FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fågelskydd 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fågelskydd


Till
översikten
Hotad gammelskog kräver klick

Malin Karlsson     



Stiftelsen Ett Klick För Skogen har skrivit på kontraktet för köp av den akut avverkningshotade Verleskogen i Risveden, Ale kommun. Nu krävs en insamling på 6 610 000 kronor inom ett år, för att skogen ska skyddas.
Området är 82 hektar riktig gammelskog med häckande fiskgjuse, storlom, pärluggla, sparvuggla och skogen innehåller en av Risvedens tre kända spelplatser för tjäder.

http://www.ettklickforskogen.se - klicka varje dag, köp träd och sprid informationen!!
Fler klick ökar chansen att sponsorer vill bidra och synas på stiftelsens hemsida.

Om intresse finns ordnar jag gärna en vandring i området, det är en unik och underbart vacker miljö med tre skogstjärnar och stor chans att stöta på skogshöns.
Hör av er i så fall, till kungsfiskare@hotmail.com

2008-03-27 09:29:55


Adam Engström Svanberg     



Hej

Jag har redan lagt till sidan som startsida! ;)
Låter trevligt med en vandring i området!

Klicka på nu alla skådare :)

www.ettklickforskogen.se

2008-03-27 11:28:12


Stina Thelander     



Såhär i semestertider är det lätt att man missar klickandet.
Kanske dags att sätta påminnelselapp på kylskåpet också!

2008-07-08 20:22:17


Fredrik Kronhamn     



För lata surfare - "one-click" för skogen:

När du klickat för skogen visas följande URL i adressfältet:
http://www.ettklickforskogen.se/index.php?option=com_aclickfortheforest&act=click

Dra-och-släpp länken till webbläsarens fält för bokmärken (Bookmark toolbar) - finns i både FF och IE. Ev. högerklicka och förse länken med ett vettigt namn. Klart.

2008-07-09 16:26:35


Magnus Lundström     



Finns det någon möjlighet att direkt bidra till insamlingen genom gåvor eller är det bara klick som gäller ? Annars vore väl en idé att dra igång en insamling till köpet och redovisa hur det går här på forumet och andra forum. Alla SOF:s medlemmar måste väl till i så fall.. men om alla medlemmar skänker 500 spänn var borde det vara klart!

2008-07-09 17:20:56


Anders Kronhamn     



Självklart går det bra att bidra till insamlingen på andra sätt, kolla på hemsidan för mer information. Under rubriken Pågående insamling/Verle framgår dessutom att området kostar 7,450,000 vilket är en nätt liten slant. Om inte kosingen är insamlad till den 19 mars 2009 förloras handpenningen på ca 10% som redan lagts för området. Skogen återgår då till ägaren som planerar att avverka den omgående. Surt!

Således är det definitivt läge att bidra på annat sätt en bara genom klickning. Kanske läge för GOF att donera en rejäl hacka?

2008-07-10 10:41:54


Björn Dellming     



Finns även en notis att läsa om detta i senaste FpV.. :)

Jag tycker att en GOF-exkursion till området med en liten extra slant till "naturskydd" kanske kunde vara på sin plats, eller?

/Björn

2008-07-10 12:54:07


Magnus Lundström     



Håller med om att en exkursion låter som en mycket bra idé. Själv har jag aldrig varit i detta området. Dessutom tror jag att fler skulle bidra ekonomiskt om GOF drog igång en insamling som GOF sedan officielllt lämnar över till stiftelsen. Lättare att bidra till en förening man redan känner till och när man ser att många andra inom föreningen bidrar. Ungefär som när vindskyddet finansierades!

2008-07-10 14:40:58


Stina Thelander     



Många bra förslag… :-)

Jag tycker ändå det är hyperviktigt att vi sprider till vänner och bekanta att det är lätt att klicka. Alla läser ju inte Forum.

Klickandet i sig har säkrligen en enorm effekt – om inte annat så borde det vara lättare att få annonsörer till sidan då man förstår hur många som är inne och kollar. Och helst annonsörer som har möjlighet till större hackor än GOF.

Men kom gärna med förslag Anders till vilka verktyg GOF kan använda. Magnus har ju ett förslag och Björn ett.

