FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Vadå Oxhagen?

Stina Thelander     




Hjälp till att skriva några enkla vägbeskrivningar! Snälla!

”Näe, jag vet inte var Oxhagen ligger, faktiskt” .
Kråkudden? ? Jaadu, du åker med färjan mot Öckerö, men när du kommer över så åker du inte till Öckerö utan du svänger till vänster. Och sen svänger du till höger och vänster igen och sen tar vägen slut men du fortsätter och när den vägen också tar slut så parkerar du och så går du en lång bit men inte till höger..”

Lätt är det inte att svara på frågor från medlemmar eller blivande medlemmar om hur man tar sig till våra fågellokaler. GOF:s ambition är ju att så småningom göra riktiga lokalbeskrivningar med rubriker och upplägg ungefär som alla andra skådarguider som finns,
dvs beskrivning av hur man hittar dit, var på lokalen man skådar och hur under olika delar av året, vad som setts och kan ses osv. Länkar till lokalen i Svalan, visning på karta etc

Men i avvaktan på detta så skulle vi kunna ge lite service åt alla våra nya skådare genom enkla vägbeskrivningar. Därför skulle jag vara jättetacksam om ni vana lokalbesökare kastar er över nedanstående lista och säger (gärna här i Forum, direkt) ”Jag beskriver gärna snabbt hur man tar sig till Brudarebacken (här tänkte jag på Leif) med bil och jag kan ju försöka slå på tidpunkten och kolla hur man åker kollektivt också.”

Detta blir kul! Utöka gärna listan! Jag kan sammanställa!

Göteborg: Öckerö:
Välen Hönö
Amundön Rörö
Torslandaviken Mölndal:
Hökälla Änggårdsbergen
Svankällan Balltorps våtmark
Oxhagen Sandsjöbacka
Öxnäs Hårssjön
Ragnhildsholmen Härryda:
Nordre älvs mynning också Hårssjön. Vad mer?
Fiskhamnen Kungsbacka:
Smithska udden Vallda Sandö
Slottskogen Tjolöholm
Änggårdsbergen och massor mer
Botaniska Partille:
Brudarebacken Maderna

/Stina
ordf. GOF

stina.thelander@gof.nu


2008-06-01 15:06:25


Stina Thelander     



Det gick inte med tabell ser jag
här är listan mera rakt upp och ner:

Göteborg:
Välen
Amundön
Torslandaviken
Hökälla
Svankällan
Oxhagen
Öxnäs
Ragnhildsholmen
Nordre älvs mynning
Fiskhamnen
Smithska udden
Slottsskogen
Änggårdsbergen
Botaniska
Brudarebacken

Öckerö:
Kråkudden
Rörö

Mölndal:
Änggårdsbergen (kanske från ett annat håll?)
Balltorps våtmark
Sandsjöbacka
Hårssjön

Härryda:
Ochså Hårssjäön
Vad mer

Partille:
Maderna
Vad mer?

Kungsbcka:
Vallda Sandö
Tjolöholm
och massor mer


2008-06-01 15:12:23


Daniel Gustafsson     



Göteborg: Galterö, Vrångö, Prästgårdskilen, Rya Skog, Kippholmen, Arendalsudden, Klippan, Stora Amundö. Lagmansholmen, kanske, som separat från Öxnäs?

Mölndal: Grevedämmet.

Varför inte Tofta Kile. Det är rysligt krångligt att ta sig dit med kollektivtrafik, men det går...

Jag kan under veckan skriva ihop resrutter utan bil, eftersom det är de enda jag använder. Vad gör man i så fall åt att busslinjer och liknande ändras? Anger nuvarande rutt och hållplats och hoppas att Västtrafik slutar ändra linjesträckning godtyckligt?

2008-06-01 15:24:22


Daniel Gustafsson     



Ah! Lärjeåns dalgång och Bokedalen?

2008-06-01 15:25:52


Stina Thelander     



Toppen Daniel!

