FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Trädhäckande fiskmåsar?

Kristoffer Nilsson     



Hej!

För några dagar sedan cyklade jag förbi Frölunda torg och där såg jag något som jag bara sett vid få tillfällen tidigare så jag undrar om någon med större erfarenhet kan hjälpa mig med hur vanligt det är utmed Västkusten att fiskmåsar häckar i träd? Det såg ut som fiskmåsen hade övertagit ett gammalt kråkbo. Jag vet att det beskrivs i litteratur också, men hur vanligt är det egentligen? Jag har nog bara sett bon i träd i stadsmiljö vid ett tiotal gånger. Någon som vet mer i detta ärende? Må väl!

2007-06-11 22:25:55


Mikael Forsman     



Hej!

2005 Hittade jag en fiskmås som ruvade i en granhäck vid Hagakile. Samma häck blev även bebodd 2006, men i höstas sågades häcken ner och jag tänkte att det var slut på trädhäckandet.
Men efter ha sett ditt inlägg blev jag nyfiken om måsen fanns kvar i omgivningarna. Det visade sig att den i år har valt att häcka i en tall strax intill där granhäcken växte. Boet ligger uppe på ett ihoprasat skatbo.
Det är alltså tredje året i rad som den här måsen häckar i träd.

2007-06-17 20:46:43

 
L. Stefan Andersson     



Hej!

Jag tillbringade somrarna hos mina farföräldrar vid Kroksjön, innanför Lindome som barn och där på en skogsklädd ö häckade ett par fiskmåsar i ett begagnat bo, minns inte om det var i en gran eller tall.

I alla fall slutade det med katastrof för fiskmåsparet då en lokal bondson inte tyckte att fiskmåsarna hörde hemma där och helt enkelt sköt bort dom med en hagelbrakare...

2007-06-17 22:52:49



Svara på
detta inlägg