FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
De stora stadsvassarna

Magnus Eriksson     



Köpte boken "Fåglar vid Kvillen och Hökälla" och satt genast igång med att läsa den. En oväntad effekt uppstod.
I första kapitlet med historisk bakgrund omnäms de stora stadsvassarna som något av Europas vid 1800-talets slut finaste fågelområden. Antar att det som menas är Tingstadsvassen och Gullbergsvassen om de nu hette så historiskt också.

Satte genast igång att leta information, kartor och bilder om naturområden generellt men stadsvassarna i synnerhet i historisk tid. Men det enda man hittar är ju storvulna beskrivningar om hur männsikan bit för bit sprängt bort, skövlat eller fyllt igen naturområdena och vilken kung eller företag som gjorde det och hur mycket pengar de tjänade på det hela.

Så vad jag undrar är om någon har några bra tips på var man kan leta efter och hitta information om stadsvassarna? Biblioteket har jag tänkt besöka men det finns kanske konkretare tips än så. Information jag letar efter handlar alltså om stadsvassarna inte om vad man byggde om dem till. Finns det t ex uppskattningar eller angivelser på observationer av fåglar, annan fauna osv från låt oss säga minst 50-100 år bakåt i tiden och bakåt?

Böcker, webbplatser, bilder, kartor, observationer osv.


2008-02-29 23:18:13


Jörgen Grahn     



Den hade ingen referenslista, boken om K. och H.?
Jag har läst en text som åtminstone lite berörde det,
en av flera artiklar i en bok från kanske 1950-talet, om
natur i Västergötland. Artikeln handlade nog om
djurlivet i Göteborg.
Min lillebror har koll på sånt; jag ska be honom svara.
(Men riktiga ur-Göteborgare här lär väl ha ännu bättre
referenser ...)

2008-03-01 07:30:16


Magnus Eriksson     



Jodå, men det fanns bara en bok som verkade handla om det jag söker, boken (eller snarare en samling häften) skriven av C R A Fredberg i början av 1900-talet verkar blicka bakåt. Hurvida den går att köpa verkar däremot osäkert...

Ser fram emot din brors eventuella svar =)

2008-03-01 09:38:21


Lars Gustafsson     



Det finns flera ex av Fredbergs bok att köpa antikvariskt på åtminstone följande två ställen:

bokboser.se
antikvariat.net

2008-03-01 11:11:40


Stig Fredriksson     



Helt riktigt, en gång i tiden bodde göteborgarna på stranden av Tåkern, allraminst. Jakt utan någon som helst reglering förekom, det påminde säkert om det Malta vi fågelskådare förfärat läser om ibland. Detta var inte så mycket mer än hundra år sedan. Som skäl för torrläggningen angavs skäl "skadliga dunster" men det handlade också om att staden växte och krävde plats.

Den bästa beskrivningen av stadsvassarna är en artikel i Fåglar på Västkusten (var annars?) från 1976, nr 2:26-34. Den skrevs av Reino Andersson och är en grundlig genomgång av vad som fanns och vad som hände med vassarna. En rikhaltig litteraturlista finns med, bland annat den nämnde Fredberg. Hans bok Det gamla Göteborg är ett verk på 3 band på 2848 sidor, behandlar nästan varje hus och kvarter i Göteborg, skrevs 1917. Ovanlig samlarraritet men utgavs i faksimile 1977, finns på biblioteken. Fredberg har bara några rader om stadsvassarna. En bra skildring finns i Ahrenbergs Jaktminnen (1924). Och som sagt, FpV 1976:nr2. Finns i våra rikhaltiga arkiv på Ekliden, kolla någon måndag där, kan förstås kopieras. Och kanske vi skulle be Reino skriva en bok till om Stadens fåglar?




2008-03-01 11:32:55


Jan-Åke Noresson     



Jag vill minnas att Reino Andersson skrev om de historiska vassarna även i sin bok Stadens dolda fågelvärld. Men hans artiklar i Fåglar på västkusten kanske var grundligare?