Vi kan ha med Tofta kile också även om det är mycket fästingar där.

Och så får vi väl hoppas på det bästa vad gäller Västtrafik



2008-06-01 16:31:33


Jan Hellström     



Hökälla Naturområde
Läge: Längs Kvillebäcken mellan Skogome/Lillhagen och Tuve
Vägbeskrivning:
Bil: E6 till Bäckebolsmotet. Sedan Skälltorpsvägen till Lillhagsvägen. Sväng sedan till höger. Nu har du området till vänster om dig mellan Lillhagsvägen, Tuvevägen, Skogomevägen och Finlandsvägen.
Parkering: Stor parkeringsplats i Lillhagsparken, första avtagsvägen till höger från Lillhagsvägen.
En mindre p-plats vid Skogomevägen intill järnvägsövergången. Dessutom vissa parkeringsmöjligheter vid Glöstorps Industriområde i närheten av Hökälladammen.

Vägbeskrivning för cykel:
Cykelbana från Backaplan längs Kvillebäcken ända till Skogomevägen passerar genom hela området.

Busslinjer: 52 från Linnéplatsen via Korsvägen, Brunnsparken, Hjalmar Brantingsplatsen och Lillhagen till Skogome.
53 från Redbergsplatsen via Olskrokstorget, Brunnsbotorget och Lillhagen till Skogome.
Stombuss 18 från Johanneberg via Götaplatsen, Valand, Brunnsparken, Hjalmar Brantingsplatsen, Brunnsbotorget, Körkarlens Gata, Fridhems Kyrkogård och Backatorp till ändhållplats Skälltorpsvägen vid rondellen vid Lillhagsvägen.
Obs tag bara buss med destination Skälltorpsvägen. Vissa bussturer vänder vid Körkarlens Gata.
Hållplatser på gångavstånd till Hökälla: Linje 52 och 53
Skälltorpsvägen, Lillhagsparken Södra, Lillhagsparken Norra och Skogome.
Linje 18 Skälltorpsvägen.

2008-06-09 00:28:08


Stina Thelander     



Tack Janne!

Detta med cykel är ju inte dumt!

/Stina

2008-06-09 21:10:31


Kristian Thisted     



Kråkudden:

Denna är saxad från www.jug.nu så du kan väl kolla så den stämmer. Hur man sedan går från parkeringen har jag ingenting på.

/K

Vägbeskrivning:
Tag väg 155:an mot Öckerö, vid färjeläget ta färjan mot Hönö/Öckerö. Väl ute på öarna sväng vänster i första rondellen sedan direkt höger vid macken (mot Röd). Ta höger vid ICA och till sist vänster in på Ersdalsvägen, parkera förnuftigt på den trånga p-platsen där vägen tar slut (förbi husen och in i skogen alltså) Med buss 25 tar man sig från centralstationen till färjeläget på en knapp timme.



2008-06-10 09:21:26


Jan Hellström     



Ang Kråkudden

Buss 25 går inte till färjeläget på Lilla Varholmen. Tag i stället buss 240 från Nils Ericson Terminalen (obs bussar med destination Lilla Varholmen. Vissa turer vänder vid Hjuviks Brygga. Tar c:a 41 min eller på vissa turer 36 min. Sedan vägverkets färja till Hönö Pinan och där kan man ta buss 291 till hållplats Hönö Röd (ICA-butik) om man inte vill gå från Hönö Pinan. Buss 291 tar 18 min.

Dessutom finns det en busslinje 290, snabbuss från Nils Ericson Terminalen, som åker med färjan till Hönö och fortsätter via Öckerö till Burö. Jag tror hållplats Öckerövägen på Hönö blir närmast att stiga av om man inte byter till linje 291 vid Hönö Pinan.

2008-06-11 19:32:32


Jan Hellström     



RÖRÖ

Läge: Rörö är den nordvästligaste av Öckerö kommuns tio bebodda öar med naturreservat på de västra och norra delarna.

