FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Ovanlig fågelsång

Ola Wennberg     



Idag hörde jag en sångstrof som jag inte kunde identifiera.Platsen var hästhagens sydöstra hörn på St.Amundön. Det är svårt att beskriva lätet-om jag gör ett försök så blir beskrivningen: kort, sträv, omelodisk ramsa möjligen med drag av rödstjärt. Efter många om och men fick jag syn på fågeln, det var en svarthätta.
Man lär så länge man lever!

2008-05-09 12:00:14


Magnus Eriksson     



Det tycker jag är just typiskt för svarthättan. Så fort man hör en fågel som låter konstig. Först har jag svårt att svårt att bestämma om det är en sångare, fink eller trast därefter tycker jag mig kunna ana flera misslyckade melodier vilket slutar i att jag är helt förvirrad. Men tack och lov är den lättare att få syn på än många sångare vilket löser problemet i slutändan ändå =).

2008-05-09 14:38:36


Fredrik Kronhamn     



Sylvior kan ofta bli till huvudbry. Jag har med åren blivit mer försiktig när det gäller att bestämma fåglar med trädgårdssångar-liknande sång. Både svarthätta och törnsångare kan gå över i pladdrande räckor som avviker från den typiska sången. Alltså bäst att försöka få korn på tveksamma exemplar.

För övrigt: har Svalan ingen funktion för att länka ljudupptagningar med obsar? Jag skulle vilja puffa för publicering av egna inspelningar. De flesta digitalkameror (också kompaktmodeller) kan göra inspelningar, sk ljudmemo, som är helt ok.

2008-05-09 15:22:29


Ola Wennberg     



Håller fullständigt med om stor försiktighet vid sylvia-pladder, speciellt ärtsångare använder detta ofta!
Men lätet jag försöker beskriva ovan var inget pladderliknande utan en "sångstrof" som svarthättan upprepade med jämna mellan rum under den tid (ca. 1 h)
jag observerade den.

2008-05-09 15:31:32


Jonas Grahn     



Just svarthätta är, som Magnus svar antyder, känd för att härma andra arter och lägga sej till med konstiga sångstrofer. Jag tycker själv inte jag brukar höra sånt, som ju är nåt annat än att det är lätt att ta fel för trädgårdssångare, så jag tror det är vanligare på kontinenten. Men jag hörde en gång i Malmö en svarthätta som härmade näktergal rätt friskt.


2008-05-26 19:48:19


Torbjörn Janson     



Hemma på Nösund har vi en närmast spelgalen svarthätta som låtit som en klockren rödstjärt och en tillika klockren svartvit flug vid olika tillfällen. Dessemellan sjunger den starkt och klart som vilken svarthätta som helst. Lustig filur!!

2008-05-27 13:31:46

 
Stig Fredriksson     



Just där Ola beskriver sången av svarthättan 9 maj (kollar forum lite för sällan, visst) hörde en av mina vårcirkeldeltagare en liknande svarthätta 4/5, troligen samma. Jag hörde där samma morgon en näktergalssång som jag rapporterade som osäker sydnäktergal för att ev sätta andra på spåret. Nu har jag tagit bort den. Kanske också detta var en svarthätta... Men svarthättor kan låta olika - bland annat har jag hört svarthättor exekvera snygg koltrastsång i Slottsskogen flera gånger.

2008-05-28 00:03:59



Svara på
detta inlägg