Själv ska jag gå ut och köpa några målarskrapor till Ekliden. Även redan nedtagna träd bör ju vårdas så dom inte ruttnar. Snart kommer det nog ett Forum-upprop om detta!


2008-07-10 14:52:33


Anders Kronhamn     



Att anordna exkursioner till området är en mycket bra idé, Malin har ju i trådens första inlägg meddelat att hon ställer upp! Jag tror dessutom att det är viktigt att det anordnas flera utflykter till området, förslagsvis en under sommaren, en till hösten och en till vintern - för att få så stort genomslag som möjligt. Helt enkelt måste vi få kustskådarna att skåda och röra sig lite mer i skogen!

En direktlänk till ettklickforskogen från GOFs och Kustobsars hemsidor borde också gå lätt att ordna. Och varför inte en lite längre artikel om området i nästa FpV? Eftersom jag numera räknas till de utsocknes skådarna så har jag ingen aning om området har uppmärksammats i tex GP. Om så inte har skett borde kanske tidningsredaktionen kontaktas? Även GOFs kontakter inom Club300 borde kunna användas för att bilda opinion. Redaktör Aronsson kanske kan uppmärksamma området och kampanjen i nästa Roadrunner?

Och varför inte avsätta höstens och vinterns "naturskatt" till förmån för Verle?


2008-07-10 17:18:20


Per Norberg     



En liten fråga i administrationens tecken.

Ponera att stiftelsen kommer upp i säg 4 000 000.
Kommer således att saknas ca 2 600 000 för att kunna fullföja köpet. 2 600 000 kan säkert lånas upp om det finns en plan på hur räntor och amorteringar skall finansieras. Stiftelsen har kanske pengar för detta?

Om inte köpet går igenom hur skall hanteringen av återbetalnignen av våra bidrg ske? Många kanske bidrar genom att bara lämna ett namn. Bidragen skall kanske ses som förlorade för aktuellt projekt för att i stället investeras i annat projekt långt uppe i Lappland eller i vårt närområde.

Är tanken således att bidraget vi lämnar för Verleskogen i Risveden, Ale kommun är ett definitivt bidrag till Stiftelsen som vi inte kommer att kunna få tillbaka utan bidraget skall kunna användas för andra projekt även om det sker långt utanför vårt område?

Lämnar jag ett bidrag på 100 kronor så struntar jag givetvis i om jag inte får tillbaka medlen men 500 kronor är ju lite mer.

Bidragen skall kanske gå till GOF eller annan förening som tillsvidare får administrera överlämnndet av våra bidrag.
Jag anser således att bidragen som kommit till GOF kan stanna i GOFs ägo till datum för köp närmar sig. GOF kan löpande meddela Stiftelsen hur mycket man fått in för ev. bidrag.
Stiftelsen får ha en plan hur de skall hantera en ev återstående summa genom t ex lån. När vi vet detta kan våra bidrag lämnas över. I annat fall kan GOFs bidrag stanna kvar i GOF för andra ändamål eller om Stiftelsen kommer med nya insamlingsändamål som bidragen kan gå till då och som GOF anser lämpliga.

Det var min syn på det hela som till viss del kanske kan tolkas som egoistiskt. Jag bidrar gärna med pengar fastän jag troligtvis inte kommer springa ner området.
Jag vill bara veta hur hanteringen av inkomna medel kommer ske om inte köpet går igenom. Någon av er har kanske kontakten med någon i stiftelsen och kan kanske framföra mina synpunkter i annat fall kan jag skicka ett lite mail till Stiftelsen.

Ha en fortsatt skön sommar
Per N






2008-07-10 20:13:16


Rolf Skoog     



En länk till "Ett klick för skogen" finns på GOFs hemsidas länksida.

2008-07-10 22:17:35


Per Norberg     



Hej igen!

Jag glömde tillägga att våra bidrag troligtvis är en liten spottstyver i det stora hela. Sponsorbidragsgivare av större belopp ser givetvis till att deras bidrag inte går förlorat om köpet inte går igenom.
I övrigt hoppas jag att Stiftelsen får ihop tillräcklig med pengar så att köpet genomförs.