Vägbeskrivning:
Bil:
Tag väg 155 mot Öckerö. Vid färjeläget på Lilla Varholmen ta färjan till Hönö.
Väl ute på Hönö, kör Göteborgsvägen och tag till höger i första rondellen. Fortsätt över Öckerö och Hälsö till Burö Färjeläge på nordvästra Hälsö. Här parkerar du lämpligast bilen och tar färjan till Rörö.

Busslinjer:
På vardagar morgon/eftermiddag snabbuss 290 från Nils Ericson Terminalen till Burö Färjeläge, tar c:a 1 tim 12 min.
Övriga tider buss 240 från Nils Ericson Terminalen till Lilla Varholmen. Färja till Hönö Pinan och sedan buss 292 till Burö Färjeläge.

2008-06-11 20:00:30


Jan Hellström     



SVANKÄLLAN

Läge: vid Gerrebacka

Vägbeskrivning:

Bil: E6 till Klarebergsmotet. Kör Klarebergsvägen och tag till vänster på Norrleden. Sväng till höger i nästa korsning in på Ellesbovägen. Tag sedan till vänster vid vägvisare mot Mysterna. Efter busshållplats Mystängen sväng till höger in på Svankällevägen. Sväng sedan till vänster vid vägvisaren till Svankällan. Efter en kort backe ligger p-plats med informationstavla till höger.

Busslinje: 42 från Linnéplatsen via Korsvägen, Götaplatsen, Valand, Brunnsparken, Hjalmar Brantingsplatsen och Klareberg till hållplats Mystängen i Gerrebacka. Gå sedan tillbaka knappt hundra meter och därefter till höger in på Svankällevägen. Fortsätt c:a 500 m tills skylten visar vägen till vänster till Svankällan.


2008-06-11 20:29:59


Stina Thelander     



Här kommer det in den ena vägbeskrivningen efter den andra!

Jättebra!

Kan berätta att en författare även anmält sig att beskriva vägen till Balltorps våtmark!

Skriv gärna här vilka lokaler ni vill vägbeskriva så kan ni sen maila beskrivningarna tilll mig - ifall ni inte vill lägga ut dom direkt.

stina.thelander@telia.com

2008-06-12 10:54:43


Stina Thelander     



När nu K-problematiken fullständigt utretts dristar jag mig till att åter lyfta denna tråd.

Hörde att det fortfarande finns GOF-are - och andra - som inte vet hur man tar sig till Hårssjön så jag åtar mig att snart beskriva bilvägen dit via Pixbovägen och bussvägen via Kållered.

Rambomosse brukar nämnas ihop med Hårssjön så jag åtar mig den vägbeskrivningen också.

I kväll har Mölndals Naturskyddsförening i samarrangemang med STF en vandring från Horsikans badplats vid Rambo mosse klockan 08:00 för att efter en skön vandring bland natur, mygg och knott lyssna på nattskärra i alla väderstreck klockan 22:45.

Till Horsikan kommer man om man kör uppför Mölndals Kråka och tar till höger nånstans bakom kyrkogården och förbi Kikåstippen.



2008-06-13 15:07:05

 
Stina Thelander     



Toppen Rolf (näbbmaster) och ni andra! Nu når vi målet med 20 lokalbeskrivningar till på måndag, då FPV förhoppningsvis ligger i brevlådorna. Där står nämligen att det finns vägbeskrivning till de 20 populäraste fågellokalerna i området. Tänk så mycket lättare det blir för oss om måndagkvällarna när det kommer nya medlemmar till Ekliden och frågar oss vart dom ska ta vägen för att skåda!

/Stina

(Ok Oxhagen finns inte med. Men till och med jag skulle haft årskryss på rosenfink om någon från början sagt att det fanns sådana vid snikens hållplats i Kungälv. Det gäller att ha rätt benämning på lokalerna)

2008-12-06 08:56:47



Svara på
detta inlägg