FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Gärdsmyg: Läget? Vilka flyttar? M.m.

Peter Törnqvist     



Hej!

1) Vad kan sägas om gärdsmygens numerär i Sydsverige efter stormarna Gudrun och Per? Det borde ju ha blivit en massa ris och vältor att husera i. Har man noterat någon markant ökning?

2) Hörde nånstans att fler och fler gärdsmygar väljer att övervintra i Sverige. Det lär väl bero på dom milda vintrarna. Klimatförändringen.

a) Vilka smygar är det egentligen som flyttar; är det Norrlandsfåglarna som sticker ner till Sydverige och skuffar ut smygarna där, eller drar Norrlandssmygarna först?

b) Hur skiljer sig sommarreviren från vinterreviren? Hur stor är chansen att man på låt säga en lokal i Västergötland kan få höra/se samma individ på vintern som på sommaren? Ja, hur ser fördelningen ut, mellan flyttande smygar, stationära smygar och smygar som drar runt, eller har fasta vinterrevir?

Många smygar blev det ...

Tackar,
Peter

2008-08-20 19:49:07


Stina Thelander     



Vill bara svara å din fråga nummer 1 och hoppas att de som kan mer svarar mera på denna och övriga frågor.

GOF har ju haft ATLAS-inventering 2005-2007 i ”Göteborg med omnejd”. Det innebär inte att vi räknat antal utan mera sett på utbredningen. Och antalet rutor med häckande gärdsmyg är fler i denna inventering än för 30 år sedan. Den finns numera också i den yttersta skärgården, vilket den inte gjorde i förra inventeringen.

Jag hade glädjen att vara ute och inventera en del med Janne Bergqvist, GOF:s genom tiderna bäste boletare. Vi klev över nedfallna träd efter framför allt Gudrun. Janne kunde hitta massor av både hannästen och färdiga bon i rotvältorna.

På egen hand har jag oerhört svårt att hitta bon. Däremot hör jag fortfarande överallt gärdsmyg. Och ser den så gott som överallt på promenader. Så visst har stormarna bidragit till ökning av antalet gärdsmyg.

Enligt svensk häckfågeltaxering har arten ökat långsiktigt, troligen beroende på de senaste 15 årens ganska milda vintrar. (vilket är lite svar på fråga 2)

Hoppas någon svarar dig på övriga frågor.

/Stina


2008-08-20 21:17:31

 
Peter Törnqvist     



Tack för det, Stina!

Låter som en höjdare att vara ut med en spanare som Bergqvist.

Glädjande med uppåttrenden för den trevliga krabaten. Ska ge mig ut och försöka hitta nåt bo i nån välta. Eller hannäste. Antar att dom ser ut som bona, fast mindre noggranna/fodrade.

/Peter

2008-08-20 22:41:29



Svara på
detta inlägg