FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Nattsång

Magnus Eriksson     



Åkte ut till Kungsbacka för lite nattskådning. Tänkte att jag skulle få chanse att åter uppleva lite skön nattsång. Vid skymining var det både morkulla och näktergal men då solen gick ned gick också fåglarna ned inte ett ljud och då var det ju ändå ett ställe det precis sjungit näktergal och när jag gick upp igen 3 timmar senare vid 5-tiden på morgon så var det fullt med kärrsångare. Så det var ju inte så att det inte fanns några fåglar av rätt typ i området.
Åkte också runt lite till Valda-sandö och något stället till som jag inte riktigt kände till. Det var både vassområden, hästhagar, havskust, vadarstrand, skog och äng. Knäpptyst. Tänkte ställa frågan om natten som just gick var för kall eller något annat då jag till min förvåning ser att denna natt verkar varit en av de mer aktiva nattsångarkvällarna hittills i år!! Vad gjorde jag för fel. Är det så noga med att välja rätt ställe? Men ändå kärrsångarna satt ju på rad vid 5-tiden. Skumt tycker jag, någon som har någon föklaring?

2008-05-30 23:15:58



Svara på
detta inlägg