FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
skumma gäss/ankor

Magnus Eriksson     



Under helgen råkade jag på tre underliga fåglar. Först under fredag upptäckte jag två helvita fåglar, tamankor antar jag att det var. Jag såg dem vid den lilla grusstranden strax efter sjömagasinet och fiket. De var något mindre än en gås helvita med gul näbb och ben, helt orädda och kom upp på land mot en flicka som stod och slängde sten i vattnet.
Har dom hållt till där länge eller är dom "utplacerade" eller är det rymlingar och i sådan fall kan de flyga? Någon mer som lagt märke till dem

Den tredje skumma fågeln var ute vid Amundön såg ut som en snögås men ej helvit snarare en "blågås". Storlek som en grågås ungefär, Näbben var något mer gulaktig och mer anklik än gås. Såg den ganska tydligt under ca 5 minuter tappade därefter bort den och såg den inte mer. Under de fem minutrarna putsade den sig och uppförde sig sedan mycket aggressivt, inte riktat mot något eller något utan mer bara att den resjade runt och slog med vingarna i största allmänhet.

Så mina frågor någon som har någon gissning på vad det var för fåglar och om någon mer sett dem?

2008-04-06 23:38:36


Magnus Eriksson     



hmm kanske var lite otydlig var obsarna skedde.
De två förmodade ankorna sågs alltså vid Klippan i mellan sjömagasinet och älvsborgsbron. Samma lilla strand som en grågås höll till förra året (eller var det två år sedan?)

Amundöobsen var i strandvattnet utanför hästhagen.

2008-04-06 23:41:03


Lars Lundmark     



Beträffande din Amundöobs var det säkert en myskand.
Observerade också den igår kväll utanför Amundövik.
Bild och lite text kan du se på följande hemsida
http://www.fagelskyddspillepeng.com/tama.asp

2008-04-07 08:05:08

 
Magnus Eriksson     



Hmm skulle kunna vara det. fast jag tyckte inte näbben och partiet runt den var så röd, snarare gulaktig, men det är ju sant myskänder kan ju se ut lite hur som helst. Den jag såg var dessutom vit ganska långt ned på halsen var det lika på den du såg?

2008-04-07 09:35:03



Svara på
detta inlägg