FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Amundövik

Aimon Niklasson     



Hur definieras denna lokal?
Är det bara viken mellan Stora Amundö och fastlandet??
Står man vid Skintebo hamn och ser dykänder utanför rapporterar man från en landbaserad lokal men står man vid bryggorna vid Billdalsbadet så finns det ju en lokal utanför som heter Skinteboviken. Finns det möjlighet att göra en kort beskrivning på vanliga lokaler vars begränsning inte är så självklara.
Framförallt tycker jag en sk superlokal med flera mindre lokaler fungerar bra. Det är ju ett stort jobb och sunt förnuft duger kanske långt men iallafall första raden skulle jag vilja ha en kommentar till. Frågan går kanske främst till Uno U.


2008-02-14 19:43:18

 
Uno Unger     



Bra att fler är intresserade av Svalan-lokalernas geografiska utbredning, tyvärr löser ju inte Svalan-systemet den detaljen. I min uppgift som lokaladministratör för Gbg-området har jag ofta ställts inför problemet vilken geografisk yta som man vill att de olika lokalerna skall omfattas av. Av de tre lokaler som Aimon omnämner, men även för Stora Amundö som gränsar till nämnda lokaler har jag tänkt mig följande ungefärliga utbredning. Finns det andra synpunkter på gränsdragningarna så hör av er.

Amundövik: Namnet har tagits efter den väg med detta namn som börjar i höjd med Brottkärrsvägens slut vid P-platsen vid Stora Amundö och slingrar sig över cykelbanan fågelvägen ca 500 m söderut och slutar på en udde N om Skintebo hamn. I princip blir det alltså det bebyggda området söderut från P-platsen vid Stora Amundö på båda sidorna av cykelvägen. Även vattenområdet västerut till den "djupränna/båtfarled" som går mellan Amundövik och Stora Amundö ingår.

Skintebo hamn, Askim: Vattenområdet inkl. bryggor mellan udden N om hamnen söderut till halvön Grundsö och Värsholmen/Sockertoppen samt området västerut till "djuprännan/båtfarleden".

Skinteboviken: En dellokal till superlokalen Billdals skärgård. Dellokalen omfattar vattenområdet mellan Grundsö/Värsholmen i N till Killingsholmen/Aspholmen i S.

Stora Amundö: Denna lokal kan tyckas svåravgränsad och många är de som rapporterar fåglar som egentligen hör hemma i Billdals skärgård eller i Askimsfjorden på Svalan-lokalen Stora Amundö, troligen pga bekvämlighet, om man själv befinner sig på Stora Amundö. En tänkt geografisk begränsning av Stora Amundö följer sydstranden av Lilla Amundö från dess SV-udde och österut fram till vägbron, vidare Lilla Amundövägen österut till Brottkärrsvägen där gränsen följer denna väg söderut och fortsättningen i cykelbanan till den punkt S om P-platsen där cykelbanan går som närmast vattnet. Därifrån vinkelrätt ut till "djuprännan/båtfarleden" mellan Amundövik och Stora Amundö. Gränsen fortsätter i "båtfarleden" till punkten mittemellan Värsholmen och SO-udden på Stora Amundö. Från denna punkt går gränsen sedan rakt västerut S om Kungsviken i djuprännan precis N om Ryggåsholmen till en punkt ca 250 m S om Drags näsa, vidare mot NV mittemellan Drags näsa och Stora Torholmen till en punkt 200 m V Dragsnäsa. Därefter gäller vattenområdet V och N ut till 200 m från stranden tills man åter landar på Lilla Amundös SV-udde. Allt vatten utanför 200 m SV, V och NV om Stora Amundö hör till Askimfjorden, vilken sträcker sig norrut till en linje mellan sydspetsen på Smithska udden och nordspetsen på Lilla Amundö.

2008-02-17 18:55:40



Svara på
detta inlägg