FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustfoto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustfoto


Till
översikten
Felbestämd grönbena i senaste Kustfoto-omgången

Pär Lydmark     



Hej!

Jag har fått några mail till mig angående en av bilderna i förra månadens Kustfoto-omröstning. Bilden det gäller är Anders Melins grönbena, som vid närmare granskning visar sig vara en gluttsnäppa.

Eftersom jag inte har pratat med Anders vet jag nu inte om det rörde sig om en ren felbestämning, uppladdning i fel kategori, ihopblandning av bilder eller ihopblandning av vilken art som var månadens art. Lyckligtvis spelar det ingen större roll eftersom Kustfoto inte är århundradets mest seriösa och blodiga tävling, utan mest en tävling som är till för att stimulera folk att ta bättre bilder.

Bilden drog in 25 poäng och hamnade på en 6:e-plats. Detta snuvade såklart en del andra rättbestämda grönbenebilder på några poäng, men slutresultatet hade knappast blivit annorlunda ändå. Tittar man på röstfördelningen har Anders bild fått nio röster av varierande valör från 1-5 poäng. Om bilden inte varit med hade väl rimligen dessa nio personer höjt upp övriga bilder och gett ytterligare en bild 1 poäng. Det blir med andra ord ingen skillnad som skulle påverka utgången.

Hade bilden vunnit hade vi såklart varit tvugna att diskvalificera den, men som fallet är nu tycker jag inte vi gör någonting. Anders kan gott få behålla sina 25 poäng som tröst för den lilla fadäs det innebär att såhär offentligt bli uthängd för att ha bestämt en grönbena till gluttsnäppa :)

Dessutom säger väl det faktum att bilden trots allt fick hela 25 poäng minst lika mycket om de som röstade på bilden trots att den inte föreställde den art de skulle rösta på... ;)

Nåväl, nu var det i alla fall omnämnt. Ingen större skada skedd, och ser man tillbaka på hur det sett ut tidigare blir det här nog inget stort problem framöver heller. Jag tror det har hänt en gång tidigare men minns inte när.

Lycka till med grönsiskor och annat i september!

2007-09-12 18:21:04



Svara på
detta inlägg