FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Slottsskogens häckfåglar

Stig Fredriksson     



Det är alltid trevligt när ens omgivning berikas. Med åren har vissa oväntade nytillskott till Slottsskogens häckfauna ägt rum: halsbandsflug, häger och brandkronad är några exempel. I år damp ytterligare en art ner, art 45, (se www.naturstig.se/slottsskogen/Slottskogens fåglar) just nu matar smådopping i Lilla dammen. Vilken art blir Skogens nästa häckfågel? Kungsfågel? Nötskrika? Gransångare? Alla gissningar välkomna.

På söndag leder jag Historisk vandring i Slottsskogen men lite fågel blir det säkert också, inklusive smådoppingen. Start Linneplatsen 09:00. Välkomna.

2008-07-02 18:08:40


Hampus Lybeck     



Vill minnas att det var gott om kungsfågel i de större barrträden nära muséets huvudentré. De kanske skulle kunna häcka där?

2008-07-03 15:17:02

 
Stig Fredriksson     



Kungsfågel sjöng flitigt 6/6 i grandunge halvvägs mellan Plikta och Majvallen, till vänster. Har spanat där efter matande men icke sett. Kan vara värt leta för den som passerar. En mycket spekulativ tanke är att honan av BKK har kommit tillbaka och raggat upp en KF på vägen, jag har nästan inga kungsfågel brukar nämligen inte sjunga här på sommaren. Min erfarenhet av vilseflugna småfåglar i Slottsskogen (halsbandsflug, sommargylling) är att flyger de fel en gång fortsätter de att göra det och återvänder troget.

2008-07-06 00:35:11



Svara på
detta inlägg