Hälsningar
Per N

2008-07-11 00:25:04


Stina Thelander     



Håller med Per om att en större hacka från GOF är en spottstyver i själva insamlingen. Så som jag uppfattar reglerna är sponsrandet en sorts annonsering. De som sponsrar anser säkerligen att det lönar sig att bli exponerade för alla klickare. Pengarna är alltså säkrade. Att pengarna eventuellt går till en skog i Lappland kan ha mindre betydelse för deras del.

Vad kan GOF göra? Vi kan klicka på, men vi kan också gå in på andras Forum och skaffa fler klickare?

Vi är 1245 medlemmar
SOF har 13 000
Hur många har Naturskyddsföreningen?
Jägarförbundet har 250 000??
STF har 300 000

Det är många föreningar som värnar om skogen. Vi får leta på deras hemsidor för att kolla om fler än Naturskyddsföreningen är engagerade i klickandet.

Utflykt till skogen bidrar säkert också till att bilda opinion.

Och Anders! Det är jättekul att du är med i GOF även sen du blev örebroare. Men kan du förstå varför det är så få göteborgare som är medlemmar?
Det finns väl iallafall 500 000 eller så? Dom borde både klicka och vara medlemmar i GOF!




2008-07-11 08:26:39


Stina Thelander     



Det går väldigt långsamt framåt med klickandet. Endast 1300 kronor på ungefär ett dygn. Så här kan vi ju inte ha det! Vad kan vi göra för att få igång ett häftigare engagemang?

Jag har surfat kring lite och tycker det är för lite hänvisningar från Naturskyddsföreningarnas hemsidor. Egentligen är väl NF den förening som allra, allra mest ska värna skogen?
Vi får stöta på och hjälpa till. Vi är ju vana vid att hjälpa Naturskyddsföreningen. Utan GOF (dvs Tommy Järås m.fl.) skulle ju Naturskyddsföreningen inte kunnat bära sin logga med gott samvete.

Naturskyddsföreningarna i Ale, Lilla-Edet, Lerum och Alingsås har klickandet för Verle på sina hemsidor. Någon sådan hänvisning kan jag däremot inte hitta på hemsidorna för Kungälv, Härryda, Partille, Mölndal och Göteborg. Vi får fråga hur man gör där. Jag mailar en GOF-are i varje Naturskyddsförenings styrelse i Kungälv, Härryda. Partille, Mölndal. Men vilka känner vi i Göteborgs NF?

stina.thelander@gof.nu

2008-07-12 16:27:58


Magnus Eriksson     



Nu har jag skapat en stödgrupp på Facebook för Verle skogen. Syfte att stödja Verle projektet. Kanske kan ett samarbete skapas med stiftelsen så bilder och sånt får användas.
Så får vi se om vi kan utnyttja det digitala mediet ännu lite mer.
Personligen tror jag faktiskt att vi inom nauturföreningarna utnyttjar Internet alldeles för lite.

Gruppen heter Save Verle Forest

2008-07-13 11:21:22


Magnus Eriksson     



aj då den fans redan när jag letade lite mer =) jaja min får väl vara en stöd stöd grupp då =)

2008-07-13 11:24:20


Anders Kronhamn     



Efter lite letande på hemsidan kan jag kontatera att projektet uppmärksammats i GP, kolla http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=415848

Vad gäller Pers frågor om administration så är de endast aktuella om GOF åtar sig någon form av ansvar för att hjälpa till med insamlandet av bidrag. Att stiftelsen skulle ta på sig en skuld för att kunna köpa upp området är ytterst osannolikt, det finns ju ingen form av säkerhet för en sådan skuld. Och ska då fortsatta insamlade medel användas till att betala av skulden? Det blir knappast någon rusning av sponsorer till ett sådant arrangemang...

Frågan är också om det är värt att bidra med pengar (förutom klickandet). Om köpet går åt skogen ;-P så riskerar ju pengarna (förutom handpenningen) att användas till inköp av skog på något annat ställe som inte ligger i vårt område. Och då är det ju helt meningslöst att ge bidrag, eller?

Bra jobbat av Rolf med länken, men jag tror att den måste ligga på GOFs startsida för att den ska ha någon form av effekt. Bra jobbat av Magnus också!

