FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Stenfalken på muddret

Pär Lydmark     



Jan Ohlin skriver i kommentaren till en stenfalksobs från Torslandaviken igår: "Den mycket tydliga oranga tonen på bröstet var vacker i solljuset - är inte det en hanne då?". Från början var obsen inlagd som 1 ad hane men är nu ändrad till 1 ex. Jag antar att det beror på att jag la in en 1K stenfalk från samma ställe senare på kvällen, så här kommer en förklaring till min åldersbestämning.

Fågeln var tydligt brun på ryggen, en gammal hane hade varit stålblågrå. Ansiktsteckningen är också lite annorlunda, ungfåglar har ett tydligt mörkt streck som går ner i den ljusa ansiktsteckningen ungefär vid örat vilket gör att man ser två mörka streck i ansiktet (det vanliga vid näbbroten + det här vid öronregionen). Det finns såklart fler karaktärer att titta på, men båda dessa kan man i alla fall se på din bild Jan. Eventuell orange ton som du upplevde på bröstet kanske hade att göra med solljuset? Jag tyckte inte den var särskilt orange (om än rätt varmt brun) när jag var där på kvällen, men det är ju en tolkningsfråga.

Oavsett vilket var det en härlig obs!

2007-08-29 09:21:13


jan ohlin     



Per Lydmark skriver:Från början var obsen inlagd som 1 ad hane men är nu ändrad till 1 ex. Jag antar att det beror på att jag la in en 1K stenfalk från samma ställe senare på kvällen

Janne: Vi kom till muddret med handjagare och fotoutrustning och såg bara stenfalken på långt håll och den lyste faktiskt vackert orange i solen (tyckte vi båda 2) -och som dok bild så drog jag av ett foto på det långa hållet.
och det var tur det för falken drog iväg straxt efer.
vi kom hem kollade i guiden upptäckte jag att det var adult hanne som var orange (så först rapporterade jag den som det) och skickade in kortet.

Mail kom från Björn Dellming - Det är ingen adult hane !

Då kollade jag upp med min fru Elvor som hade fotat fågeln från en annan vinkel än jag hade. vi förstorade upp det kortet och insåg att vi hade gjort ett misstag.

Men som sagt var det rättades till, och när allt kommer omkring ingen skada skedd - och en lärdom mer till livet och en härlig obs rikare.

man lär så länge man lever!
vi hoppas på mer stenfalkar det är en vacker fågel!

mvh Janne Ohlin GBG

2007-08-30 10:28:49


Pär Lydmark     



Naturligtvis är ingen skada skedd, jag hoppas inte mitt inlägg ovan uppfattades som ett uppläxningsinlägg (även om jag kanske inser att det låter lite så nu när jag läser det igen).

Jag tänkte bara uppmärksamma er på att ni nog missbedömt bröstfärgen (och därmed åldern) vid observationen, men det hade ju redan Björn gjort via mail uppenbarligen.

Vi gör alla små missbedömningar emellanåt, och det spelar ju som sagt ingen större roll :)

2007-08-30 14:37:40


jan ohlin     



Hej igen Pär - Nej som något uppläxningsinlägg tog vi det inte som utan i den låga morgonsolen mot muddret uppfattade vi faktiskt fågeln båda två med en orangeaktig ton på bröstet. (Ljusfenomen genom våra kikare kanske CA?)

Men som sagt var bilden ljuger inte visst är det en ungfågel
och din beskrivning av en sådan är ju mkt bra :>

Det är såna här saker som tex din beskrivning jag tycker ger detta forum "fältbestämning" dess rätta innehåll.

Mvh Janne Ohlin Gbg

2007-08-30 20:48:13

 
jan ohlin     



Hej igen - för att återgå till den oranga färgen vill jag bara citera en kommentar till Björn Dellmings kort från smithska den 29/8 - 07

av Karl Hammar citat: Morgonsolen kan verkligen ställa till det. Såg imorse en kråka som såg helt tegelröd ut under pga av just morgonsolen. Man bör vara försiktig när sådana omständigheter råder.

En tegelröd kråka :>

ha det bra!!
Mvh Janne Ohlin





2007-09-01 07:14:20



Svara på
detta inlägg