Hittade följande upgifter om Reinos bok i en enkel gooblesökning

Förlag Tre Böcker Förlag AB
ISBN 9170293562
ISBN-13 9789170293566
Band Inbunden
Språk Svenska
Utgivning 22 september 1998
Tryckår 1998
Status Titeln har utgått ur vårt sortiment, och är slutsåld hos grossist och förlag.

Den bör finnas på biblioteket - och sannolikt på Ekliden.


2008-03-01 13:20:10


Jörgen Grahn     



Jag tänkte ovan på en artikel i:

Per Olof Swanberg & Kai Curry-Lindahl (reds.) 1951.
Natur i Västergötland.
Bokförlaget Svensk Natur

men min bror bläddrade i den och skrev

"Nä, den stod bara typ att det hade varit mycket fågel en gång, sen
övergick Allan Andersson till att beskriva pilgrimsfalkar och kajor i
bergen. Typ. Jag tror Reino A:s bok refererar bra till källorna."

2008-03-02 18:04:26


Stig Fredriksson     



Ibland minns jag det som var för längesedan bättre än det nära liggande, tydligen inte alldeles ovanligt. Skildringen i FpV 1976 känns mer nära, men omläsning av Reinos bok visar att de båda skildringarna kompletterar varandra. Både boken och FpV-artikeln är bra källor för den historiskt intresserade fågelskådaren, mer info finns i FpV 1983/2 där Reino och Stig Jacobsson berättar om Hisingslokaler, Välen och Åbydalen, och FpV 1983/1 där Sven Mathiasson skriver en fyllig västkustsk fågelhistoria. GOF fyllde då 30 år. När jag bläddrar i gamla FpV inser jag att dessa sammantaget innehåller en hel del av bestående värde... inns i vårt arkiv på Ekliden, hoppas jag. Borde kanske läggas ut på hemsidan, i valda delar. Ger om inte annat perspektiv - 1976 fick inte en enda pilgrimsfalk ut ungar på Västkusten. Det var då det... Men det är en annan historia.



2008-03-02 23:11:00


Nils Abrahamsson     



Kanske dags för nypublicering av den här o andra FpV-skatter! Ngt för nya FpV ?

2008-03-03 08:08:48


Magnus Eriksson     



Spännande inlägg tar tacksamt emot alla tips tycker ämnet är oerhört spännande, jag kommer försöka dyka upp på Ekliden då det är öppet och kolla vad som finns och försöka dyka ned i andra böcker och artiklar. Har fortfarande inte hunnit till biblioteket men hoppas hinna med det denna vecka.

2008-03-03 09:39:16


Fredrik Kronhamn     



Jag skrev för flera år sedan ett uppsatsarbete om området, fast det gällde den industriella utvecklingen. I Stadsmuseets gömmor finns ett rikligt bildmaterial om detta, som säkert också är intressant ur 'den andra aspekten' (skövlingen). Man fick lov att titta på bilderna, men om man ville publicera dom någonstans var man tvungen att betala hutlösa pengar. Kanske har dessa stoppljus och betonghäckar försvunnit från museet sedan jag gjorde mina efterforskningar, dvs förhoppningsvis är det enklare att få loss bildmaterial.

2008-03-03 14:52:32


Stig Fredriksson     



Vi sågs, Fredrik, på Regionarkivet för länge sedan när jag undersökte Slottsskogiana, du skrev om Porslinsfabriken. På det arkivet tycks de ha en mer modern inställning till att låta intresserade nyttja materialet, det är ok att fotografera dokument. Förr gick detta också på Stadsmuseet men nu är det stopp. Synd, för där finns oerhört mycket bilder och dokument om Göteborg. Visst, de borde vara glada att få dit folk att belysa historiska skeenden. Arkiven är säkert ekonomiskt pressade och försöker få ut pengar av vad de har. Det resulterar i att material ligger och samlar damm. Stadsmuseet har få besökare, passera gärna, förklara att du vill se dokument och bilder om hamnvassarna. Meddela i receptionen att du vill till arkivet så visar de vägen. Regionarkivet ligger på Otterhällegatan 5, nära Lilla Torget. Trevliga ställen båda två.

