FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Ruvande ringduva?

Kerstin Moberger     



Under två dygn har jag, från ett fönster, iakttagit en ringduva i ett skatbo högt uppe i ett träd. Duvan har legat i boet, och jag har inte sett den förflytta sig under hela tiden. Den har legat kvar, putsat fjädrarna och bara vän sig då och då. Vad jag kunnat se, har den varken fått eller hämtat föda under den här tiden. Ruvar den? Hur kan den klara sig utan mat?

2008-09-28 14:59:51


Niklas Aronsson     



Ringduvor kan ruva ända in i september och lägger flera kullar. Tänk till exempel på de spelflygande ringduvor man ser långt in i augusti.

Men så sent i september får man ändå betrakta som anmärkningsvärt sent. Ruvningstiden är upp till knappa tre veckor.

Du undrar hur den klarar sig utan mat. Antagligen för att det inte är samma duva du ser hela tiden. Bägge könen ruvar och byts av.

Att du ser den i ett skatbo känns helt rimligt, eftersom det händer att den använder just sådana som boplats, så det finns ju onekligen indicier som tyder på möjlig häckning. Håll utkik. Är det en häckning borde det vara dags för kläckning vilken dag som helst.

2008-09-28 16:30:36

 
Kerstin Moberger     



Tusen tack, Niklas! Du må tro att jag har funderat i helgen. Det var ett mycket intressant svar. Har lärt mig något nytt nu. Trist bara, att jag inte har möjlighet att se fortsättningen...

2008-09-28 18:03:03



Svara på
detta inlägg