FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fågelskydd 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fågelskydd


Till
översikten
Skyddsjakt i Slottsskogen

Uno Unger     



Vid promenad i Slottsskogen idag hittade jag en död storskarv vid bryggan i NV-delen av Stora dammen kl. 11:25. Medan jag kollade på skarven hörde jag plötsligt ett gevärsskott från andra sidan dammen vid Bel Parc. Gräsänderna i dammen blev oroliga och det 10-tal skrattmåsar som uppehöll sig i norra delen lyfte och försvann.

När jag tittade nämare efter fick jag se en jägare med gevär på uteserveringen vid Bel Parc, men någon skjuten fågel togs ej om hand. Han hade en väst på sig där det på ryggen stod "Skyddsjägare". Jag gick runt dammen med syftet att fråga honom vad han sköt på och om han möjligen skjutit skarven innan jag kom. Tyvärr hann dock jägaren försvinna i en privatbil innan jag hann fram.

Det hela kändes ganska olustigt. Är det verkligen motiverat att utföra skyddsjakt i Slottsskogen mitt på dagen, då det finns en hel del personer där som promenerar eller motionerar?

2008-02-05 21:19:06


Daniel Gustafsson     



Det verkar oerhört märkligt. Hör med Skogssällskapet 0703-911321 som har jakträttigheterna där. Det verkar märkligt i allmänhet att skjuta skarv, tycker jag. Vad stör de inne i Slottsskogen?

2008-02-06 09:12:55


Stig Fredriksson     



På uteserveringen vid BelParc kan det ibland gå livat till. Jag satt där i somras och var på väg att äta en hamburgare när det plötsligt small till - med nöd och näppe hann jag rädda burgaren från den dykande skrattmåsen. Sedan decennier är jag mycket fäst vid denna fågel, men vill själv välja matningstillfällen. Jag inser dock problemet.

Ägaren till Belparc har kontaktat kommunen för att, enligt uppgift av skytten, bli av med kråkor, skator, trutar och måsar. Det kan man få göra som exvis markägare eller bostadsrättsförening, vad vi nu än tycker om detta. Det finns ingen plikt att rapportera och Slottsskogens administration kände inte till detta. De är dessutom mycket restriktiva med jakt på kråkor, trutar, även mård och räv får (ibland) vara ifred tills de bär sig illa åt. När jakt (t ex på tamduvor) sker äger den rum tidigt på morgonen när folk fortfarande är hemma. Skytten anmäler till polisens ledningscentral att han jagar, så de vet om folk ringer.

Kommunen har 5 fasta skyttar som har "skottlossnings-tillstånd" vilket krävs för att skjuta i tätbebyggt område. Ytterligare några med tillstånd finns som inte använder det lika permanent. Nu är det naturligtvis fel att skjuta fågel i en park mitt på dagen och han var där inte länge. Skarven var han oskyldig till, på museet bedömde de att den var avmagrad och bengt som lämnade in den tyckte att den verkade ha fel på benet.

Jag tycker att det öht är fel att skjuta fåglar, i vart fall i Slottsskogen. Det går inte att bli av med problemet närgångna fåglar på uteserveringen på detta sätt, i andra delar av dammen matar barn och vuxna änder - då är även kråkor, trutar och skrattmåsar där och tar för sig. Det krävs andra metoder av lite mer genomtänkt karaktär.
Jag har mejlat till Belparcs ägare och erbjudit mig att hjälpa till att lösa problemet. Det handlar om information till folk, samt hinder för fåglarna. Jag förutsätter att han tar emot erbjudandet. Tips emottages därför med förtjusning.



2008-02-06 17:12:52


Magnus Lundström     



Lustigt att skjuta fågel mitt i vintern kring en fågeldamm. Uteserveringen är väl knappast öppen nu. Dessutom är ju fågeldammarna till för att besökare skall kunna beskåda fåglarna. Många uppskattar väl dessa under sitt besök annars hade väl kommunen "lagt" ner dammarna. Bra att någon tar tag i det här.

Nedanstående är saxat ur SOF:s policy:
"I de allra flesta fall när vi betraktar fåglar som "sanitär olägenhet" orsakas problemen av oss människor. Problemet med mås- och trutfåglar, kråkor och skator som utnyttjar soptippar, matavfall i städer etc. beror på att vi människor åstadkommer miljöer som fåglar lär sig att utnyttja. Att sedan idka skyddsjakt på fåglarna innebär att man enbart bekämpar symtomen på sanitära problem, ej problemet självt.

I avvaktan på att vi skall komma till rätta med orsakerna till problemet är det därför viktigt att vi lär oss andra sätt att förhindra fåglar att utnyttja det dukade bord vi ger dem än att skjuta dem."

Vidare står i jaktskyddslagen att: mellan den 1 juli-den 30 juni.

Jakträttshavare får under samma tid bedriva jakt efter sådana djur samt korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås.

1. i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet
2. på mark med jordbruksgrödor eller som används till yrkesmässig trädgårdsodling om djuren där orsakar skada på grödor och odling
3. om jakten sker på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet."

Antar att jakten i detta fall skett på "särskilt uppdrag...."
Annars är den väl otillåten?

Inom fågelskyddskommittén har jag föreslagit att vi skall kontakta miljöförvaltningen som mer bör tillämpa SOF:s förslag till alternativa metoder. Eller åtminstone hänvisa personer el. företag som har "problem". till SOF:s sidor.
Kanske dags att ta tag i det här nu inan vårsäsongen drar igång.


2008-02-07 18:37:10


Jörgen Grahn     



Två korta anteckningar i marginalen:

1.
Det var bara Daniel som explicit tolkade det så, men Uno
skrev aldrig tydligt att skarven var skjuten. Fast man får
väl anta att den låg färskt död utan nån annan tydlig orsak.

2.
Jösses, vad gör skrattmåsen i den kategorin?


2008-02-07 22:53:33

 
Magnus Lundström     



Man kan ifrågasätta flertalet arter som befinner sig på skyddsjaktslistorna utöver skrattmås som exempelvis gråsparv, pilfink, råka, storskarv, (duvhök?) samt säl, varg, järv och lodjur. Även den jakt på gäss som i vissa fall går under "skyddsjakt" (se vår fågelvärld jakt på sädgås, 2007).

Hoppas jägarna ser skillnad på 2K svarthuvad mås och skrattmås!?

2008-02-08 15:29:17



Svara på
detta inlägg