FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Fiskmås (och andra måsar och trutar)

Magnus Eriksson     



Har haft förmånen att ta en kort skådartur i slottskogen i princip varje morgon under aug och sep.
Något som slagit mig är var är alla fiskmåsar? Det är inte många trutar eller skrattmåsar heller. Men framför allt så har jag inte sett en enda fiskmås på två månader. Är det jag som helt missat att vi inte har eller aldrig haft fiskmås i slottskogen? Eller flyttar måsarna under hösten eller skjuter man av dem?
Jag tycker jag kan minnas att t ex lilla dammen brukar vara överfylld av änder och måsar, företrädelsevis fiskmås och skrattmås och några trutar. Idag ligger det en bra dag 5-10 skrattmåsar och så flyger en gråtrut förbi.
Är detta vanligt beteende?

2007-09-22 07:36:21


Magnus Eriksson     



det slog mig att jag knappt sett några på något annat ställe heller, Torsviken, hallandskusten osv.

2007-09-22 09:25:44


Stina Thelander     



Kolla på Atlas-inventeringen Göteborg med omnejd på sid
http://www.artportalen.se/birds/kvartsatlas/atlas2.asp
och gå överst till höger in på artnamn fiskmås och sök.

Det finns rätt många ställen med häckande fiskmås på den utbredningskartan. Atlas-inventeringen berättar om utbredningen, men säger inget direkt om antalet per art och ruta.

Min spontana analys av verkligheten är att fiskmås lättast hittas vid köpcentra med platta tak och McDonalds. :-)



2007-09-22 10:20:40


Magnus Eriksson     



Jo fast jag tycker det var fler fiskmåsar förr om åren i slottskogen, så frågan är nog snarare om dom är säsongsbetonade även där. Men visst är köpcentra de bästa ställena fast även där tycker jag att trutar dominerar.
Fast huvudfrågan är nog egentligen om man skjuter av måsar någon viss tid på året?

2007-09-22 20:00:21

 
Stig Fredriksson     



Fiskmåsen är en flyttfågel, men den tar det ganska lugnt när den ger sig iväg och går ju att se både i hamnen och efter havsstränderna ganska långt in på hösten. Slottsskogen lämnar den i sensommartid, men vissa år stannar en och annan gamling kvar men framför allt årsungarna, har kunnat ses in i november. Arten häckar i Skogen med 4-7 par i djurhagar, dammar och på taken av stugorna. De får fram i snitt en unge per par, men i år blev det antagligen inte en enda unge av kända 5 häckpar - eller också följde inte ungarna reglerna utan drog iväg direkt. Av vitfågel dominerar gråtrutar just nu, de trivs i Stora dammen och snor mat av flamingosarna. Skrattmås finns stannar vintern igenom i Skogen, i alla fall en mindre grupp.

2007-09-24 16:15:25



Svara på
detta inlägg