshägern som höll till i viken utanför Råöammen i går var märkt med två breda vita (plast?) ringar på höger och vänster tibia. Båda ringarna hade samma svarta text: bokstäverna H och G ovanför varandra. Jag såg ingen metallring någonstans, men kan ha missat. Har någon någon susning om ursprung eller hur man skulle kunna ta reda på det? Kanske någon är uppkopplad på någon Europeisk mailinglista eller motsvarande där frågan kunde gå ut? Det roligaste vore väll om det visade sig vara en Snowy Egret individmärkt på USAs östkust, men det är kanske troligare att ursprunget är någon park på kontinenten...
Mikael Käll

2007-04-27 10:54:11


Niklas Aronsson     



Jag fann följande info på www.cr-birding.be där det mesta finns om ringmärkta fåglar. om det ska stämma bör den haft en metallring också.
Även om det yras om skedstorkar i nedanstående text gäller texten silkehägrar. Jag har redigerat i texten för att det viktiga ska framgå:


Ring with code (3x repeated) (on both legs/tibia) and metal ring on other leg.

Working-group for Spoonbills , Knuppeldam 4 , 9166 NZ Schiermonnikoog, The Netherlands.

fax. : +31-519-53.13.69

e-mail : O.Overdijk@wxs.nl

note 1 : white/white with two black inscriptions is used in The Netherlands and in the Czech Republic.

note 2 : example are G[1]/aG[1]

note 4 : during the season 2000 2 juv. birds have been ringed in the Spoonbill-colony on the Wadden Sea, The Netherlands. The species is breeding here since 1999.

note 5 : during 2003 27 juvenile birds have been ringed with white/white and on each ring 2 inscriptions in black, 90° rotated.

note 6 : in 2004 around 50 different juveniles are ringed in Holland with white rings with two inscriptions 90 degrees rotated and two time repeated.

2007-04-27 11:18:34


Erik Edvardsson     



Noterade också det där med ringarna när jag hittade den. Precis som du Mikael så såg jag bara två plastringar på varje ben. Och vid närstudie på bilderna ser man tydligt att den inte har några fler ringar.

http://www.birdphoto.se/silkeshager.htm

Kul att det var fler som fick se den, var lite orolig att den skulle vara svår att hitta när jag åkte. Framförallt eftersom den då befann sig ute på observatorieområdet.

Föresten, passande banner /\ :-)

// Erik

2007-04-27 13:24:17


Niklas Aronsson     



Det kanske inte är ringar utan benvärmare, senaste skriket inom fågelvärlden. För de lite mer äventyrliga individer som vill se sig om i världen och särskilt kolla in lite nordligare breddgrader. Finns i många färger och utföranden.

2007-04-27 13:28:04


Pär Lydmark     



Erik: Vi hittar aldrig på något i våra banners som inte skulle stämma :) Men de flesta verkar inte inse vilket allvar som ligger bakom bannerinfon, så det var tur att du gjorde det. Säger vi att det står en vit häger nånstans så gör det det.

Niklas: Jag tycker nästan det ser ut som att den har svarta stay-ups med silverprydd överkant. Kan detta tyda på att det var en hona?

2007-04-27 15:10:26


Niklas Aronsson     



Nej, det är en transa som utforskar världen, det ser du på plymen.

2007-04-27 15:23:20


Hampus Lybeck     



Var det därför det länkades till holländska sidor?

2007-04-27 15:26:37


Niklas Aronsson     



Just det, och de försvinner alltid After Dark!

2007-04-27 15:31:54


Hampus Lybeck     



Den kanske har varit på studiebesök på trans-dansen vid hornborgasjön...

2007-04-27 16:09:53


Niklas Aronsson     



Och är ju självfallet en Snowy egret, eftersom den ju måste ha gjort en trans-ocean förflyttning.

2007-04-27 16:46:35


Pär Lydmark     



Det slog mig just att benämningen honfärgad väl mest av allt beskriver just en transa. Det är ingen hona (ety man icke rapporterar den som just en sådan), men heller ingen vanlig hane. Således en honfärgad hane, dvs en transa. Man bör väl således även lägga till dräktalternativet hanfärgad bland rapporteringsmöjligheterna i Svalan så att könsperspektivet lämnas alldeles neutralt när det gäller transor åt både ena och andra hållet.

2007-04-27 17:28:59


Niklas Aronsson     



Eftersom det inte alltid är lätt att genomskåda de sexuella preferenserna kanske man istället kan välja hbt-färgad så slipper man spekulera. Det var ju förövrigt därför jag larmade ut honfärgad hane häromdagen när den svartbente dök upp.

2007-04-27 17:45:38


Pär Lydmark     



Just det ja, den hade ju också smycken på benen och svarta strumpbyxor. Tack för klargörandet, du larmade följdaktligen alldeles korrekt. Skönt att dessa båda forumtrådar nu knutits ihop.

2007-04-27 17:54:06


Mikael Käll     



Det var värts va mycke trams, jag menar trans, det var på den här listan - här kommer i varje fall svaret från Holland! Mycket riktigt visade det sig vara en fågel märkt som bounge förra året - va kul!
Mikael

Dear Mikael

Yes, its a bird ringed by me in 2006. It was a nestling then. Too small to add also a metal ring on to the legs. Hoping to find it back a week later but could not find it back. It was ringed on the Wadden Sea island Terschelling. Could you send me a bit more detailed information of the site (coordinates or name of the village nearby? I will reply by sending its life-history with all ringing details. Thanks a lot, this is the first sighting from Sweden.
All the best,
Otto Overdijk
Knuppeldam 4
9166 NZ Schiermonnikoog.
The Netherlands

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Mikael Käll [mailto:kall@fy.chalmers.se]
Verzonden: vrijdag 27 april 2007 12:58
Aan: O.Overdijk@wxs.nl
Onderwerp: Ringed Little Egret in Sweden

Hello!
Yesterday, a Little Egret was found in Onsala County on the Swedish west coast, about 40 km south of Göteborg. The bird was ringed on both tibias with identical broad white rings with the letters H and G in black. I didn't see any metal ring, but could have missed it. Could this be a bird ringed in the Netherlands?
Best regards,
Mikael Käll


2007-04-28 07:32:48

 
Erik Edvardsson     



Riktigt kul, bra jobbat Mikael!!

Med hjälp dessa uppgifter borde väl också könet kunna avgöras en gång för alla ;-)

2007-04-28 14:26:34



Svara på
detta inlägg