FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Kvällsfåglar över Apslätten

Bo Nyström     



Hej! Vilken fågel är det jag kan ha sett i går kväll den 5 juli kl 23.20 kretsande, födosökande, 7-8 m över Apslätten (en glänta/gräsmatta ca 100 gånger 150 m med omgivande lövskog nära Skatås i östra Gbg). I den sena skymningen, nästan nattmörkt och nästan vindstilla denna mulna, fuktiga kväll såg jag hela tiden (drygt 5 min) två fågelsiluetter mot himlen hela tiden kretsa runt i en cirkel (med ca 40-50 m i diameter). Min enda observation av en flygande, insektssökande fågel vid denna sena timme var en nattskärra för ett par år sedan, men detta var en smäckrare fågel vad gäller vingar och kropp och inte så "vingligt" uppträdande och gav storleksmässigt (längd och vingspann) ett något mindre intryck. Glidflykt omväxlande med dallrande (snabba och grunda) vingslag, ibland snabbt accelerarande och/eller rätt snabba kast åt sidan eller uppåt/neråt. Vingarna i nästan vinkelrät ställning mot kroppen och ingen markant böj el knoge, spetsen vare sig särskilt spetsig eller rund. Stjärten med ganska rak bakkant (möjligen en liten tendens till klyven stjärt). Tysta emellanåt, men långa stunder med ett regelbundet, svagt läte i snabba stötar.
(Min tillgång till dator är något osäker de närmaste två veckorna.)


2007-07-06 14:34:15


Lars Gustafsson     



Hej Bo
Vad intressant och spännande det låter! Med all respekt för dina tidigare erfarenheter och att du redan uteslutet nattskärra så kan personligen ändå inte hitta ett förslag som bättre stämmer bättre in på din beskrivning än just nattskärra.
Den geografiska platsen och biotopen är inte på något sätt orimlig. Tidpunkten är helt normal. De karaktärer som du minns tillbaka till då du redogör för din obs av en jagande nattskärra är av karaktären ”jizz-karaktärer”. Dessa är subjektiva, svåra att memorera och troligen kan de också påverkas av ljusförhållanden. Den ”vingliga” flykten och flyktbeteendet i övrigt som du beskriver stämmer mycket bra överens med vad jag själv sett hos arten. Lätet är svårare att beskriva och som utomstående få en bild av men om du kikar i t ex BWP så ser du att arten har en rik repertoar av läten varav vissa kan stämma överens med de du beskriver. I en CD-serie som jag har (Jean Roché: Bird Sounds OF Europe And North-West Africa) finns en del läten som låter som det du beskriver. Om du inte har tillgång till denna serie så kan du skicka ett mail till mig personligen (lars.gustaf@telia.com) så kan jag skicka mp3-filen till dig.
Bästa hälsningar, Lars

2007-07-06 15:16:17


Bo Nyström     



Tack Lars! Jag kanske uttryckte mig otydligt men den "vingliga" flykten avsåg nattskärreobsen för ett par år sen. Jag hör av mig ang CD:n. /Hälsn Bosse

2007-07-06 15:56:33


Jörgen Grahn     



Jag vågar knappt nämna det, men du har väl övervägt och
förkastat fladdermöss, Bo? Det stämmer fram till beskrivningen
av kroppsform (men inte längre, måste jag erkänna).

Det finns fladddermöss i olika storlekar, och med olika
flyktsätt vid jakt. Åtm arten stor fladdermus hörs också
när den jagar.


2007-07-07 08:30:44


Anders Johansson.     



Intressant. Jag har sett skrattmåsar jaga på precis det sätt du beskriver. Jag har sett flockar på upp till 50 stycken bl. a i Beijershamn på Öland och de har då flugit och jagat större insekter, typ tordyvel i skogsgläntor.

Det enda som skiljer i beskrivningen är tidpunkten. Jag vill inte påstå att jag sett detta beteende av skrattmås så sent som klockan 23.30, men absolut sent på kvällen.

Mvh Anders

2007-07-07 13:16:45

 
Bo Nyström     



Fladdermöss var faktiskt mitt spontana intryck, men efter ett par sekunder var det fåglar jag såg. Faddermöss tycker jag har ett mer knyckigt uppträdande, håller sig närmare marken, rör sig inte i så stora, regelbundna kretsar/cirklar (som det här var fråga om), och någon så stabil glidflykt känner jag inte heller igen som fladdermöss. Vad gäller skrattmås är det främst den mörka kvällen och som får mig att tvivla, Jag hade i och för sig också velat jämföra med en skrattmås rakt underifrån, men har inte lyckats hitta något sådant foto.

Lars´svar fick mig att återvända till nattskärra och läsa kapitlet "Nattskärra" i boken "Vättlefjäll och Lärjeån", samt att söka flyktbilder. Den enda bild jag lyckats uppbringa (tagit nästan rakt underifrån) finns f ö här på Kustobsar. När jag för några år sedan såg fågeln jagade den på lägre höjd och jag såg den mer från sidan och det var ljusare och ett annat slags ljus. Så jag lutar åt att det jag upplevde var en kompletterande bild av nattskärran.
/Bosse

2007-07-26 15:51:04



Svara på
detta inlägg