2008-07-13 12:41:40


Magnus Lundström     



1,1 miljoner nu! Bara 6,3 mille kvar! Det klarar vi! Det går även att beställa affischer och flyers eller så kan man skriva ut dom själv för att sedan sätta upp på arbetsplatser, skolor etc! Angående ekonomisk finansiering såg jag att alla som skänkte över 1000 kr till förra insamlingsprojektet fick sitt namn ingraverat på ett mässingsplaket vid "entrén" till den inköpta skogen. Möjligen skulle man kunna öka sina bidrag om man märker att man snart är i hamn. Klicka, klicka klicka!

2008-07-16 15:17:16


Anders Melin     



En länk till "Ett klick för skogen" finns nu även på Stenungsunds Naturskyddsförenings hemsida.
http://www.stenungsund.snf.se/

Om det finns någon mer som är webbansvarig för andra passande sidor så lägg gärna ut länken även där :-)


2008-07-16 18:46:12


Leif     



Bra info om Verle gammelskog kan hämtas på
www.snf.ale.se
Liksom Malin guidar också jag i Verleskogen liksom
i Risvedens naturreservat i övrigt. Spännande fågelliv,
mossor, lavar, svampar geologi, kulturhistoria.
Malin är en tjej att rekommendera. Mycket duktig!
Med klick-hälsning till er alla.
Leif Danielson


2008-07-16 18:58:29


Staffan Sundberg     



Några kommentarer.

Per Norberg.

Om ingen går först, utan väntar på att "andra" skall skall göra jobbet, så att man efteråt när allt är klart/nästan klart kan komma fram och säga - ajdå, är ni redan klara, viken otur, det visste jag inte, hade jag vetat det hade jag kommit tidigare, då behöver ni inte min hjälp, SÅ SYND!!

När du och jag bidrar till att köpa upp delar av skogen redovisas det på hemsidans flygfoto, http://www.ettklickforskogen.se/ Ju mer uppköpta områden destå större intresse drar den till sig. Flockmentalitet kallas det.

Per Norberg och Anders kronhamn

Om det är Verle skog eller någon annan skog du räddar kan väl inte vara så viktigt, bara Fiskgjusen och "övriga tättingar" har någon stans att bo. Detta provinsiella resonemang anammas inte när det gäller insamlingar mot barnsvält, misshandel, soldater etc. Aldrig har jag hört någon säga "Jag ger bara pengar till barnsoldater i Ale kommun", Vari ligger skillnaden?



Anders kronhamn.

Ingen säkerhet för ett lån!!!!!! 820 000 kvm skog räcker nog som garanti.

Varför skulle intressen från sponsorer o allmännhet minska. Enda skillnaden är att tidsfristen har förlängts.
Pengarn måste likväl in.



Fär övrigt gott folk:När det är dags för presenter av något slag, köp och ge bort ett träd.

klicka på!

Staffan



2008-07-20 17:27:25


Per Norberg     



Det är rätt som Staffan säger om säkerheten.
820 000 kvm skog (eller rättare sagt skogs- och övrig mark) kan man ha som säkerhet men kanske bara till 60% eftersom det finns avverkningsbar skog. För att inte förlora handpenningen kanske stiftelsen ser det som så att vi måste låna upp medel för att täcka återstående del.
För att kunna låna den återstående delen måste stiftelsen gentemot låneinstitutet visa en likviditetsbudget, dvs hur skall de kommande amorteringarna och räntekostnaderna kunna betalas.
Hur skall stiftelsen säkerställa att sponsorer och vi bidragsgivare löpande betalar in ett visst belopp för att klara stiftelsens kommande lånebetalningar? Har de börjat jobba på detta?

I övrigt så tycker jag att 7 450 000 för 82 ha skog, dvs ca 91 000/ha låter väldigt mycket.
För några år sedan såldes en skogsfastighet för
kr 2 700 000. Fastigheten var på ca 100 ha och låg ca 1-2 mil söder om Verleskogen. Priset på den fastigheten var således ca kr 27 000/ha. Skogspriserna har givetvis gått upp sedan dess samt att viss del av skogen var avverkad.

82 ha eller 820 000 kvm låter mycket men det är inte mer än 1 000m x 820m. Man har således knappt kommit in i skogen förrän man är ute ur den igen. Dessutom består området av tre tjärnar.
Ni som kan det här med fågel mer än vad jag kan. Ni kanske kan svara på hur mycket en avverkning på en sådan här lite yta skulle påverka fågellivet och övriga djurlivet. Dör de namlistade häckande arterna ut eller flyttar de på sig?