2008-03-03 16:39:19


Stig Fredriksson     



Jag har för närvarande ingen fungerande scanner, men är det så att någon vill läsa ovan nämnda FpV-artiklar kan jag fotografera av dem sida för sida och skicka över dem på e-post. Mejla på naturstig@comhem.se så fixar jag det.

2008-03-03 16:43:09


Jörgen Grahn     



Apropå arkivmaterial vill jag tipsa om de historiska kartorna
som LMV lagt upp för inte så jättelängesen.

http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/advancedsearch.html

Om man väljer lantmäteristyrelsens arkiv finns det
en del kartor över Göteborg. Det var i alla fall en från 1600-talet
(tror jag det var) som visade nåt som såg ut som ett stort
vasshav från Tingstad och Gamlestan och nedströms.

Om man vet vad socknarna där heter/hette kanske man kan
hitta mer. Kartor från 1700-tal och tidigare beskriver ofta
vegetationen lite grann om dom är underlag till beskattning osv.

2008-03-05 22:46:10


Stig Fredriksson     



Naturhistoriska museet i Göteborg har ett halvdussin ex kvar av Reinos bok Stadens dolda fågelvärld till ett pris av 195 kr. Om det nu skulle vara så att någon som inte har köpt den skulle vilja köpa den, så går det väl bra då, tills den tar slut... den är definitivt köpvärd. Jag har fått några beställningar och skickar i afton ut foto av de två artiklarna som nämnts ovan; boken fotograferar jag inte.

2008-03-06 21:07:43


Magnus Eriksson     



Jag var och köpte boken igår på ett antikvariat för 150 tror jag det var. Verkar väldigt spännande.
Hittade också väldigt tjusiga littografier på diverse fåglar, mest sjöfågel men en och anna törnskata och rovfågel.
Kostade mellan 40 och 100 spänn stycket. Kanske dyrt kanske något ni alla redan har men jag köpte 3 stycken i alla fall.

Antikvariatet ligger bakom Rhöska museét nästan vid avenyn. Men jag kommer inte ihåg vad det hette.

2008-03-07 12:06:40


Reino Andersson     



Det är med glädje jag läser om intresset för Stadsvassarna. Det är som Magnus skriver oerhört spännande att ta del av denna sedan länge svunna fågelvärld. Men det är inte enbart nostalgi, utan faktiskt viktig fågelhistorik inte minst för alla GOF:are, något som i mitt tycke även borde vara betydelsefullt och fantasieggande för varje historiskt intresserad göteborgare. Det är ju några år sedan jag fördjupade mig i Stadsmuseets samlingar, men kan fortfarande stanna upp i Göteborg mitt i trafiklarmet och fascinerat föreställa mig platser som de en gång var. Den numera bortglömda Mosaiska kyrkogården nära Stampen, idylliskt belägen vid Gullbergsvass, hade säkert varit en
förnämlig obsplats, för att inte tala om att fått stå uppe på Ramberget och samtidigt blicka ned över Gullbergs-, Tingstads- och Lundbyvassarna.

Hur som helst hittade jag i gamla gömmor en pärm med lite material om det hela bl.a Malms gamla fauna, Bothens "Iakttagelser rörande fågelfaunan i Göteborgs och Bohuslän från 1902 samt några intressanta tidningsartiklar. Magnus och andra intresserade får gärna låna den, har ytterligare pärmar liggande någonstans som kanske kan plockas fram. Det är bara att höra av sig via mail: reino.andersson@seaside.se
Hälsn, Reino

2008-03-07 20:34:44

 
Jozsef Sziraki     



Magnus Eriksson!

Jag har 40 originalupplagor från C.R.A: Fredberg av Det Gamla Göteborg i gott skick.

Du kan gärna kontakta mig per mail: startmaleri@hotmail.com

MVH/Josef

2011-02-18 19:58:34



Svara på
detta inlägg