FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Näktergal

Daniel Gustafsson     



Jag är lite nyfiken på den där näktergalen... men inte på att den är rapporterad så tidigt som i slutet av januari, utan mer på varför den inte tillhör den gruppen av fåglar som ska rapporteras till rk om den ses vintertid. Någon som kan ge klarhet i det?

Först i andra hand vore det intressant att veta lite mer om den där obsen.

2008-01-26 21:22:55


Magnus Unger     



För det första är obsen garanterat felinlagd, personen i fråga har säkert rapporterat in obsen till häckfågelatlasen men glömt ändra datum.

Sedan är jag lite osäker på vad du menar, men de flesta tropikflyttare är ovanligare vintertid än riktigt ovanliga rariteter. Därför är det viktigt att alla fynd av dessa granskas på samma villkor som dessa rariteter för att man skall få en riktigt bild över vilka arter som kan ses vintertid och inte.

Eftersom många inte är medvetna om hur ovanligt det är med till exempel näktergal i januari använder vi rapportkravet på dessa arter för att tydliggöra detta.

2008-01-28 10:52:38


Daniel Gustafsson     



Just därför arrangerade jag min nyfikenhet på det sätt jag gjorde. Jag förutsatte att det rörde sig om en datummiss, och var således inte så intresserad av varför någon rapporterat en näktergal (det kunde ju varit en felflugen annan -gal, dock). Men jag uppmärksammade att det inte fanns en sån där 23-ikon efter namnet som innebär att fyndet ska granskas av rk, sån där som finns efter t.ex. kricka, rörhöna och smådopping vintertid. Därför undrade jag om detta var nån sort systematisk miss från kustobsars sida, eller så. Förutsätts det att t.ex. tropikflyttare aldrig kommer ses i Göteborg under vintern, och därför är det inte inprogrammerat att de ska ha en sån där 23-ikon?

2008-01-28 20:11:13

 
Magnus Unger     



Som jag trodde missförstod jag dig lite grann :)

Just arten näktergal vill vi ha in alla rapporter på som det ser ut i vår rapportmall, och därmed så visas inte 23 ikonen speciellt för den. De arter som får en 23-ikon är de arter vi endast vill få in rapporter på under vissa delar av året t.ex. vintern.

Och för att klargöra handlar det inte om rk i detta fallet utan om rrk. Rk behandlar bara rariteter för hela landet, medans rrk tar hand om regionala rapporter.

2008-01-28 22:24:00



Svara på
detta inlägg