Hur ser den närstående skogen ut. Är den också gammelskog? Om den är det vore det väl lämpligt att få köpa in grannfastigheterna också för att få ett större sammanhängande område.

Jag har som sagt inget emot att skog köpes upp för aktuellt ändamål men nu känns det bara som att klicka, sponsra mm så att stiftelsen får in pengar men ingenstans på stiftelsens sida står noterat vad som händer om inte insamlingen blir vad man hoppats på.

Sen i flockmentalitetens tecken så undrar jag hur mycket Staffan skickar i bidrag till alla TV-insamlingarna?
Är det så att du skickar in bidrag till alla TV-insamlingar då är jag den förste att gratulera dig och ditt generösa bidragsgivande.

För egen del kan jag nämna att jag skänkt pengar till diverse ändamål i hela mitt vuxna liv. Utöver div punktinsatser så skänker jag sedan ett par år genom automatisk banköverföring ett antal kronor till projekt som administreras genom WWFs försorg.

Jag ber om ursäkt om mina inlägg låter negativa men man kan inte bara följa strömmen som i en börsuppgång.

Hälsningar
Per N



2008-07-20 22:47:07


Staffan Sundberg     



Äntligen: Dags för skryt.

Kortfattat är mina bidrag till kommande generationer enligt följande: 20 000kr. till Verle skog, 4000kr. till nordens ark(Sotenäs), 2000kr. till djurens rätt. samt ett antal tusen till allehanda naturorganisationer. Per årsbasis.

Jag betalar däremot inte en spänn till TVinsammlingar för att Svenska annhöriga skall få gratis flygbiljett till Thailand för att sprida ut blommor på vattnt för tzunamioffren, det ser jag som I hjälp, inte U hjälp. Mina bidrag går endast till djur och natur.

Många säger: det menar du inte - så mycket.
Det är helt enkelt en fråga om livsprioriteringar.

Ang.priset för skogen. Är det ett överpris??











Ensam kan jag inte rädda världen, men om du Per, och jag går först kanske de andra följer efter.

Ang. dina övriga fråror bör du kontakta ett klick för skogen.

2008-07-21 00:03:52


Malin Karlsson     



Utdrag från ett mail från Ann Rask, Ett klick för skogen:

"Ang. donationer. Allmänt gäller att om man donerar pengar och vi inte får ihop nog med pengar till verle så går pengarna till annan skog. MEN om det är frågan om stora belopp av person/företag som det är viktigt för att pengarna går till verle kan vi göra upp om att vi betalar tillbaka pengarna ifall insamlingen inte lyckas. Föreslår att vi skriver ett enkelt kontrakt på det i så fall så det inte finns några oklarheter.

En annan möjlighet, vilket vi har gjort upp om med en annan organisation som kommer att donera pengar till oss. För dem är det viktigt att det är norrbottnisk skog som bevaras och vill därmed inte att pengarna går till verle. Där har vi lovat att 'sätta undan' pengarna tills dess att vi har en skog i norrbotten. Detta kan dock ta tid eftersom vi inte vet vart nästa eller näst nästa skog är."

2008-07-21 17:47:55


Leif Danielson     



Priset på Verleskogen är inte 7 450 000 kr rakt över, för i denna summa ingår alla omkostnader, lagfart m.m. Den nuvarande ägaren betalade 6,1 mille for 82 ha skogsmark 2006.
Ettklickförskogen betalar ca 6,5 mille för densamma. Ett
pris fastställt av statens skogstaxerare och som speglar dagens reella skogsvärden. En milj. har erlagts i handpenning.
Priset på skog kan variera beroende på virkesvolymen.
Många skogsfastigheter nu för tiden innehåller mest ungskog och är därför billigare. För Verle gammelskog
gäller ett högt pris för ca 60 ha. Resten är mest impediment. Det är dyrt att skydda gammal orörd skog.
För västsvenska skogsmarker är fågellivet ovanligt rikt
i denna skog. Över 50 olika arter har noterats. Dessutom
mossor, lavar, svampar. Flera rödlistade. Äldsta tall 200 år.
De flesta av skogarna runtomkring är för längesedan förstörda av modernt skogsbruk.
/Leif Danielson, Ale


2008-07-21 19:09:42


Stina Thelander     



Det gäller verkligen att vi inte glömmer klicka!

