FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
"Fly by"-bestämning av brednäbbad simsnäppa

Jonas Grahn     



En kanske dum fråga: hur artbestämmer man förbiflygande brednäbbade simsnäppor på 200m avstånd? Jag kan inte hitta några karaktärer i handböckerna som går att se under sådana omständigheter. Utöver att smalnäbbad simsnäpppa är sällsyntare i Västeuropa vintertid alltså...

2008-01-20 08:34:25


Björn Dellming     



Man brukar kunna se den gråa ryggen hyfsat tydligt på 200 meters håll, som för övrigt är ett "bra" obsavstånd på hönö... :)

2008-01-21 00:20:38


Jonas Grahn     



Ja, hade missat att det i t ex Shorebirds står precis som du säger: smalnäbbad simsn skiljs via "dark feather centres" ovan i vinterdräkt. Dock: jag tolkar det som att de anger det som en karaktär för rastande fåglar, och ryggen är fortfarande klart grå. Utifrån de bilder på smalnäbbade jag hittar tycker jag inte att grå rygg kan utesluta smalnäbbad i fält. Inte på "Bolleskärsavstånd" i alla fall : )

Jag har aldrig sett nån smalnäbbad simsnäppa i ren vinterdräkt i Sverige, och tvivlar på att särskilt många har gjort det. Kan väl också erkänna att den enda brednäsa jag sett på Hönö *inte* artades på näbbform...


2008-01-21 23:06:42


Magnus Unger     



Eftersom jag själv var med och såg fågeln på Hönö skall jag försöka förklara hur bestämning gjordes och brukar göras av brednäbbad i förbiflykt.

I vinterdräkt kan man inte vad jag vet använda den gråa ryggen, i alla fall inte på förbiflygande fåglar. Möjligen kan de karaktärer som Jörgen nämner studeras på rastande fåglar på mycket bra avstånd.

Däremot är det under hösten sept-nov troligen inga problem att utesluta 1K smalnäbbad just om man kan se den gråa ryggen. Dock även här risk för förväxling med adult smalnäbbad i vinterdräkt. Då smalnäbbad i normala fall försvinner redan i aug-sept kan man oftast på sannolikhet utesluta smalnäbbad under okt-nov och senare. Jag har dock själv sett smalnäbbad både i oktober och november då 1K-fåglar som haft kvar sin svarta juvenila ryggteckning.

Då återstår jizz som i mitt tycke är den viktigaste karaktären på dessa fåglar, jag har sett en del brednäbbade på sträck men tyvärr inte alltför många smalnäbbade. Men min uppfattning är att den brednäbbade ger ett betydligt bukigare/knubbigare intryck nästan som en förkrympt kustsnäppa medans den smalnäbbade mer ser ut som en utsträckt/slank/förvuxen småsnäppa. Detta i kombination med den brednäbbades flyktsätt som kan jämföras med en dvärgmås mot den smalnäbbades mer ryckiga vadarflykt gör att man oftast kan göra en säker bestämming.

Angående fågeln på Hönö sågs den svarta ögonmasken i det vita huvudet, den gråa ryggen i kontrast till de svarta vingarna med tydligt vingband. Flyktsättet var lite måslikt flackande samt buken kändes kraftig och hela fågeln gav ett knubbigt intryck. Nu var obsen ganska kort så flyktsättet kunde inte bedömmas under någon längre tid. Det som sågs kändes dock som brednäbbad brukar göra.

2008-01-22 21:00:41

 
Jonas Grahn     



Stort tack, tycker att din beskrivning, Magnus, tillför karaktärer som jag inte hittar i fälthandböckerna.

Vill också förtydliga att jag inte var "ute efter" just förra veckans brednäsa på Hönö, det var nåt jag funderat på i åravis som aktualiserades.

2008-01-23 20:13:49



Svara på
detta inlägg