FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Avbruten skat(t)jakt vid Carlanderska

Kerstin Martinsson     



Vid ett besök på Carlanderska i eftermiddag blev jag vittne till en skatjakt. Hade precis parkerat bilen när det, som jag tror, svischar förbi två skator i buskarna framför bilen. Det hörs höga skrik så som skator ibland kan låta…men lät det inte lite väl jämrande denna gången? Sträcker mig för att se bättre och får då se att det sitter något på motorhuven på den andra bilen från mig räknat på vänster sida. En sparvhök har slagit klorna i en skata och den skriker högt och jämrande! Ingen kamera…

Skall jag sitta kvar och åse slakten eller komma i tid till mitt läkarbesök? Jag kliver ur bilen för att köpa parkeringsbiljett och sparvhöken lyfter med sitt byte. Skatan som är jämnstor med höken skriker och flaxar förtvivlat. Sparvhöken landar mitt på parkeringen men då kommer skatan fri och kan fly. Höken flyger upp i träden ovanför parkeringen och tycks begrunda sin otur.

Jag funderar, har jag räddat en skata men tagit livet av en svältande hök? Nej, den tar sig nog en annan lättfångad skata. Klarar sig skatan som suttit en kort stund i rovfågelns klor? Hoppas det. Tänk i så fall om den bara visste vilken tur den hade med min samtida entré på parkeringsplatsen!

Och själv blev jag av med några stygn efter en mindre operation i foten. Och snart är våren på väg :-)

Hälsn.
Kerstin


2008-01-23 21:12:32



Svara på
detta inlägg