Jag tycker fortfarande att bästa sättet att komma ihåg klickandet är att ha en lapp på dörren!

/Stina


2008-10-11 10:15:01


Gunilla Jarfelt     



Jag kollade vidare på ettklickförskogen-sidan, och hittade att man kunde köpa olika saker, t ex julkort. Vilken bra idé, tänke jag, men tänkte om när det står att trycket på framsidan hälsar God Jul från Ann och Jenny! Varför det?

Jag vill ju inte skicka julkort med en hälsning från någon annan än mig! Och säkert tycker många andra samma sak.

(Sedan fanns det en annan försvårande faktor också, som gjorde att det ändå inte hade blivit något julkortsköp för mig, nämligen att korten var i vykortsutförande. Jag vill ha dubbla kort, jag.... Men det är ju en annan historia.)

2008-10-14 09:09:42


Jörgen Grahn     



Det verkar som dom som drog igång stiftelsen heter just Ann och Jenny ... dom kanske fick kort över i fjol eller nåt? Nåja, det är ju ingen som tvingas köpa dom, så det är inte hela världen.

Jag vill förresten påminna om att ettklickförskogen inte är ensamma om att jobba för skogen. ettklickförskogen verkar vara legitimt, men man kan ju också ge bidrag till SNF, Fältbiologerna, SOF gissningsvis och säkert andra initiativ också.

2008-10-14 19:35:17


Staffan Sundberg     



I stället för vykort - ge bort en björk eller tall till jul.Det kommer definitivt att uppmärksammas/uppskattas mer än ett julkort.

Kolla på hemsidan. www.ettklickforskogen.se

Mycket tidiga julhälsningar från: Staffan

2008-10-25 02:25:52


Stina Thelander     



Det är nog ändå på kylskåpet man ska ha sin påminnelselapp
/Stina

2008-11-06 07:54:24


Staffan Sundberg     



Ales kommungubbar (och gummor) avgör Verleskogens framtid på måndag 090223 kl. 18.30. Plats: filmsalen i kommunhuset i Alafors.
Det kan inte skada med lite moraliskt stöd från oss Verleskogsvänner på läktaren för de politiker som vill bevara Verleskogen. Nejsägarna i Hålanda lär nog dyka upp och göra vad de kan för att sabotera köpet av skogen!!
Alltså: ju fler "positiva" åhörare, destå bättre!!!

Vänliga hälsningar från: Staffan Sundberg, Alafors
Tel 0761 405273


2009-02-21 17:22:47


Fredrik Kronhamn     



Naturmorgon (SR P1) hade ett inslag om Verleskogen den 14:e februari. Programmet kan avlyssnas 30 dagar efter sändning på följande länk:

http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadcast&Id=1599327&isBlock=1





2009-02-21 21:00:23


Hampus Lybeck     



high five alla klickare! :)

13 Mars 2009 Verle gammelskog är räddad!

Ale kommunfullmäktige röstade idag ja till att delfinansiera köpet av Verleskogen. Kommunens beslut innebär att man skjuter till ca 1 miljon kronor, Västkuststiftelsen går in med ca 1 miljon kronor. Naturvårdsverket ca 1.9 miljoner kronor och Ett klick för skogen ca 2.4 miljoner kronor. Fältbiolgerna ger 400 000 kronor i bidrag till Ale kommun och Västkuststiftelsen.

I den pågående insamlingen har Ett klick för skogen lyckats samla in cirka tre miljoner kronor men det hade inte räckt för att köpa upp och bevara Verles gammelskog. Totalt krävdes 6,4 miljoner kronor. Nu går Ale kommun, Naturvårdsverket, Västkuststiftelsen och Fältbiologerna in och skjuter till resterande pengar.



2009-03-14 16:24:38

 
Magnus Lundström     



Kan vara värt att nämna att SOF i slutskedet även bidrog med 100 000 kr samt naturligtvis även GOF. Dock med en mindre summa men icke desto mindre betydelsefull!.

2009-03-15 15:44:40



Svara på
detta inlägg